Doel en doelgerichtheid
Wat is je doel?
Verschillende professionals gaan elk op eigen manieren om met het fenomeen, doelen stellen. Een onderzoeker wil iets weten. Een schrijver wil een verhaal vertellen. Een romanschrijver een fictief verhaal, maar dat wel bepaalde waarheden bevat, waar anderen zich in kunnen vinden. Of gewoon entertainment vinden voor het publiek. Een zakenman (m/v) wil geld verdienen. Dus laag inkopen en hoger verkopen. Maar ondernemers hebben ook een visie. Vaak, over een betere wereld, of techniek die dingen kan verbeteren, in relatie met vroeger toen die techniek er nog niet was. Elke bouwer van een model, systeem, huis, kantoor of bedrijf, wil iets voor de toekomst neerzetten. Zo stevig als een huis. Een Tiny House, een kamper die niet op een pek gebonden is.
Als je iets bouwt dat er in wezen al is, wedijver je met anderen. Een restauranteigenaar gaat de concurrentie aan met het naburige lokaal, en past de menukaart aan zodat er een lichte variatie is voor een totaal groter publiek.
Een trader zal zijn doel concretiseren tot een hoeveelheid omzet en winst. Een belegger zal zijn doel schetsen in termen van vermogen en groei.
Een marketeer ziet een doel in het aantal nieuwe klanten, en daarmee bijvoorbeeld vermogen voor het beleggingsfonds. Wanneer de beleggers niet hun vermogen kunnen vergroten dan is er tenminste een tweede kans doordat de marketing succesvol is en er alsnog nieuw geld toestroomt en het vermogen stijgt.
Professionals die doelmatigheid belangrijk vinden, zitten in een deelmarkt waar ze kunnen concurreren met anderen. Denk aan een zwemmer, die wil winnen, dan moet hij wel de juiste afstand kiezen (50m vlinderslag), zodat hij in een groep zit met anderen met dezelfde expertise. Wanneer die groep uit acht mensen bestaat zal iedereen het doel kunnen formuleren om te winnen, of om een betere tijd te zwemmen dan de vorige keer, of dan het record.
Maar wat wanneer je werk of product of boek, zoveel anders is dan alle andere boeken, producten of werk? Hoe formuleer je dan een doel? Voor innovatie is het dus veel moeilijker om een doel te formuleren.
Een wereldreiziger kan een doel formuleren aan de hand van het aantal landen dat deze wil bezoeken. dat doel is ook eenvoudig te toetsen. Wanneer je als buitenstaander een ander idee lanceert omtrent het werk en het functioneren van een groep, en daar geen deel van uitmaakt, is het lastig om een doel te formuleren. Het aantal reacties kan een indicatie zijn van de aandacht die je hebt ontvangen.
Het schrijven van een boek met je eigen visie en je eigen verhaal kan ook een doel op zich zijn. Maar hoe bepaal je het succes, hiervan?
E.e.a. betekent dat doelgerichtheid, sterk afhankelijk is van de actie en het product waar het om gaat. Kaartjes verkopen en marketing voeren om een stadion vol te boeken is eenvoudig te meten, qua doelgerichtheid. Bij vermogens beheer is ook eenvoudig de doelgerichtheid te controleren. Groeit bij deze actie het vermogen? Bij kwalitatieve initiatieven ligt de vraag van doelgerichtheid moeilijker.
Doelgerichtheid bij ondernemen en ondernemend beleggen?
Bij ondernemen is het doel winst maken en (allereerst) overleven. Maar naast een financieel doel, gaat het ook om een visie en missie uitdragen. Van belegger voor beleggers, is een missie, of dat alle particuliere beleggers professioneler worden. Of ondernemender. Maar ook hier, wanneer je rol duidelijk is, kan het doel sneller geformuleerd worden. Een nieuwe vermogensbeheerder, zoekt een doel in AuM. Voor een ondernemende belegger is het doel een stuk lastiger: groeien als persoon en groeien als ondernemer, en daarmee een groeiend vermogen onder beheer. AuM.
--
Reacties