Het geheim van de terugvlucht.

Sommige boeken zou ik nooit kopen, maar als ik ze krijg lees ik ze wel. Net zoals de tijdschriften bij de tandarts. Zou zou ik “the secret” nooit gekocht hebben, maar ik moest bekennen dat ik toch wel nieuwsgierig was toen ik het boek zag. Te meer omdat mijn medepassagier het aan het lezen was. Dan denk je toch even van: als iemand anders het wel leest, dan moet het toch wel goed zijn. Maar in het leven zien we een keur van verscheidenheid, net als de deelnemers op de beurs, maar dat betekent niet dat iedereen het bij het juiste eind heeft.
Net als dit vliegtuig terug naar Amsterdam ging, waren er evenveel andere wegen. Naar Rome.

Mijn medepassagier merkte al snel dat ik interesse had in het boek en als spoedig begon hij erover te vertellen.

“In eerste instantie viel me de inhoud tegen. Ik dacht, is dit het nu. Is dit nu het geheim, maar hoe meer ik erover nadacht en de materie op mijn eigen leven projecteerde merkte ik hoeveel waarheid in die simpele stellling zat verborgen.”
- is het maar een stelling.
Een Amerikaanse schrijver. Als een boek succes heeft dan komt het vaak omdat de boodschap eenvoudig geponeerd is. Een enkele stelling. Ik vraag me dan altijd af hoe duurzaam de verandering is als een stelling je aan het denken zet.
- Om welke stelling gaat het precies?
“Het gaat om een natuurwet. Die is ook toe te passen in ons persoonlijk leven.”
- Alles is energie.
Maar stop je die energie in. Bedrijven hebben daar nog heel wat moeite mee. De uitwerking is vaak waar veranderingen op stuk lopen.
“Nee, de wet van de aantrekkingskracht.”
- Hoe bedoel je precies?
“Heel simpel. Het komt er op neer dat je je eigen ongeluk aantrekt. Als je negatief denkt dan zorg je ervoor dat anderen ook negatief denken en dan kom je in een negatieve spiraal terecht.”
- Het geheim is positief denken. Dat is toch niet nieuws. Oude wijn in nieuwe zakken. Een beetje NLP aangestuurd door positieve energie.
“Het voorbeeld van de cynicus past precies in het verhaal. De cynicus brandt alles wat om hem heen groeit af en zal zo nooit in een positieve omgeving terecht komen.”
- Ok. Ik ben cynisch. Maar ik geloof eerlijk gezegd niet in dit soort Amerikaanse wetten. Zeker niet als het gaat om veranderingen. Het recept is meestal eenvoudig maar de uitwerking, de verwerking het digestieve proces duurt vaak langer dan mensen aankunnen. Veel veranderingen zijn goed bedoelde initiatieven die op niets uitlopen of verworden tot iets anders. Men kiest meestal de weg van de minste weerstand en die leidt steeds weer ergens anders naartoe.
Terwijl ik reageerde, merkte ik dat ik spijt kreeg van mijn reactie. Ook ik was een weg ingeslagen.
Aan de ene kant geloofde ik in mijn eigen verhaal van hard werken en discipline, maar ik had nauwelijks naar hem geluisterd.
- Sorry, zei ik. Vertel eens wat het lezen van dit boek bij jou teweeg heeft gebracht. Zit jij ook in een verandering?
“Ik was altijd negatief, ik heb behoorlijk wat terugslagen meegemaakt in mijn leven. Maar ik besef nu dat het allemaal of grotendeels komt door hoe ik de wereld beschouw.”
Laat die man toch eens in zijn waarde, dacht ik. Een van de redenen waarom jou adviespraktijk niet werkt is omdat je niet kan luisteren.
Ik kon nog wel wat argumenten vinden waarom de natuurwet van aantrekkingskracht niet zou werken, onder andere door het niveau in ogenschouw te nemen. Op individueel niveau zou het kunnen werken. Maar wat als iedereen nu positief zou denken en de wet van de aantrekkingskracht zou volgen. Zouden dan de problemen uit de wereld zijn. Maar wat deed deze gedachte ertoe? Voor mijn buurman was het geheim de bijbel.

De volgende ochtend zette het vliegtuig de daling in. Het vliegtuig verdween in een grijs wolkendek. Ik was bijna thuis.

Het hele verhaal:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?