Jaarverslag 2016: BeterBed
Beter Bed is een matrassen en beddenfabrikant die via een multi-label model opereert in het value for money segment:
• Matratzen Concord, gevestigd in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.• Beter Bed, gevestigd in Nederland en België.
• Beddenreus, gevestigd in Nederland.
• El Gigante del Colchón, gevestigd in Spanje.
• Sängjätten, gevestigd in Zweden (acquisitie in 2016)
• Literie Concorde, gevestigd in Frankrijk.
In 2016 is er een nieuwe strategie opgesteld, ‘From Good to Great’ die voor de jaren 2016-2020 uitgevoerd gaat worden.
De verwachtingen voor 2017 zijn erg afhankelijk van Duitsland dat hun grootste markt is (ruim 50% van de groepsomzet). Ondanks het hoge consumenten vertrouwen aldaar viel de omzet tegen.
De omzet van het concern over de jaren heen loopt synchroon met het aantal winkel; in 2006 waren er ca 850 winkels en 220 miljoen omzet, nu in 2016 zijn er ca. 1200 winkel met een totaal omzet van ca. 400 miljoen euros.
Beter Bed wil een hogere diversiteit van haar topmanagement dat nu slechts 29% uit vrouwen bestaat (25% in 2015). Frappant hierbij is dat het aantal vrouwlijke medewerkers ca.73% van het totaal uitmaakt. Het dagelijks bestuur vormt de directievoorzitter (sinds 2010 bij het bedrijf en afkomstig van de concurrent Auping) en de financieel directeur (sinds 2013 en nieuw aangenomen bij BB).
Het zwaartepunt van de strategie ligt al jaren bij Retailmarketing, maar zet ook in op e-commerce, (winkel)expansie, inkoop en verkoop en op "Backoffice (HR, Finance, Logistiek en IT)," hierbij vooral de focus op de inzet van HRM (vastgelegd op directieniveau) en het creëren van een 'customer centered high performance KPI en team'-cultuur. Hiernaast heeft het bedrijf een cultuur waarbij integriteit
en eerlijk zaken doen kernwaarden zijn (bron: risk management)
Qua It heeft het bedrijf door de jaren heen een robuust ERP systeem ontwikkeld (op basis van SAP) en is nu bezig om hier meer front/office en CRM-achtige zaken aan toe te voegen.
--
2011/06/beter-bed-social-media
Reacties