Financiële vrijheid

Wat is dat? Financiële vrijheid. Over die vraag had ik misschien wel nagedacht, maar nooit op een diepgaande grondige manier. 

Ik sprak iemand die financieel vrij was, en als ik me niet vergis vertelde ze me dat ze vroeger financieel planner was geweest.
Ik heb zelf ook wel eens aan financiële planning gedaan. In mijn geval, was dat niet veel meer dan een excelsheet, met inkomsten, uitgaven, bezit, belasting en nog een aantal zaken. Parameters, denk ik. Ik zou het sheet nog eens moeten opzoeken. De vraag was heel duidelijk, wanneer kan je je uitgaven financieren, bij hoeveel vermogen en rendement, en bij hoeveel andere inkomsten?
Je moet dan rendementscijfers gaan schatten, en als het goed is dan komt er een moment dat je bezit niet meer afneemt, bij constante uitgaven. Dan ben je financieel vrij.

Maar dat was de planning. Ik weet nog dat ik dat plan maakte rond Y2K, en toen was het mode om eerder te stoppen met werken. Daar hoor je nu niemand meer over. Maar financieel onafhankelijk is een alternatief.

Maar er komen dan toch hele nieuwe vragen op je af. Heel eenvoudig is het wanneer je echt zoveel vermogen hebt, dat je bezit met geen enkele uitgavenpost meer omlaag te halen is. Maar moeilijk wordt het bij een grijs gebied dat je "redelijk" financieel vrij ben, maar  misschien net aan. Want wanneer je op je uitgaven moet gaan letten, om maar financieel vrij te blijven, dan wordt je een slaaf van je financiën.

Wij hadden in de verre familie iemand die van zijn vermogen leefde. De man was een beetje mijn voorbeeld, maar ik heb hem geloof ik maar een keer gezien, en daarna alleen over zijn verhaal horen vertellen. En dat was inderdaad zo, zoals ik hierboven schetste, namelijk dat hij altijd lette op de uitgaven. Er moest zuinig geleefd worden.

Ik heb het verhaal van de miljonair met gewone baan gelezen, en daarin schrijft de hoofdpersoon ook dat hij nadrukkelijk let op de uitgaven. Hij gaat zelfs zover dat hij zijn eigen auto onderhoudt. Dat leek mij al wat ver gaan.

Maar ook de gewone miljonair of de Millionaire next door, worden op soortgelijke manieren rijk, door op centen te letten.

Vrijheid is een filosofisch begrip. Je bent zo vrij als je je voelt. Ik voel me al mijn hele leven vrij, vanaf het moment dat ik kon fietsen, tot kort geleden toen ik met ook een fiets de bergen in trok. De vrijheid dat er niemand om je heen is, alleen natuur, is bijzonder. Maar ik ben ook een keer in die vrijheid verdwaald. Met die fiets overigens...

Wat vrijheid precies is, wil ik nog eens goed uitzoeken. En dan ook wat financiële vrijheid is. wat het echt betekent. Het begint in ieder geval met minder besteden dan wat er binnenkomt.  

--
...

-- 16 aug 2020. Ik las net de samenvatting van "The last safe investment," van Michael Ellsberg en Bryan Franklin. Spending Now to increase your True Wealth Forever. die laatste toevoeging (ondertitel) geeft een beetje prijs dat dit niet over echte finance en financiele planning gaat.
Mara om het investeren in jezelf. Want zo schrijft het duo, investeringen zijn allemaal gebaseerd op toekoomstverwachtingen. Wat als het nu toch allemaal anders uitvalt?

Verleg je focus dan ook van financiën naar verdien-vermogen! Investeer ook in geluk: door de Hapiness Exchange Rate kan je bepalen of een aankoop wel extra geluk oplevert. Het is beter te investeren in interpersoonlijke skills dan in beleggen, zo gaat de stelling... Zorg wel dat je je laat uitbetalen in aandelen. Dat dan weer wel.
 



Reacties

Leuk dat ik je aan het nadenken heb gezet. Vrijheid zit inderdaad tussen de oren. Wij zijn inderdaad financieel vrij, maar dat betekent niet direct dat je ook vrijheid ervaart. Bij mijn man gaat dat beter dan bij mij.

Voor ons betekent financiële vrijheid dat er voldoende passief inkomen binnenkomt om onze uitgaven van te betalen. Ons passief inkomen bestaat uit dividend en huuropbrengsten. Ik heb dit niet geleerd op mijn opleiding voor financieel planner maar van Robert Kiyosaki, Rich dad, Poor dad. Financiële planning is inderdaad excel berekeningen en gokken hoeveel rendement je vermogen gaat maken om te bepalen of je je doelstellingen kan behalen.

Eenmaal financieel vrij hoeft niet te betekenen dat je stopt met werken, maar je hebt wel de keuze. Ook kan je gewoon doorgaan met het laten groeien van je vermogen, zodat je steeds financieel vrijer wordt. Zuinig aan blijven leven kan ook een keuze zijn. Ik word op het moment gelukkiger van spullen die uit mijn leven verdwijnen, dan van spullen die erbij komen.

Het maken van keuzes gebeurt meer weloverwogen. Voor een nieuwe duurdere auto wil ik mijn vrijheid niet opofferen. Huizen, auto's, reizen, vakanties, vrije tijd, genieten, verplichtingen, over een heleboel dingen ga je anders nadenken als je financieel vrij bent. Bepalen wat ik wil en waar ik blij van wordt is een heel proces. Het is soms veel makkelijker als je de keuze niet hebt en het gewoon moet. Ik leer steeds meer over mezelf en zou het niet anders willen.
Astor de Wit zei…
Less is more, dus... Dank je voor je extra toelichting. Ik heb nog heel wat vragen.

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?