Jaarverslag 2016: Grandvision

GrandVision is een global leader in optical retailing. Tegen het eind van 2016 had het bedrijf 6516 winkels (600,000 store visits), in meer dan 40 landen over de hele wereld. GrandVision stores operate under 29 successful local retail banners, which are often the recognized leaders in their local market. in 2016 15 million prescription glasses were sold.

De omzet is afkomstig uit:
G4 (UK, Frankrijk, Oostenrijk, NL, BE en Duitsland) en rest Europa (29%) Noord en Zuid Amerika (40%) en Azie (28%).

De Global Eyewear market 2016-2021 is verwacht met ca. 5% jaarlijks te groeien:
  • Prescription frames & lenses +5.1% p.a.
  • Sunglasses +6.4% p.a.
  • Contact lenses & solutions+4.6% p.a.
Grandvision vaart mee met de Socio-economic trends:
• Population growth • Aging • Under-penetration • Emerging middle class
Dmv Technology and innovation kan Grandvision zich verder onderscheiden van de compeitie:
• More high-value products • Growing contact lens category • Expanding high-quality sunglass market
Industry trends, biedt groeikansen:
• Market deregulation • Market consolidation • Online eyewear market growth • Scale benefits for big players

Qua organisatie:
De GrandVision Academy zorgt voor een uniforme aanpak. Ook recrutert GV studenten uit de opticiens-en aanverwante specialistische studies.
Van elke winkel,
  • 60% store managers female
  • 70% store staff female
  • 35% store staff certified optricians
  • 65% store astaff other vision experts
Het bedrijf heeft ca. 50 deelnemingen, een gebruikt een multilabel-tactiek over de hele wereld.
Via gespecialiseerde Techcenters worden de logistieke leveringen uitgevoerd.

A newly introduced survey methodology allows us to globally track and measure key areas on a quarterly basis. This will provide us with valuable information about our people’s engagement levels, their understanding and focus on the company’s plans and objectives, and the effectiveness of their
managers.


Management: eigen ownership (80%) naast franchise (20%).
Management: CEO (Duitse nationaliteit, ex ceo van CEO of Apollo-Optik and Pearle
Central Europe), CFO (portugese nat.)

Business model. GrandVision differentiates itself by offering a simple, safe and honest
customer journey, high quality products and best-in-class optical services with affordable and transparent pricing.


GV maakt in toenemende mate gebruik van social media, een groei van 30% in 2016, reaching more than 2 million people worldwide

In het verslag komen diverse show-cases aan bod. zoals uit het VK: An estimated 2 million people in the UK are living with sight loss. A series of eye health maps reveal how poor lifestyles and low levels of regular sight testing have made multiple areas in the UK ‘hotspots’ for bad eye health.

Een groot potentieel voor GV is de Under-penetration (van eyesight correction) in emerging markets en dan vooral in dichtbevolkte landen zoals China en India.

Technologie en product innovatie is gericht op (o.a.) een hogere toegevoegde waarde per eyewear product
In het product komen (de) vijf kernproblemen met zicht aan de orde:
  • astigmatism, myopia, hyperopie, presbyopie, UV burn and glare.
Er staat niet aangegeven hoe groot elk percentage is van de afwijkingen. De groei van de contactlenzen markt is groot, vooral in de wegwerplenzen (eendagspenzen, maandlenzen - hier gaat het verslag niet op in), de kortere vernieuwingstijd (shorter repurchase cycle). De jaarlijkse uitgaven voor deze lenzen is groter dan voor brillen, en deze type klanten kopen vaak toch een bril of een zonnebril. However, the share of contact lenses as a proportion of total eyewear sales still varies considerably across different markets.

De nieuwe technologie zet ook in op:
1. producten specifiek voor bestuurders (fiets, auto)
2. kantoorbrillen en lenzen
3. multifocale producten

De strategische risico´s zijn
1. veranderende klant preferenties
2. de gekozen portefeuilleopbouw
3. industriële ontwikkelingen
4. de externe economie (Brexit), politiek, reputatie

Grandvision is een bedrijf met ongekende groeimogelijkheden. Vooral wanneer die consolidatie zich inderdaad door gaat zetten. Toch zal dit ook een typisch gefragmenteerde markt blijven. het bedrijf gaat niet in op het aantal tech centers en daar ligt een van de troeven hoe groot het synergie-effect is van centralisatie. Die staat namelijk tegenover de grotere kosten van transport. En het is een retailmarkt en die is altijd het meeste in beweging. Veranderende klant preferenties zijn dan ook het primaire strategische risico. En dat moet je niet onderschatten. Je kan de vergelijking trekken naar een globale speler als Unilever. Hoeveel van de producten (brillen / merken) zijn globaal en hoeveel lokaal?

-- (even) actueel,
Brillenprijsvechter eyelove gaat naar België (ANP).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa