Reputatie (Gloria Origgi)

Op het internet - concreet - de het Financiële Dagblad, verscheen een artikel over dit boek. Gloria Origgi is Italiaanse, en het boek Reputation is (vertaald in het Engels) uit 2018, geschreven in 2017.
Op Youtube is op dit moment slechts een video van Origgi te vinden in het Engels. Haar taalbeheersing daarvan is beperkt, ze neemt veel pauzes om woorden te vinden, maar het verhaal is goed te begrijpen. De video kwam net uit voor haar boek, dat ze in de monoloog nog onder de aandacht brengt (the book that will comeout next year). De video is een presentatie over vertrouwen en over sociale epistemologie, de wetenschap of tak van de filosofie die zich met kennis opbouw en verspreiding en validatie bezig houdt. De aanleiding is de recente verwinnen van Trump en over het democratische proces daarachter, en of epistemologische democratie gewaarborgd is in de tijd van fake news en propaganda. Ze vertelt over Cambridge Analytica ("van Robert Mercer"), maar ook over het bedrijf van Peter Thiel, Palantir (dat Big Data analyses uitvoert), en de filosofe is dus goed op de hoogte. 
Als vertrouwen zo'n grote rol speelt, als onmisbare variabele bij de opbouw van beliefs in groepen, hoe werkt dit dan precies.

Reputatie speelt hierin een grote rol, en daarover gaat integraal haar boek. La réputation, Qui dit quoi de qui. Reputatie, wie zegt wat over wie... In het Frans gepubliceerd dus, en niet in het Italiaans. Het voorwoord opent met een scene uit Othello, Reputation, reputation, reputation. Oh, I have lost my reputation!...

Ik heb zelf het boek nog niet gelezen, lijkt me een mooie zomer-read, en heb even vertrouwd op de samenvatting van een reviewer: 

Is reputatie een rationele motivator voor actie en is het een legitiem informatie-mechanisme?
 Het eerste hoofdstuk (how i see myself seen) gaat over het idee van reputatie als ons sociale ego. Wat wij denken hoe anderen ons zien, is kritisch voor onze eigen identiteit. Hoofdstuk twee (is reputation a means or an end?) gaat over de evolutionaire en rationele keuze theorie. Daarin is de mens altruïstisch omdat samenwerken de overleving van de soort baat. Hierdoor is - binnen een gemeenschap - een reputatie nodig, puur uit overlevingsoogpunt. Hoofdstuk drie ("somebody told me") gaat in op de communicatieve kant van reputatie, hoe het circuleert en stabiliseert. Formele (via rangorde) en informele reputaties (zoals geruchten) zijn hierbij belangrijk. Als (assessing uncertainty) een reputatie zo snel te gronde kan worden gericht als ook weer opgebouwd kan worden, hoe vertrouwenswaardig / geloofwaardig is een reputatie dan? Sociaal kapitaal, netwerken en hiërarchieën [de toren en het plein] zijn de onderdelen die een rol spelen hoe formele reputaties gewaardeerd worden. Hoofdstuk vijf (the paradox of "the top specialist") gaat over onze neiging om mensen te vertrouwen gebaseerd op (het idee van) hun reputatie. Vooroordelen, vertrouwen van experts en de eigen associatie m.b.t. reputaties. In hoofdstuk zes (status, honor and prestige) vervangt Origgi het concept van Homo Economicus met Homo Comparativus. We vergelijken ons continue in gemeenschappen. Ze uit kritiek op de filosofieën waarin reputatie een symbolische waarde krijgt aangemeten, zoals in het werk van Geoffrey Brennan, Philip Pettit, en Anthony Appiah. De volgende drie hoofdstukken gaan over concrete voorbeelden zoals het WWW (information and reputation). Hoe werkt het fenomeen van collectieve wijsheid. Bij de wijnmarkt (experts and connaisseurs) gaat het om zaken als classificeren en zogenaamde onafhankelijke critici. de laatste praktijk-case (academic reputation) gaat in op de academische wereld. Als wat er over ons gezegd wordt zo'n grote rol speelt, wat betekent dat dan voor onszelf en onze sociale wereld.

"Reputation," is volgens deze reviewer (website) zowel een tijdloos [blijkens de referentie aan Shakespeare] als een "timely" boek. Want reputatie heeft altijd een rol gespeeld, maar in onze samenleving van nu, is de snelheid waarmee reputaties opklimmen en geruïneerd worden uniek.
 
