Takeaway.kom
Morgen gaat TakeAway.com naar de beurs. Dat betekent vaak veel publiciteit en spanning. Op BNR hoorde ik iemand zeggen dat je als belegger moet oppassen met deze business. en Dat blijkt uit de onderstaande cijfers, er staan alleen maar verliezen sinds 2013.
De grote vraag is of dit klopt (uit de prospectus).
Major trends influencing the online food delivery and pick-up market include:
• Evolving lifestyles drive consumers to shift food consumption towards delivery and pick-up
• Consumer behavior shifting towards ordering online and through the use of mobile applications and paying for food online instead of in cash
Klopt het dat er een trend gaande is van thuisbezorging? In de landen die op de website getoond worden staat Spanje niet en ik kende het fenomeen dan ook niet. Ik had wel van thuisbezorgd gehoord, maar nooit gedacht dat het om een potentieel beursbedrijf zou gaan.
Online Fooddelivery. Als je kijkt naar de invulling dan zijn de meeste onderliggende bedrijven Pizza-bezorgers (Frankrijk, Luxemburg, Belgiƫ, Portugal en zelfs Polen "Pyszne").
Als het (dus) gaat om pizzabezorging dan is er al een precedent, in Spanje is Telepizza al naar de beurs gegaan, en de koers is al bijna gehalveerd:
Nederlanders zijn goed in het exchange-process en volgens eigen zeggen is dit de kracht van het bedrijf, de organisatie:
...
Maar los van de organisatie gaat het om de business, pizza bezorging en thuisbezorging in het algemeen.
Het antwoord op die vraag moet ik schuldig blijven. Pizza´s en restaurants zullen blijven bestaan, maar of thuisbezorgd de business van deze bedrijven zal vergroten is maar de vraag.* Uit eten gaan in Nederland was al duur, en thuisbezorgen past bij het tijdsbeeld van letten op kosten. Of er structureel (groeiende) vraag naar komt moet nog blijken.
Het initiatief is in ieder geval knap, of het business landschap verandert zal binnen een jaar wel duidelijk worden. De koers van het bedrijf is daarin wel leidend denk ik.
* - Vandaag (14 november) maakt het bedrijf bekend dat het maaltijden gat verzorgen voor Burger King, waarmee duidelijk wordt dat dit de bestaande businessmodellen gaat wijzigen.
--
2 maart 2018. Restaurants komen met alternatief, eten.com. Dat is iets wat je kon verwachten, schieten vor open doel, wanneer zij het kunnen..:
Restauranthouders beginnen hun eigen maaltijdbezorgingswebsite als concurrent voor Thuisbezorgd.nl. Eten.com heeft een lagere commissie per bezorging dan de marktleider in Nederland en moet in juni online zijn. (Telegraaf)
Maar of dit een echte concurrent wordt moet nog worden bezien. De eerste stap is er.
De grote vraag is of dit klopt (uit de prospectus).
Major trends influencing the online food delivery and pick-up market include:
• Evolving lifestyles drive consumers to shift food consumption towards delivery and pick-up
• Consumer behavior shifting towards ordering online and through the use of mobile applications and paying for food online instead of in cash
Klopt het dat er een trend gaande is van thuisbezorging? In de landen die op de website getoond worden staat Spanje niet en ik kende het fenomeen dan ook niet. Ik had wel van thuisbezorgd gehoord, maar nooit gedacht dat het om een potentieel beursbedrijf zou gaan.
Online Fooddelivery. Als je kijkt naar de invulling dan zijn de meeste onderliggende bedrijven Pizza-bezorgers (Frankrijk, Luxemburg, Belgiƫ, Portugal en zelfs Polen "Pyszne").
Als het (dus) gaat om pizzabezorging dan is er al een precedent, in Spanje is Telepizza al naar de beurs gegaan, en de koers is al bijna gehalveerd:
Nederlanders zijn goed in het exchange-process en volgens eigen zeggen is dit de kracht van het bedrijf, de organisatie:
...
Maar los van de organisatie gaat het om de business, pizza bezorging en thuisbezorging in het algemeen.
Het antwoord op die vraag moet ik schuldig blijven. Pizza´s en restaurants zullen blijven bestaan, maar of thuisbezorgd de business van deze bedrijven zal vergroten is maar de vraag.* Uit eten gaan in Nederland was al duur, en thuisbezorgen past bij het tijdsbeeld van letten op kosten. Of er structureel (groeiende) vraag naar komt moet nog blijken.
Het initiatief is in ieder geval knap, of het business landschap verandert zal binnen een jaar wel duidelijk worden. De koers van het bedrijf is daarin wel leidend denk ik.
* - Vandaag (14 november) maakt het bedrijf bekend dat het maaltijden gat verzorgen voor Burger King, waarmee duidelijk wordt dat dit de bestaande businessmodellen gaat wijzigen.
--
2 maart 2018. Restaurants komen met alternatief, eten.com. Dat is iets wat je kon verwachten, schieten vor open doel, wanneer zij het kunnen..:
Restauranthouders beginnen hun eigen maaltijdbezorgingswebsite als concurrent voor Thuisbezorgd.nl. Eten.com heeft een lagere commissie per bezorging dan de marktleider in Nederland en moet in juni online zijn. (Telegraaf)
Maar of dit een echte concurrent wordt moet nog worden bezien. De eerste stap is er.
Reacties