Jaarverslag 2016: Takeaway.com

Het komt niet vaak voor, maar met dit bedrijf (bedrijfsmodel) heb ik toch wat moeite. Ik weet dat gevoel op twee punten te onderbouwen.

Allereerst heb ik veel respect voor de oprichter. Takeaway.com is begonnen in 2000 als thuisbezorgd.nl dat is opgericht door Jitse Groen. Hij heeft nadrukkelijk niet eerder dan 2007 geƫxpandeerd om eerst goed de zaken op orde te krijgen. Vanaf 2007 begonnen de overnames.

Het verslag geeft wat hoogtepunten zoals de 49.3 miljoen orders (begonnen met die ene order in 2000) van 8.9 miljoen consumenten. In 2017 heeft het vier bedrijven overgenomen, twee acquisities daarvan zijn in Nederland gedaan, waaronder van de nummer twee in de markt. Ze is actief in 10 landen (waaronder als exotische uitzondering in Vietnam). Nederland is de grootste markt met de meeste ervaring.


[Ik zie takeaway.com dan ook als een typisch Nederland cultuursucces waar - overdrijvend gesteld - vooral kosten 'goedkoop' en snelheid en rol spelen. Eten is voor Nederlanders per saldo een noodzakelijk kwaad]

correctie - total assets voor 2016: 237,302
Brand awareness is een van de belangrijkste organisatie-drivers. De belangrijkste inkomstenbron is commissie, die ca. 90% van de inkomsten  - van de Gross Merchandise Value (GMV) - bepaalt.
 The company’s core business model relies on participating restaurants to deliver food themselves,
with the Takeaway.com platform serving as a source of orders for restaurants and facilitating online payment processes.
GVM in online food retail distributie is een groeimarkt van 32% (NL) tot 150% (polen) per jaar.

De kracht van de formule is in het feit dat restaurants van nature klein en afhankelijk zijn van een beperkt marketing bereik. Door takeaway.com komt daar een marketing bereik bij door de omvang en budget van een grote organisatie. We believe that we operate in a “winner takes most” industry. Once an online food delivery marketplace achieves clear market leadership, network effects generally not
only provide the leader with a strong and defendable position vis-Ć -vis its competitors but also drive revenue growth without a required linear increase in costs. ...

De groei komt door Ć©n nieuwe consumenten Ć©n nieuwe restaurants.

De organisatie is geografisch ingericht, dmv drie operating segments:
• The Netherlands; ca. 42% medewerkers
• Germany; ca. 42% medewerkers
• Other (Poland, Belgium, Austria, Switzerland, France, Luxembourg and Portugal). 18% mw.

De functionel verdeling van de medewerkers is als volgt
Customer Services 28%, Sales 10%, Marketing 6%, Technology 10%, Product 3%, Restaurant Services 1%, Delivery Services 35% (de is nieuw sinds 2016 - door de overname van Just-eat?) en Management and Support 6%

Het bedrijf heeft een "One Company, One Brand (per land) and One IT Platform" strategie
Met Ć©Ć©n IT-applicatie wordt het gehele bedrijf gemanaged. Door de one-brand wijze kan ze met volledige focus op een heel land opereren, en niet alleen regionaal. Hierdoor maakt ze het lastig voor concurrenten.

De markt. De total food delivery in active markets heeft een omvang van 13 miljard. De expenditure in active markets is 641 miljard??? Food delivery in leading markets is 9 miljard. De totale online delivery in leading marktes is ca. 1,5 miljard, waarvan GMV is 936 miljoen.

Het bedrijf vindt in Portugal een nieuwkomer, maar tegelijkertijd verdwijnt het VK:Unfortunately, in August we had to close the United Kingdom operation. The same network effects that support our growth in our Leading Markets finally forced us to leave this country.  Dit betekent dat ze niet de leading partij waren, en dat het model voor nummer twee niet rendabel is? Dit roept toch wat vragen op.


Voor het management gebruikt men KPIs, bv voor groei van het aantal restaurants. Hierdoor weet TA zich te onderscheiden van concurrenten; meer restaurants en meer restaurants die de concurrent niet heeft.  Daarnaast is het aantal active customers als ook de returning active customers een KPI.

Over cultuur. We cherish the international culture of Takeaway.com, and we will make sure that this culture is further enriched, both by being as diverse as we can and by being simply a great company to work in. Er zijn nog geen kernwaarden. Ik ben bijzonder benieuwd hoe die kernwaarden er uit gaan zien wanneer deze nodig blijken.

Risico's zijn: het marktleiderschap, de markt is super competitief. merknam en imago is essentieel net als de afhankelijkheid van IT. Ook ziet het bedrijf een risico in,  intellectual property / Our intellectual property rights (in particular website domain names and trademarks) could be challenged, limited, invalidated, circumvented, or infringed.

Het management team bestaat uit de CEO, de CFO (sinds 2016, bij TA sinds 2012) en COO (sinds 2016, oprichter van Lieferando sinds 2009, daarvoor werkzaam bij UBS).

Ik heb moeite met een bedrijfsmodel dat nagenoeg 100% gebaseerd is op commissie. Tegenover mijn bank klaag ik me wanneer ik commissie moet betalen (in Spanje is dat heel gewoon), en dat ze geen meerwaarde kunnen bieden. Takeaway is 90% commissie. Hoe voelt dat voor hun leveranciers? De eindklant zal er geen probleem mee hebben, maar waar zit nu de echte passie in dit bedrijfsmodel? Het is bijzonder knap dat een bedrijf 50 miljoen order weet te genereren. Maar in tegenstelling tot een (online) retailer die gericht is op distributie van producten (zoals Amazon) lijkt me dit model erg vluchtig. De bedrijven die het product maken, de restaurants blijven altijd een ondergeschikte rol spelen, en zijn 100% afhankelijk van hun online business van een partij, die volledige marktmacht heeft. Als je de restauranteigenaar neemt als basis voor dit model, dan kan zijn online-business problemen zorgen voor de werkelijke business, want waar ligt nu de prioriteit? Wat is straks belangrijker voor de restarant eigenaar, de order van Takeaway.com of zijn eigen order, van een klant die in zijn eigen restaurant uit komt? Door de marktmacht en de macht van de orders zal Takeaway altijd meer druk leveren op timing en levering dan de klant in het restaurant zelf. Takeaway gaat voor!

Dat Takeaway een pure bemiddelaar is, valt ook af te lezen aan het CV van de COO. Dat is de Duitser die Lieferande heeft opgericht in 2009. Maar de man is toevallig (?) een bankier pur sang: nagenoeg zijn hele werkzame leven stond in het teken van bankieren (voornamelijk bij UBS). En dat wordt zeer waarschijnlijk de nieuwe CEO van Takeaway. Een ex-bankier. Want de huidige CEO is ondernemer en doet dit sinds 2000 zo niet eerder. Dus die zal binnenkort wel een keer afscheid nemen, blijft dan als voorzitter van de commissarissen.

Desondanks - en waarschijnlijk ben ik ouderwets - is mijn mening een druppel op een gloeiende plaat. De business van Thuisbezorgen is booming en Takeaway.com is gegeven de ontwikkeling van het aandeel een zeer groot succes.

--
2016/09/takeawaykom

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa