Kernwaarden: doe het goed of doe het niet

Het is bijzonder dat sommige beursgenoteerde bedrijven die toch vaak hoge marges kunnen berekenen niet in staat zijn om een geloofwaardige set kernwaarden te verzinnen. Hoe komt dat?

Als eerste ligt het aan een typisch cultuur-fenomeen: mee willen doen met wat anderen doen. Cultuur kwam de afgelopen jaren als factor bij de bedrijfsvoering en voor veel bedrijven is van dat plotselinge enthousiasme voor organisatiecultuur alleen nog maar een set kernwaarden over. De een doet het dus de ander volgt.

Het is totaal geen noodzaak om kernwaarden te gebruiken. Cultuur laat zich ook wel zonder sturen. En er kleven zelfs nadelen aan het gebruik, zeker voor beursgenoteerde bedrijven die jaarverslagen publiek moeten maken. Wanneer ze dan niet zinvol zijn dan loop je het risico dat iemand daar op ingaat.

Dus het beste is om het in die situatie te doen, wanneer ze echt gebruikt worden en wanneer ze dus iets moeten toevoegen.

Dit zijn een paar voorbeelden van kernwaarden die niets toevoegen, maar juist laten zien dat ze niet erg serieus genomen worden. Zeg maar een zwart-lijst van kernwaarden:

1. Partnerschap / partnership. Dit is geen kernwaarde en wel om de reden dat het iets zegt over de manier van business doen. Namelijk we doen zoveel mogelijk met partners. Maar een kernwaarde moet juist iets zeggen over de organisatie. Over hoe je als onderneming dingen doet. Dit in dit geval bij de bedrijfsfocus op partners zou je zeggen dat daar een kernwaarde bij hoort als: samenwerken, teamwerk, collaboratief, etc. Het verschil tussen partnerschap en teamwerk is niet zo groot, het idee is het zelfde, maar probeer maar eens in een sollicitatiegesprek iemand te overtuigen dat partnerschap belangrijk is voor een bedrijfscultuur: wat vraag je dan zo iemand?

2. Mensen / People. Dit is misschien wel de meest zinloze kernwaarde, mensen. Dat lees je ook in elk jaarverslag: onze mensen zijn onze belangrijkste asset. Dit is een totaal nietszeggende kernwaarde. "Mensen" is zo abstract en algemeen dat je er niemand op kan aanspreken qua gedrag.

3. Kwaliteit / Quality. Een niet veel gebruikte kernwaarde, maar deze komt toch voor. Ook één die totaal nietszeggend is. Wat bedoel je nu precies met kwaliteit? En hoe werf je hier een professional mee, welke vraag stel je een accountant om te weten of hij kwaliteit levert?

4. Duurzaamheid / Sustainability. Ook hier gaat het om een focus van de business, maar niet om iets van de organisatie. En ook hier kan je de kernwaarde niet op een individu toetsen. Wij willen duurzaamheid, zegt de HR-manager. De sollicitant reageert dan met: waarom gebruiken jullie dan plastic roerstaafjes voor de koffie?

5. Innovatief. Is ook geen kernwaarde, komt wel voor. ... Innovatief is typisch een kernwaarde die gekozen wordt ter wille van het imago. Innovatie staat mooi, maar wanneer is het nu echt nodig om innovatief te zijn? De kapper op de hoek bijvoorbeeld kan innovatief zijn, maar willen de klanten dat dan ook? Voor een verhuurorganisatie is het probleem daarbij dat het bedrijf weinig zelf produceert en dus voor innovaties erg afhankelijk is van derden. Tevens is de type business in essentie niet innovatief. Een huurcontract wordt een keer opgesteld, een woning wordt een keer opgeleverd, en daarmee is het productieve raamwerk gezet. Verder komt het neer op dienstverlening en die is per definitie meestal conservatief.   

Bij twijfel niet doen dus, je verliest er meer mee dan dat de buitenwereld je meer serieus zal nemen.

-- update 3 juli 2018:
Wat is nu wel een kernwaarde en wat niet en hoe kom je daar achter? Het belangrijkste kenmerk voor kernwaarde is dat het iets moet zeggen over het HOE en niet over het WAT je doet. Alles wat betrekking heeft over de business en wat een bedrijf doet heeft niks met kernwaarden te maken.

Dus aan de lijts kunnen we een nieuw voorbeeld toevoegen:

6. Behulpzaam. (I’m helpful. Ik ben behulpzaam). Dat is geen kernwaarde omdat het iets zegt over de productiviteit - "we ondersteunen en helpen," terwijl een organisatie moet gericht zijn op HOE iets gebeurt: we zijn klantvriendelijk, we zijn klantgericht, we zijn flexibel, etc.

Kernwaarden zeggen dus iets over de stijl van de organisatie. Stijl is een vorm van cultuur.

7. Care (Verzorgen). Ook geen kernwaarde. Dit is meer van hetzelfde, en lijkt op de kernwaarde van Behulpzaam. Toevallig zijn het twee soortgelijke bedrijven die behulpzaam (1) en Care (2) gebruiken als kernwaarde. In dit geval is het eenvoudiger: het gebruik van een werkwoord als kernwaarde is meestal niet goed. Werkwoorden hebben meestal betrekking op productiviteit en niet op stijl.

7. Kernwaarden als acroniem geformuleerd, zoals Care, Clear & Commit, de drie C´s. Meestal overheerst dan het verkoopargument, de stijl om het zo mooi mogelijk te presenteren, terwijl de effectiviteit op de tweede plaats komt.


--
2015/02/passen-deze-kernwaarden-wel

-- 20 mei 2022
In het boek Partnering, van Jean Oelwang, how to forge the deep connections that make great things happen, geeft acht deugden die een goed partnerschap kenmerkt: de eerste twee zijn het idee van partnerschap zelf als middel om je purpose in life te bereiken, de tweede daarvan is dat je all-in-moet gaan.
de zes essentiele deugden zijn: enduring trust, unshakeable utual respect, united belief, shared humility, nurturing generosity and compassionate empathy.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa