VDM failliet

VDM heeft vorige week surseance van betaling aangevraagd. De vraag die bij velen opkomt is of men dit aan had kunnen zien komen. Gezien de dalende koers van het aandeel misschien wel.
Maar misschien ook door aandacht te geven aan de principes van bedrijfsarchitectuur en verandering: hoe omvangrijk kan een bedrijf veranderen?
Van der Moolen was traditioneel een handelshuis voor institutionele klanten; haalde dus haar omzet uit de transacties met een betrekkelijk kleine groep klanten.

Richard den Drijver werd enige jaren geleden CEO van VDM wat als een reddingsactie moest worden gezien. Net als een bedrijf als DSM nam deze CEO een andere koers mee. Bij DSM was het biotechnologie, bij VDM was het online trading, en dan ... gericht op onder andere de particulier.

Daarbij kon men zich afvragen of dat - de gang van B2B naar B2C, van enkele grote klanten naar duizenden kleine klanten - niet een brug te ver was. Inderdaad werd online trader vorige jaar gedesinvesteerd. Een teken aan de wand. Ja... toen had men dit aan kunnen zien komen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?