Jaarverslag 2017: Grandvision

Er zijn geen grote verschillen, maar het verslag over 2017 laat wel wat meer nadruk op stijl zien, terwijl de focus in 2016 meer op productiviteit lag. Impliciet klonk toen door het verslag - wij/ons brillen/ zijn beter - nu lijkt de boodschap, wij zijn mooier, luxer.
GV is actief in 40+ landen en heeft inmiddels 7001 winkels (in 2016 was dat: 6516) en ca. 17% daarvan is franchise. Netto kwamen er 250 winkels bij, 220 door acquisities, onder van Tesco optical stores en Visilab in Zwitserland. De belangrijkste afzetmarkt is de "G4" in Europa, dan volgt de rest van Europa en Amerika, AziĆ«. "We hebben 2,6 mln social media subscribers en" 16 mln brillen verkocht. Dan heeft het nog ca. 30 warenhuizen en 15 TechCenters,  30 retail banners en 29 strategische leveranciers.
De marktvooruitzichten zijn positief en men verwacht een groei van 5% elk jaar voor de komende vijf jaar. De trends zijn de toename van de consumenten voor deze markt omdat men steeds meer bewust  is voor oog-gezondheid. Maar ook de groei van beschikbaar-inkomen en de groei van de bevolkingsgroep die oogproducten nodig hebben (ouderen). Daarnaast spendeert men meer tijd voor computers en digitale apparaten hetgeen de ooggezondheid niet ten goede komt.

Wat dan opvallend is dat het bedrijf vervolgens stelt dat...  Given that eye care is a basic need for the majority of people worldwide, the optical retails sector is comparatively resilient to macroeconomic trends and characterized by steady repurchase cycles on an annual basis. Echter zoals ik in het begin vermeldde, legt het bedrijf wel (steeds meer) nadruk op stijl (en luxe), dus daarmee spreekt het zichzelf tegen: brillen vervullen een basisbehoefte, maar de klant voorkeur (zie risk #1) heeft alles met stijl te maken, en niet met noodzaak. De komst van de nieuwe CEO, Stephan Borchert, voormalig manager Europa van Sephora, onderdeel van LVMH past ook hierbij, LVMH is een luxe producent.

Qua organisatie, is 70% van de winkelmanagers vrouw (was 60%) en in dit verslag voegt men de volgende informatie toe:
35% of in-store staff are certified opticians (2016)
65% of in-store staff are other vision experts (2016)

Dit was het laatste jaar voor de huidige CEO, hij is in dit jaar al opgevolgd. Over de VS meldt hij dat dit land met groei- en managementproblemen kampt (uitdagingen) en de winstgevendheid hebben vertraagd: We expect this to change in 2018. it will remain crucial to continuously evolve our
business model; from being a supplier of eyewear to becoming a leading platform for eye care in the
digital age. 

Geen wijzigingen in het management: deze bestaat uit de CEO en een CFO.

Uit een kader dat ingaat op ziektepreventie door oogcontroles, blijkt dat verschillende landen er grote cultuurverschillen op nahouden als het gaat om de vrijheid die een opticien heeft. Some of the countries we operate in are optometry driven, such as Denmark, Sweden, Norway, the UK, Poland and the US. These countries allow extended eye examinations to be done in-store. A large part of
GrandVision’s in-store staff are either certified opticians or optometrists. 
In dit verslag gaat men verder in op het verschil tussen opticians, optometrists & ophthalmologists: opticians are technicians trained to design, verify and fit lenses and frames, contact lenses, and other devices to correct eyesight. The latter two have medical degrees, allowing them not only to perform routine eye exams but also extensive eye screenings to detect, diagnose and manage eye diseases that require medical and non-medical treatment.
Veel van de individuele merken werken samen met verscheidene NGO´s om het belang van ooggezondheid te promoten. Zoals Vision Express in de VK, of met de International Glaucoma Association.
Dit jaar is GV ook begonnen met de UN SDG´s en zet in op drie doelen:  3 (Good health and well-being), 8 (Decent work and economic growth) en 12 (Responsible consumption and production). 

Qua business-model wordt duidelijk dat de exclusieve merken ca. 70% van de omzet uitmaken.
De business omgeving is favorabel voor GV, en deze bestaat uit deregulering, marktconsolidatie, en groei van de online markt voor oogwaar.
In dit verslag heeft men de geschiedenis van het bedrijf opgenomen, waar het nederlandse investeringsfonds HAL (en bekende in het beursland) in 2011 twee verschillende partijen in portefeuille met elkaar liet samenvloeien (het nederlandse-belgische Pearle Vision dat in 1996 in portefeuille kwam van HAL en het Franse GrandVision SA die in 2005 opgenomen werd).
HAL (optical investments) is nog steeds een grootandeelhouder. 

Nieuw ook is een swot-analyse framework dat afkomstig is van coso (internet: ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​The Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission COSO -  is a joint initiative of the five private sector organizations. (Zoals the American Accountants Ass., AICPA, FEI, ima en IIA).

Weinig informatie over de cultuur en organisatie van het bedrijf, maar bij het onderdeel risico´s staat de risk culture can be described with the following elements: • Disciplined. • Entrepreneurial. & • Pragmatic.   
De risico´s zijn iets anders geformuleerd dan in 2016:
1. klantpreferenties (kunnen wijzigen zonder dat GV daar snel op kan handelen)
2. prijsrisico
3. externe omgeving. In 2016 waren de risico´s: customer preferences, portfolio, industry & external factors).
--
2017/05/jaarverslag-2016-grandvision

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa