Emoties in bedrijf - Syensqo
Syensqo is de afsplitsing van Solvay en als aparte onderneming ontstaan in 2023, war van dit het eerste jaarverslag is. Het bijzondere daaraan is de fel rode kleur die gebruikt wordt als ook een futuristische stijl:
Je kan nauwelijks nog van een identiteit spreken, denk ik voor een bedrijf dat zich nog niet heeft kunnen manifesteren als los-geweekte entiteit.Het is qua woordgebruik goed te merken van dit bedrijf is afgesplitst van Solvay, want het heeft nog geen echt eigen jargon opgebouwd. En daarmee maakt het interessant hoe de organisatiecultuur verder op- en uitgebouwd wordt. Er is natuurlijk een cultuur omdat het bedrijf onderdeel was van een groter geheel, maar het werk was anders en werd anders gewaardeerd dan dat van de kern-activiteiten van Solvay. Hier is het mogelijk om een nieuwe cultuur op te bouwen.
Qua expliciete emoties is het eerste vlak waar die verandering er nog niet is. Er is geen eigen uitdrukking gegeven aan emoties die ook niet bij Solvay voorkomt.
Toch wanneer je enkel 2023 als uitgangspunt neemt, dan zijn er wel verschillen te vinden:
Delighted (vertaald als: verheugd over). "Mevrouw Th., u was lid van de raad van bestuur van S. — en u bent nu verder gegaan als voorzitter van de raad van bestuur van Sy. U stond aan het hoofd van een gedurfde stap — hoe voelde dat? / R.T. — Ik ben inderdaad al meer dan negen jaar betrokken bij S., als lid van de raad van bestuur en voorzitter van de auditcommissie. Uiteraard was ik, toen de aandeelhoudersvergadering mij koos, verheugd over het vooruitzicht om deze nieuwe verantwoordelijkheden op me te nemen, omdat ik geloof in het verhaal. Ik was een directe toeschouwer van de diepgaande transformatie geleid door Ilham en haar team en van de indrukwekkende resultaten die het opleverde. Ik heb het proces zien ontvouwen, wat leidde tot de spin-off, die we als bestuursleden hebben besproken, aangestuurd en volledig hebben ondersteund."
Het is grappig hoe uit eenzelfde bedrijfsgeschiedenis twee nieuwe verhaallijnen gaan ontstaan:
Nieuwsgierig. "Gedreven door innovatie — Bij Sy. zijn we ontdekkingsreizigers. Innovatie-excellentie, wetenschappelijke nieuwsgierigheid en een toewijding om de wereld een betere plek te maken, maken allemaal deel uit van ons DNA. Ons bedrijf werd opgericht na een technologische doorbraak die een revolutie teweegbracht in de manier waarop soda-as wordt gemaakt. Klantgerichte innovatie en een toewijding om vooruitgang voor mensen en de planeet mogelijk te maken, zijn sindsdien een drijvende kracht voor ons geweest."
Bij Solvay komt innovatie nauwelijks minder voor, maar daar hebben ze duidelijk een toevoeging gezet op Mastering, beheersing. Bij Syensqo proberen ze toch een jonger imago te promoten, terwijl het hetzelfde bedrijf is.
Zo zijn er meer verschillen te vinden, naast natuurlijk het grote aantal overeenkomsten, zoals bij de primaire emoties zoals vertrouwen, passie, gedrevenheid, etc.
Een laatste - voor hier - verschil waar het competitieve voordeel voor Syensqo anders gaat worden dan voor Solvay heeft te maken met klimaatverandering en alles wat erbij komt.
"De onlangs aangekondigde samenwerking met Climate Impulse zal zeker een geweldige showcase zijn voor Sy. technologieën, nietwaar? / I.K. — Absoluut! Wij zijn de belangrijkste technologische partner van deze eerste non-stop negendaagse rond-de-wereld-vlucht in een groen waterstofvliegtuig. Het is een technische uitdaging en een menselijk avontuur dat alleen kan slagen met onze hightechmaterialen en onze oplossingen voor waterstofgebaseerde energiesystemen. Het oplossen van uitdagingen voor Climate Impulse zal de weg vrijmaken voor baanbrekende innovaties, niet alleen in de luchtvaart, maar ook in andere vormen van transport, opslag en industrieel gebruik. Bovendien zal het bijdragen aan de effectieve inzet van de groene waterstofeconomie, die van vitaal belang is om netto-nul te bereiken. Maar nog belangrijker, ik ben verheugd dat Climate Impulse onze kleuren zal voeren en onze naam zal dragen, omdat het een perfecte illustratie is van de spirit die ons bij Sy drijft. Dit partnerschap positioneert ons niet alleen als vernieuwers, maar ook als architecten van een duurzame wereld. Laten we eerlijk zijn: de opwarming van de aarde en de milieucrisis zijn een angstaanjagende realiteit. Sommigen kiezen er nog steeds voor om de situatie te negeren, wat onverantwoord is. Anderen zijn versteend door pessimisme en eco-angst — en laten zichzelf tot stilstand brengen. Bij Sy. zijn we de ontdekkingsreizigers van de derde weg: die van wetenschap en actie, wat volgens mij de enige is die hoop kan herstellen voor toekomstige generaties."
Emoties volop dus.
... wordt vervolgd.
--
Reacties