Millionaire success habits (Dean Graziosi)

Ik was geneigd te bedenken dat dit een vlot geschreven self-help boek zou zijn, waar je binnen een uur doorheen vliegt door one-liners en snelle teksten. Maar dat is toch niet zo.

Want in hoofdstuk een, staat op bladzijde twee al een grafiek die je niet snel in zelfhulpboeken tegenkomt: de afwijking van inkomen t.o.v. productiviteit (groei). Dat hoofdstuk heet dan ook, the time is right to change your habits

Millionaire success habits is een boek van Dean Graziosi geschreven in 2017, wiens biografie ik niet kende, en maar beetje bij beetje in het boek terugkeert. Zijn drive in het leven was, om aan de armoede in zijn jeugd te ontsnappen. Hij draagt het boek o.a.op aan Tony Robbins (Rich Dad, Poor Dad) die een grote invloed heeft gehad in zijn leven.

De top 1% van de bevolking, zo gaat hoofdstuk een verder, is in diezelfde periode qua inkomen gegroeid en de bottom 90% is gelijk gebleven. de middenklasse verdwijnt, is dan ook een andere conclusie die ervoor zorgt dat de timing voor dit boek goed is. Hoe kom je aan extra inkomen, of breder gesteld, hoe kan je ook zo succesvol worden als die 1%. Het antwoord zit erin dat het verschil tussen succesvolle en niet succesvolle mensen zit in dat de eerste de dingen doen die de laatste niet willen doen. Daarbovenop hebben succesvolle mensen "een kern set van gewoontes die hen voortstuwen."

Het fundament van al het succes is gebaseerd op de vraag, Waarom. Waarom vind ik belangrijk dat, waarom wil ik dit. Die vraag is niet enkelvoudig, maar zeven lagen diep. Pas wanneer je door dat proces van zeven keer doorvragen komt, bereik je de kern van waarom je iets wilt bereiken. Het is een oefening die je vier keer per jaar moet herhalen.
De reden dat zoveel mensen niet verder komen is omdat er een schurk op hun schouders meeluistert en meedoet in het beslissingsproces en de verkeerde antwoorden geeft. Het is een wolf die je dagelijks voedt, een parasiet die gegroeid is vanuit je verleden. Bijvoorbeeld doordat iemand thuis heeft gezegd dat je ergens  niet voor zou deugen. Werk vanuit Strengths en niet vanuit je zwakheden, verlies dus geen tijd om deze te verbeteren.
In hoofdstuk vier gaat het om het vinden van een krachtig verhaal. Als voorbeeld is er een oudere vrouw die alleen thuis zit, nadat ze haar kinderen opgevoed heeft. De eerste versie van haar verhaal is dat niemand op haar zit te wachten. Maar met een positieve wending weet ze dat om te buigen tot: ik heb mijn kinderen opgevoed en nu zit ik vol met energie voor de start van een tweede fase.
 Zeg je verhaal hard op.
Maak je innerlijke held wakker (5). Dit gaat over zelfvertrouwen bereiken. Hier lees ik een verhaal dat breder bij andere goeroes ook verteld wordt. Zelfvertrouwen begint met kleine stapjes. Graziosi definieert de vier C's van Confidence: Courage, Commitment, Capabilities en die tezamen leiden tot meer vertrouwen.

Hoofdstuk zes spreekt me bijzonder aan, omdat het om doelen gaat, en waarin ik deze prachtige frase vind; succesvolle mensen zeggen bijna overal NEE op. Je kan niet je doel bereiken door overal in mee te gaan. Je moet door angst heen zien te werken. Dat kan aan de hand van een DOS lijst. Dangers, Oportunities en Strengths. Zet boven aan de  lijst je financiële doel, en werk stuk voor stuk al je gevaren uit die je op de weg kan tegenkomen. Uiteindelijk moet je je eigen unieke vermogen, ability zien te vinden. Zorg niet dat je je verleden devalueert. Alles wat je gedaan hebt heeft je hier gebracht. Het is nu de taak om verder te komen.

Veel van de rijkdom van Graziosi zit in het verkopen van producten en services. Hij is rijk geworden met Real Estate, blijkens een van zijn andere boeken, maar essentieel in het behalen van je financiële doelen is het starten van een business. En daarvoor is aantrekkingskracht en overtuigingskracht nodig. Dit zou ik vroeger moeilijk verteerbare hoofdstukken hebben gevonden. Maar de schrijver zegt eerlijk waar het op staat. je moet je verhaal zien te verkopen. En de unieke bijdrage uit dit boek is dat dit niet enkel gebeurt omdat je passie voor je vak of product hebt. Dat is aardig. Het is noodzakelijk dat je de klant echt kent. Pas wanneer je weet wat zijn drijfveer en angsten zijn kan je iets aan hem (m/v) verkopen. People will ,... buy from you when they feel understood, not when they understand you.
Mensen kopen trouwen nooit iets wat ze nodig hebben. Maar bijna altijd iets wat je willen hebben...

Hier stopte het voor mij.  Er is dan nog meer. Bijvoorbeeld, After the Yes, en een hoofdstuk over geluk. of een lijst met Quick Hacks.

Een mooi boek.

Op elke bladzijde vind je de link naar zijn website, en die bestaat nog steeds. Thebetterlife.com.
 
...
Wat betekent dit boek voor mij persoonlijk? Life is all about beliefs.... kom ik steeds meer achter. Ik was nooit zo voorstander van het specifiek verkopen van dingen, van jezelf, maar daar denk ik de laatste tijd anders over. Voor mij was de inhoud altijd genoeg. Als je maar een verhaal hebt en wat je zegt klopt of waar is. Maar die waarheid, waar ik zo lang naar op zoek ben geweest, kan ik maar niet onder woorden brengen. Misschien is die er ook niet. In de waarheid omtrent sales kan ik me wel vinden met de uitspraak, dat mensen zich begrepen moeten voelen.

--


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?