Kernwaarden Finner

Op de website van Finner(.nl) kwam ik deze kernwaarden tegen: Ambitieus, Rotterdams, Samen. 
De eerste en laatste zijn niet zo bijzonder, die vind je bij veel organisaties. Maar "Rotterdams," is wel uniek. Ik ben deze in ieder geval nooit tegengekomen. Zou er ook een kernwaarde zijn: Amsterdams?
E.e.a. bracht me ertoe om eens dieper naar deze kernwaarden en het bedrijfsmodel te kijken.


Allereerst de andere kernwaarden:
Ambitieus. Gaat om het verbeteren van de positie van de consument op de financiële markt. Deze is niet transparant, complex en gesloten. De lat hoog leggen.
Ambitieus wordt veel gebruikt als kernwaarde, het is een synoniem voor: performance, passie, expertise, etc en past bij de productieve rol van productie (BOUWEN).
Samen. Gaat over bundelen van krachten. Samen met klanten, het team van experts en aanbieders met als doel meer transparantie. Een betere financiële wereld maken.
Samen is heel gewoon als kernwaarde en is synoniem voor teamwerk, collaboratie, fairness. Hier zou ik voor een bedrijf als Finner, meer een kernwaarde verwacht hebben van Independence. Als de rol van informatiebroker die Finner op zich neemt, is onafhankelijkheid belangrijk.

Finner is to the point. Vertellen wat (niet) kan... (on) mogelijkheden ... zeggen waar het op staat. Finner is Rotterdams.
Deze kernwaarde is verre weg de meest uitgesproken en unieke van de drie. To the point is ook zakelijk. Hier gaat het om duidelijke business, transparantie. Synoniemen zijn hier: eerlijkheid, vertrouwen, accountability, etc.

Wat me het meeste opvalt bij deze kernwaarden is niet zozeer het bijzondere Rotterdams, hetgeen wel uniek is in de wereld van  organisatiecultuur om zo stellig een cultuur te linken aan een Havengebied. Maar wat vooral opvalt is dat de kernwaarden, het gebied van de klant juist niet benoemen. Dat is misschien wel het echte uitzonderlijke van deze kernwaarden in relatie tot het business-model: als het gaat om transparantie, is juist de positie van de klant essentieel. Hier zou ik klantvriendelijk als kernwaarde verwachten of het wat afgezaagde respect, dat geld voor klanten, maar ook voor "de aanbieders." 

Hier ligt dan ook de uitdaging voor Finner, om samen met zowel experts, klant en aanbieders een groeiende business tot stand te brengen.


Hoe geloofwaardig zijn kernwaarden? Hiervoor heb ik een tabel opgezet, waar de kernwaarde gelinked is naar de business van het bedrijf:

Kernwaarde

Business

Fit

Ambitieus

Financiële structuur en markt, transparantie vergroten, gedragsverandering

70%

Samen

Online intermediair tussen klant, expert en aanbieder

100%

Rotterdams, integriteit

Zakelijk

60%


Dat Samen zo geloofwaardig is, ligt mede aan het feit dat de oprichters (Stephen en Bart), samen het bedrijf hebben vorm gegeven. Zij geven het voorbeeld.
Ambitieus is al veel minder geloofwaardig. De markt van beleggen en financiële dienstverlening is niet transparant, maar wat is het criterium dat dit wel zo is?
Ook Rotterdams, is bijzonder ludiek en vernieuwend, maar zou Finner geen Amsterdams bedrijf kunnen zijn? Bijzonder hier is bovendien dat het grootste deel van de financiële wereld in en rond Amsterdam zit, terwijl Finner vanuit Rotterdam opereert.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?