Jaarverslag 2016: a.s.r.

asr - met kleine letters net als ageas - is een multibrand verzekeraar (De Amersfoortse, Ditzo als ook  "niche brands" zoals Europeesche Verzekeringen en Ardanta) die alle typen verzekeringen aanbiedt.
Daarnaast offreert ze andere financiƫle producten: covering P&C (Property & Casualty), occupational disability and health insurance (non-life), individual life, group and individual pensions and funeral expenses insurance (life) ... asset management services, banking services and distribution services to intermediaries.

Op de uitvaartverzekering na (die ook in Belgiƫ geleverd wordt) is ze volledig op de Nederlandse markt gefocused. Leven maakt ca. 45% van de omzet uit, niet-leven ca. 55. De overige diensten zoals banking en vermogensbeheer zijn procentueel te verwaarlozen.

De business bestaat uit sharing risks en accumulate assets for the future. Dit is zeer goed te onderscheiden op de balans van de groep waar dit vermogen (investments income) meer dan 30% van het inkomen genereert. Kortom de premies zijn bij lange na niet voldoende om de lopende claims te financieren.
Door de vele unit-linked producten is het vermogen van asr onderverdeeld in eigen assets en client assets. Verder is de rente waarmee verzekeraars hun toekomstige verplichtingen moeten inschatten, de rekenrente (discount rate), sterk bepalend voor de vermogens en winstpositie.

a.s.r. is opgericht in de achttiende eeuw maar in haar huidige vorm bestaat het sinds 2000 door de overname van ASR Verzekeringsgroep door Fortis. Fortis heeft hier de nodige uniformering gebracht door in 2005 de merken AMEV, Stad Rotterdam en Woudsend Verzekeringen te vervangen door Fortis ASR. Na de nationalisatie van het Nederlandse deel van Fortis (waaronder ABN AMRO) kreeg a.s.r. een nieuw leven en werd sinds 2016 via een beursgang publiek gemaakt. Recent is de laatste tranch van 20 miljoen aandelen die de Nederlandse staat in bezit had verkocht (via de hiervoor opgerichte holding NLFI waar ook de ABN AMRO deelneming in werd gemanaged) en is a.s.r. nagenoeg weer onafhankelijk. Het hoofdkantoor is (zojuist) gerenoveerd.

ASR heeft kernwaarden: I am helpful, I think ahead (... we dare to think differently and to go against the flow if necessary.), I act decisively (praktisch, persoonlijk en professional).

De gender diversiteit is 25% voor alle top functies, enkel voor de lagere schalen - tot schaal negen - overheerst het aantal vrouwen (52%) Vanaf de hogere schalen is dit omgekeerd, 30-70% of hoger.

De hoogste leeftijdsgroep is 46-50 jaar. (18% van totaal werknemers). En asr spreekt in het verslag (business report) ook van de vergrijzing ...the population is also aging (18% 65+ in 2016, compared with 13% in 1990).

The Dutch insurance market is saturated.

Voor de organisatie heeft het management  zes operating segmenten gekozen. Life en Non-life, en de vier niet verzekeringssegmenten Banking & Asset Management, Distribution & Services, Holding and Other and Real Estate Development.

Uit de SWOT-analyse blijkt als zwakte de nauwe vertegenwoordiging (met enkel de focus op Nederland) en (o.a.) de afname van levensverzekeringen. Als bedreigingen zijn er de lage rente, de veranderende wetgeving, de sterke competitie in Nederland, veranderend consumentengedrag en de nieuwe toetreders via fintech-achtige ontwikkelingen, met disruptie tot mogelijk gevolg.
Het bedrijf ziet diverse kansen en ziet har kracht in o.a. het bewezen trackrecord en resilience, er zijn eerder zware perioden geweest.

Als trends geeft asr aan dat verzekeringen niet meer puur voor verzekeraars alleen is weggelegd maar meer ook voor vermogensbeheerders. Er is extra concurrentie.

Het verslag gaat uitgebreid in op de ontwikkeling van o.a. big data, internet of things, blockchain, loyaliteit (no more lifetime employment), flexibiliteit, de lagere rente, de Europese consolidatie, de vertrouwensshift bij consumenten (from trust the institutions towards trust the masses) en individuele risico-neigingen (why pay for others), usage based insurance... differentiatie.. niet precies duidelijk wordt hoe dit nu de markt en het bedrijf in beweging gaat zetten. Maar dat er het nodige gaat veranderen kan men wel afleiden.

