Update Vopak
Een indruk die ik kreeg bij het lezen van het jaarverslag van Vopak (2023) was dat ze uitermate veel over risico spraken. Ik controleerde dat in vergelijking met slechts een ander bedrijf (VW) en inderdaad lag de risico-dichtheid van het verslag ca. 8% hoger (46 i.p.v. 43). Ik vraag me nu af of dat breder door jaarverslagen te controleren valt en of dit iets betekent. Zijn sommige bedrijven meer begaan met risico dan andere bedrijven en zit daar een architectuur-kenmerk achter: zijn sommige bedrijven meer risico-gevoelig dan anderen? En hoe meet je dat (anders dan de maatstaf van werkongevallen)? In het 2016-verslag was de risico-dichtheid nog hoger, 56 terwijl het verslag minder omvangrijk was. In 2006 was het aantal weer een stuk lager (29) terwijl het verslag ook nog veel korter was. Dat is een algemene trend, de jaarverslagen worden steeds dikker.
Bij Vopak is het risico duidelijk, in ieder geval te meten aan het aantal ongevallen. De sector waarin Vopak opereert (opslag van chemie, olie, etc) is gevaarlijker dan andere sectoren.
In 2023 valt op dat het bedrijf geïnnoveerd heeft en o.a. in samenwerking met Shell waste-based feedstock gebruikt als opslag. Dat is opslag van afval waarvan bio-fuels van te produceren zijn.
In 2020 schrijven ze hier over:
- "Vopak zette door met ontwikkelingen in nieuwe energieën. Er werd goede voortgang geboekt met nieuwe bedrijfsontwikkelingen van flowbatterijen, waterstof en ammoniak in Europa en Azië. Vopak startte een haalbaarheidsstudie om LNG-naar-stroom en waterstofinfrastructuurmogelijkheden te onderzoeken voor de energie- en koelcentrales van een Floating Data Centre Park in Singapore. Vopak zal de opslag voor op afval gebaseerde biogrondstoffen in Nederland uitbreiden om te voldoen aan de stijgende vraag naar biobrandstoffen in Noordwest-Europa. Vopak Solar Park Eemshaven startte met de bouw van haar 25 megawatt zonnepark in het noorden van Nederland."
In 2019 was dit nog in een onderzoeks-stadium:
- "Finally, we have set out a strategy for new energies, centered around hydrogen, CO2 storage, flow batteries and new feedstocks."
Voor 2019 was dit topic niet op de agenda. Overigens is Vopak al sinds 2007 begonnen met opslag van biofuels.
Hoe snel verandert de wereld van Vopak? en hoeveel meer of minder snel is dat t.o.v. andere bedrijven? Kan een tank zomaar voor een andere vloeistof gebruikt worden?
Ik vroeg het AI, die geeft een algemeen, niet Vopak specifiek antwoord (soort tanks):
- "Bovengrondse opslagtanks (AST's): Deze worden doorgaans gebruikt voor het opslaan van grote hoeveelheden vloeistoffen. Ze kunnen van verschillende materialen zijn gemaakt, waaronder staal en glasvezel, en worden vaak gebruikt voor chemicaliën, aardolieproducten en andere bulkvloeistoffen.
- Ondergrondse opslagtanks (UST's): Deze tanks zijn ondergronds begraven en worden vaak gebruikt voor het opslaan van brandstoffen en andere gevaarlijke stoffen. Ze zijn ontworpen om de impact op het milieu te minimaliseren en zijn onderworpen aan strenge regelgeving.
- Cryogene tanks: Worden gebruikt voor het opslaan van vloeibaar gemaakte gassen bij zeer lage temperaturen, zoals vloeibaar aardgas (LNG) of vloeibare stikstof.
- Gespecialiseerde tanks: Dit kunnen tanks zijn die zijn ontworpen voor specifieke producten, zoals:
- Tankers voor chemicaliën: Tanks die zijn bekleed of geconstrueerd met materialen die bestand zijn tegen corrosieve chemicaliën.
- Voedselveilige tanks: Tanks die voldoen aan specifieke hygiëne- en veiligheidsnormen voor het opslaan van voedselproducten of voedselveilige chemicaliën.
- Flexibele tanks: Deze worden vaak gebruikt voor tijdelijke opslag en kunnen worden gemaakt van flexibele materialen die kunnen uitzetten en krimpen op basis van het volume van de vloeistof (GPT 4).
- Chemical Distribution
- Warehouses (140 - 55)
- Countries (2 - 14)
- Storage capacity in m2 (707,711 - 156,520)
- Storage capacity in m3 (86,155 - 74,947)
- Number of products (29,000 - 15,000)
Hydrogen Carrier: Ammonia (NH3) can be used as a hydrogen carrier. Hydrogen is a key component in many clean energy technologies, but its storage and transport can be challenging. Ammonia can be more easily liquefied and transported than hydrogen, making it a practical solution for hydrogen distribution.
Carbon-Free Fuel: When burned, ammonia produces no carbon emissions, making it a potential carbon-free fuel for power generation and transportation. It can be used in existing power plants and engines with some modifications, which can facilitate a quicker transition to cleaner energy sources.
Energy Storage: Ammonia can serve as a means of energy storage. It can be produced using renewable energy sources (like wind or solar) through the process of electrolysis to generate hydrogen, which is then combined with nitrogen from the air to produce ammonia. This allows for the storage of excess renewable energy for later use.
Fertilizer Production: Ammonia is a key ingredient in fertilizers, and its production is a significant source of greenhouse gas emissions. Transitioning to green ammonia production methods (using renewable energy) can help reduce the carbon footprint of agriculture.
Decarbonization of Industries: Ammonia can be used in various industrial processes, including steel and cement production, which are traditionally carbon-intensive. Utilizing ammonia in these processes can help reduce overall emissions (GPT-4o).
Andere vraag, zelfde AI, wie zijn de concurrenten van het Vopak?
- Oiltanking: A subsidiary of the Marquard & Bahls Group, Oiltanking is one of the largest independent tank storage companies, specializing in the storage and handling of petroleum products, chemicals, and gases.
- Kinder Morgan: A major North American energy infrastructure company, Kinder Morgan operates a vast network of pipelines and storage facilities, including tank storage for various liquid products.
- Magellan Midstream Partners: This company focuses on the transportation, storage, and distribution of refined petroleum products and crude oil, with a significant presence in the U.S.
- PBF Logistics: A subsidiary of PBF Energy, PBF Logistics provides logistics and storage services for crude oil and refined products, competing in the same space as Vopak.
- Gibson Energy: Based in Canada, Gibson Energy offers storage and transportation services for crude oil and refined products, making it a competitor in the North American market.
- HES International: This company operates tank storage facilities in Europe and is involved in the storage of various liquid bulk products, including chemicals and oil.
- VITOL: While primarily known as a trading company, Vitol also has storage facilities and logistics operations that compete with Vopak in certain markets.
- Royal Vopak's Regional Competitors: In specific regions, Vopak may face competition from local or regional companies that provide similar storage and logistics services.
https://mcenv.blogspot.com/2018/06/jaarverslag-2017-vopak.html
Reacties