.. vraagt om meer...

--

-- 17 februari 2024. The 48 Laws of Power, Robert Greene beschrijft de rol van reputatie met als voorbeeld de twee rivalen, Edison en Tesla: LAW 5 SO MUCH DEPENDS ON REPUTATION—GUARD IT WITH YOUR LIFE
"Oordeel. 
Reputatie is de hoeksteen van macht. Alleen al door reputatie
je kunt intimideren en winnen; Maar zodra het wegglijdt, ben je dat wel kwetsbaar en zal van alle kanten worden aangevallen. Maak uw reputatie onaantastbaar. Wees altijd alert op mogelijke aanvallen en verijdel deze voordat ze gebeuren. Leer ondertussen je vijanden te vernietigen
gaten in hun eigen reputatie slaan. Ga dan opzij staan en laat de publieke opinie hangt ze op
  • Want, zoals Cicero zegt, zelfs degenen die tegen roem pleiten, willen nog steeds de boeken die ze schrijven ertegen om hun naam in de titel te dragen en hopen beroemd te worden omdat ze deze verachten. Al het andere is onderhevig aan ruilhandel: we zullen onze vrienden onze goederen en ons leven geven als dat zo is nodig zijn; maar een kwestie van onze roem delen en iemand anders het geschenk van ons geven reputatie is nauwelijks te vinden. Montaigne, 1533-1592
  • Het is gemakkelijker om met een slecht geweten om te gaan dan met een slechte reputatie. Friedrich Nietzsche, 1844–1900
Thomas Edison, beschouwd als de uitvinder die gebruik maakte van elektriciteit, geloofde dat er een werkbaar systeem op gebaseerd zou moeten worden op gelijkstroom (DC). Toen de Servische wetenschapper Nikola Tesla leek erin te zijn geslaagd een systeem te creëren op basis van
wisselstroom (AC), Edison was woedend. Hij besloot Tesla’s reputatie te ruïneren, door het publiek te laten geloven dat het AC-systeem inherent onveilig was en Tesla onverantwoordelijk was in het promoten ervan. Daartoe ving hij allerlei huisdieren die hij met wisselstroom de dood in ëlektrocuteerde. Toen dit niet genoeg was, liet hij in 1890 de gevangenisautoriteiten van de staat New York 's werelds eerste executie door elektrocutie organiseren, waarbij gebruik wordt gemaakt van wisselstroom. Maar de elektrocutie-experimenten van Edison waren allemaal kleine schepsels geweest; de aanval was te zwak en de man was nog maar half dood. In misschien wel de wreedste, door de staat goedgekeurde executie van het land, waardoor de procedure herhaald moest worden. Het was een verschrikkelijk schouwspel.
Hoewel het op de lange termijn de naam van Edison is die het heeft overleefd de tijd dat zijn campagne zijn eigen reputatie meer dan schaadde Tesla's. Hij trok zich terug. De les is eenvoudig: ga er nooit te ver in aanvallen als deze, want dat zal meer aandacht op die van jou vestigen
wraakzucht dan jegens de persoon die u belastert. Wanneer je eigen
reputatie solide is, gebruik dan subtielere tactieken, zoals satire en spot
verzwak je tegenstander terwijl je jezelf voordoet als een charmante schurk.
De machtige leeuw speelt met de muis die zijn pad kruist – met welke andere muis dan ook
reactie zou zijn angstaanjagende reputatie aantasten.
...
OMKERING - Er is geen omkering mogelijk. Reputatie is van cruciaal belang; er zijn geen
uitzonderingen op deze wet. Misschien, als het je niet uitmaakt wat anderen van je denken,
je krijgt een reputatie van onbeschaamdheid en arrogantie, maar dat kan een
waardevol beeld op zichzelf: Oscar Wilde heeft er met groot voordeel gebruik van gemaakt.
Omdat we in de samenleving moeten leven en afhankelijk moeten zijn van de mening van
anderen, er valt niets te winnen door uw reputatie te verwaarlozen.
Door het je niet te kunnen schelen hoe je wordt gezien, laat je anderen hierover beslissen
Jij. Wees de meester van je lot, en ook van je reputatie"

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?