Jaarverslag 2017: Takeaway.com
Het jaarverslag van Takeaway.com vertoont weinig veranderingen met het voorgaande jaar. De cijfers laten in grote lijn steeds een verbetering zien. Er is nog veel ruimte om te groeien, zo stelt de CEO in het begin. De risico´s zijn gelijk gebleven, en reputatie en de leidende positie zijn essentieel om te blijven groeien. De markt is zeer competitief.
Takeaway hanteert de stelling dat couriers eigen medewerkers zijn van het bedrijf: – we
choose, unequivocally, to offer real employment under fair and genuine employment contracts and with full insurance. ... Employees deserve protection. By law, but also by responsible companies and management.
In Duitsland valt op dat meer bestellingen via de mobiele telefoon gedaan worden waaruit kan worden afgeleid dat... app consumers tend to be more loyal than consumers who order via the
website. Customer retention is een belangrijke stuurfactor.
Belgie is typisch een onderontwikkelde markt, en dat beeld past bij de culinaire cultuur in Belgie, thuisbezorgd is typische een hollands fenomeen.
Ook waren er weer twee acquisities in Oost-Europa: BGmenu in Bulgarije en Oliviera in Romenie.
Qua personeel valt naast de groei van het aantal FTE´s op dat Customer Services / Logistics 46% van het totale bestand uitmaakt (was 48%).
Nieuw en bijzonder interessant voor #MCenV is het toegevoegde hoofdstuk over de cultuur van het bedrijf. Takeaways bestaat als organisatie nu 18 jaar en is sterk gegroeid. Maar hoe valt de cultuur nu precies te karakteriseren?
One of the projects undertaken was redefining our corporate values and embedding these in our culture. Although this project has not yet been finalised, we made progress, as the need to clearly define, embrace and breathe our core values into the company has become more important given our fast growth.
Het bedrijf begon als disrupter en wil daarom flexibel en pro-actief in haar DNA opnemen, ze heeft ook toegewijde werknemers nodig die houden van veranderingen en van een competitieve omgeving. Maar daarnaast is ook verantwoordelijkheid nodig richting de partners om hen in de best manier te bedienen. Deze drie kernwaarden zijn dus essentieel, schrijft het. Maar welke dat nu precies zijn blijft nog wat vaag. Vervolgens komen drie themas aan bod, die hieronder zijn samengevat:
- simplicity - one product one company, scalable and consistent, speed & pragmatism, focus on essentials
- trust - service-oriented, dedicated , accountable, we say what we mean, keep our promise treat other respectful
- pro-active - committed. Responsible, take initiative, being flexible adapatble in order to get the job done
Vertrouwen en service-oriented. Ook deze is vaag. Is Takeaway nu echt service-georienteerd? Bij service-organisaties denk ik namelijk aan niet goed, geld terug of wij repareren de fout. Maar Takeaway is geen service-bedrijf maar een pure intermediair. Een internet-handelsonderneming pur sang dus.
Proactief, committed, initiatief flexibel, ... allemaal termen die wel kloppen, maar als waarde nog niet erg helder.
Kortom de cultuur staat er nog niet.
Al was ik geen fan van dit business-model (in termen van bedrijfsarchitectuur), ik zie wel dat het werkt. Takeaway.com groeit ook hard op de beurs.
--
2017/04/jaarverslag-2016-takeawaycom
Reacties