De strategie is om "de klant centraal te stellen," door onder meer decentraal te blijven werken en een multilabel-taktiek te blijven voeren. Operational excellence is en blijft de basis , die ervaring wordt verder uitgebaat / uitgebouwd, men blijft letten op kosten (cost effectiveness) en het genereren van inkomen (cash generating busines model). Asr ziet "value over volume" (kwaliteit boven kwantiteit?).
(Het verslag is (ook) op dit punt weinig concreet. Veel andere jaarverslagen geven een duidelijker beeld van welke klant het bedrijf precies najaagt. Aan sommige producten te zien, zoals pechvogelhulp wordt duidelijk dat elke keuze voor een propositie een bepaalde klantengroep aantrekt. Welk type klant kiest nu voor een product dat pechvogelhulp heet?)

"En dus," ... kiest het bedrijf voor outsourcing van bepaalde activiteiten mede om schaalvoordelen te behalen. Voorbeelden zijn om te werken met andere vormen van ICT, zoals software-as-a-service (SaaS) solutions in Individual Life, Pensions and Health; IT outsourcing (ITO) for Individual Life and business process outsourcing (BPO) for part of the portfolio for Individual Life and Pensions.

En het is nodig dat de business portefeuille vereenvoudigt. Qua innovatie ziet asr verbetering van producten en processen (1), transformatie van het verzekeringsmodel (2) en een mogelijk disruptive new model (3).  Desondanks is de nieuwe business uit Life of non-Life nog slechts maar 4 resp. 5%.

Asr gebruikt een "hybride," en multibrand distributie model (via adviseurs, specialisten, online, multichannel), hybride door zowel generalistisch (asr, de amerfoortse) als specialistisch (Ditzo, Eeuropesche, ardanta - uitvaart). Ze heeft ca. 1,48 miljoen klanten en zet hiervoor ca. 5500 agenten / intermediairs in.

In het business report staat de verzekeringsmarkt geschetst. De Nederlandse markt is de vijfde grootste van Europa (na het VK, Frankrijk, Duitsland en ItaliĆ«) en staat op de tweede plaats van verzekeringsdichtheid en heeft de hoogste Gross Written Permiums per capita in the EU (€ 4,500).
De GWP is  11% van het BNP de verzekeringsmaatschappijen betaalden in 215 ca. 71 miljard uit en ontvingen 72,4 aan premies.

Het aantal FTE's  daalde met 189 door een combinatie van afstoten van activiteiten en het overnemen van andere.

Als Ć©Ć©n van de risico´s staat, This risk is intensified by the increased juridification of our society and by uncertainty regarding the handling of legal proceedings at other insurance companies. a.s.r. wil naar een overheid met minder regels. Dat is in lijn met het nieuwe beleid in de VS.
De risicobereidheid...  (risk apetite: ... a.s.r. is socially desirable  organization... has only solid and understandable products, cost efficient, useful , safe, reliable..)

Het executive management bestaat uit een CEO en CFO en twee overige bestuurders,
de eerste sinds 2011: Her areas of responsibility as of 1 March 2017 are Innovation and Digitalization, Information Technology and Change, and the product lines Pensions, Individual life, Banking and Funeral.
En, iemand anders die sinds 2012 aangetreden is, ... His areas of responsibility as of 1 March 2017 are the product lines P&C, Occupational Disability Insurance, Health Insurance, Services and the a.s.r.’s distribution companies.

Het jaarverslag is gericht aan de aandeelhouder, dit in tegenstelling tot veel andere verslagen. Het verslag is dan ook niet eenvoudig te lezen. Het is lastig te ontcijferen wat het bedrijf voor ogen heeft, bv als het gaat om de strategie. Veel klinkt als (we doen) meer van het zelfde, we nemen wat andere partijen over... De kernwaarde I think ahead, en we durven anders te zijn, zie ik in het verslag niet terugkomen. Wanneer ik de balans van a.s.r. vergelijk met die van DeltaLloyd dan valt op dat deze laatste het heeft over Debt securities, terwijl a.s.r. spreekt van Investments. Als er inderdaad een trend gaande is waar verzekeringsprocessen van verzekeraars meer bij vermogensbeheerders terecht komt dan is a.s.r. zich daar misschien al op aan het voorsorteren.

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa