Jaarverslag 2017: TomTom


Tomtom gaat heel geleidelijk te werk. Vorig jaar meende ik te begrijpen dat men afscheid zou nemen van de consumenten-tak, maar dat blijkt niet zo te zijn. Wel maakt deze business een steeds kleiner deel uit van de totale omzet. De consumentenbusiness zag een krimp van 27%, Telematics groeide met 4% en de echte groei zat in het onderdeel Automotive (Automotive and Enterprise, in 2016: Automotive & Licesing) dat groeide met 44%.

Vorig jaar noemde men het strategische risico omtrent de consumer-business: failure to establish a multiproduct consumer business. Dit jaar vervalt dat risico.

Het bedrijf heeft nieuwe kernwaarden opgesteld (blijkbaar). In 2016 sprak men van: People first, entrepreneurial, accessible, not standing still, trust and democratisation. These key values are the 'red thread' that binds the TomTom culture. Nu heeft men het over: ENTREPRENEURIALISM, INTEGRITY AND INCLUSION. Er volgt geen uitleg.

Voor de peer-group let het bedrijf naar technologiebedrijven in de VS, in Europa en in Nederland ( ASM International, ASML, Philips, NXP Semiconductors, Wolters Kluwer). De competitie in de business van TomTom is bijzonder krachtig. Het bedrijf moet concurreren met een partij als Google, met een omzet die honderd keer zo groot is dan die van TomTom.
De rivalen zijn opgedeeld in drie groepen:
De VS - HERE, Google/Waze,NNG, TeleNav
De EU - Masternaut, Verizon Telematics
De Consumenten-tak- Garmin, MiTAC

The main competitive factors across our markets are functionality, quality and reliability, time-to-market and availability, customer service, brand and price. In general, TomTom believes that
we compete favourably in each of these areas and as such, TomTom is an important player in each of our core markets

In die zin is het wel belangrijker om te kijken naar het leiderschapsmodel (in plaats van naar de organisatiecultuur). Daar schrijft het bedrijf het volgende over: leadership pillars (can be developed and learned): 1 Drive high performance / 2 Dare to lead / 3 Create an autonomous environment / 4 Unleash talent / 5 Connect.

Ik vond op het internet een willekeurige andere set van fundamenten van leiderschap, The 4 Pillars of Great Leadership, van Ronald E Riggio:
Be a Positive (and Ethical) Role Model.  / Be Inspirational, Optimistic, and Align Values and Goals.  / Challenge, but Provide Support.  / Listen to Followers and Be Genuinely Concerned.   

De grote vraag die het hele verslag oproept is of TomTom machtig is om dit zelf allemaal te doen. Leiderschap is maar relatief, namelijk aan de positie die je hebt in een markt. Heeft TomTom de positie en kracht om in deze markt een leidende rol op te eisen? Ze nam afgelopen jaar een bedrijf over uit Berlin op het gebied van zelfrijdende auto´s, maar moet hiermee concurreren met de grote partijen op dat gebied, wederom Alphabet.

In die zin viel me iets anders op. Normaal let ik niet vaak op de compositie van de RvC, maar in dit geval wel. De supervisor board bestaat uit personen wiens achtergrond zit in (former positions):
executive board Ahold (nu Advocaat), Directeur General Ministerie van Transport, PWC, Senior VP IBM, Manager SAP. Dat zijn allemaal grote bedrijven uit de oude wereld. niet echt de leiders van de toekomst.
Conclusie: TomTom doet wel de juiste dingen, maar of ze de ruimte kan pakken om verder te groeien is onduidelijk. niet zozeer de plannen en ideeen zijn hiervoor limiterend, maar eerder de omvang van het bedrijf, van net geen 1 miljard omzet.

Op de beurs, in de koers van het aandeel zie je die twijfel terug. De koers heeft wel twee keer een bodem bereikt, maar noteert ongeveer op het niveau van rond de crisis van 2008/2009 (8 -9 euro). Echte groei is er niet. 

--
2017/07/jaarverslag-2016-tomtom

-- 16 juli 2018
(ABM FN-Dow Jones) Vandaag gaat bij Google Maps een nieuw prijsbeleid in voor zakelijke gebruikers. De tarieven gaan met honderden tot soms duizenden procenten omhoog, wat concurrerende kaartenmakers als TomTom mogelijk in de kaart kan spelen. Dit meldde het vakblad Emerce maandag.
De tariefsverhoging raakt onder meer retailers, transport- en vervoersbedrijven en vakantieorganisaties.
... Bedrijven die van Google Maps gebruik maken, zijn verplicht een betaalaccount in te richten. De teller gaat lopen bij iedere opvraging.
Een vervoersbedrijf als Metlink in Nieuw-Zeeland ziet volgens Emerce de maandelijkse Google-factuur groeien van duizend naar dertigduizend dollar per maand. Op de site Reddit klinken vergelijkbare uitschieters. Ook MKB’ers in Nederland zullen de rekening zien groeien van ‘overzichtelijk’ naar ‘onvoorstelbaar hoog’. Het betreft voornamelijk partijen die veel met locatie- en route-informatie werken.
De prijsverhoging biedt volgens Emerce een opening voor concurrerende kaartenmakers, zoals TomTom.

--
18 sept 2018. Wat er aan zat te komen?
Google heeft een grote stap gezet in de auto-industrie door samenwerking met de autofabrikanten Renault, Nissan en Mitsubishi, die Google's besturingssysteem Android gaan gebruiken voor de beeldschermen die uiteindelijk in miljoenen auto's wereldwijd zullen worden verkocht. (ABM FN-Dow Jones)

--
28 sept. Een week later komt TomTom met het bericht om de verkoop van de telematics divisie te onderzoeken. Positieve en negatieve reacties. Wat blijft er straks precies over?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?