Gij Zult Bloggen (Ernst-Jan Pfauth)

Een bliksemstart voor iedereen die zich tot het blogevangelie bekeert. Ik las Gij Zult Bloggen van Ernst-Jan Plauth, enige tijd geleden. Het boek begint zo: Dus je hebt besloten een blog te beginnen? Gefeliciteerd! 

Ook al voelde ik me niet tot de doelgroep behoren las ik het boek op een neutrale maar geïnteresseerde manier. Wat zijn de voordelen van bloggen, hoofdstuk 1. Een van de voordelen is dat je buiten de traditionele media om een publiek weet te bereiken. Maar het is ook een vorm van netwerken. En, "Bloggen is aankloten," las ik even verder. Die ervaring heb ik zelf niet. Zwoegen omdat je het jezelf verplicht...

Wat is je idee achter je blog (H2). Ik antwoord hardop: ik wilde anders over management, cultuur en verandering schrijven. MCenV is een bekend begrip, was, destijds een begrip in organisatieland. En ik wilde daar iets nieuws mee doen, zonder die traditionele managementsite-achtige artikelen die steeds maar weer over hetzelfde gaan. Over de succesverhalen, van deze of gene consultant.

Kies een blogplatform. Destijds was er al Wordpress, en toch koos ik vrij vroeg al voor blogger. Why? Weet eigenlijk niet.

Bloggen - waarover (h4). Je wilt lezers prikkelen en vasthouden. Dat kan door waarde toe te voegen... De schrijver van het boek vindt vooral dat je blog een mechanisme kan zijn om met anderen in gesprek te komen. Bv om interviews te geven. Als blogger ben je laagdrempelig. Heb ik nooit gedaan.

Hoe? Houd het kort. Leg niet alles uit, Link! Voeg beelden toe. Een volgend hoofdstuk gaat over de promotie. Succes hangt af van: goede stukken, waardevolle tips, sterke interviews en gidsende links binnen je niche (1). Ook van een netwerk (2), en opzienbare marketing eromheen (3).
Tik en viral, ... doe verslag van evenementen, etc.
Wat hier opvalt is dat je blog actualiteit moet uitstralen. Zelf doe ik dat maar ten dele, al wil ik wel altijd inhaken op actuele thema's. Maar echt actualiteit brengen betekent dat je echt actief links moet blijven volgen, of ze nog kloppen e.d. Ja, dat is veel werk en aan mij niet besteed.

Lok reacties uit. Hoofdstuk 7. Technologie is hier belangrijk dat berichten snel via social media (disqus) gedistribueerd kunnen worden.
Bloggen is organiseren (H8), dus plan je entries vooruit. Bijvoorbeeld. Doe ik vaak ook. Of wanneer ik iets tegenkom dan begin ik alvast een concept (daar heb ik er nu nog 34 van).
Wordt je rijk van bloggen? Ze zijn er, maar ik ben ze zelf niet tegengekomen. Verwacht er ook niet veel van.
Waarom doe ik het dan? En staat mijn case in het boek verwoord? Nee niet echt. Ik ben een beetje een amateur, maar vind de anonimiteit ook wel zijn voordelen hebben.

Dat was het. Beetje veel titel voor de inhoud van het boek. Maar dat was dan ook geschreven in 2012. Sindsdien zijn er denk ik vele blogger gestopt en minder bijgekomen.

Het eerste wat ik vond toen ik zocht naar zijn blog was een post over financiële onafhankelijkheid... 

--



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?