Jaarverslag 2017: Aegon

 Het jaarverslag van AEGON is weinig veranderd. Inhoudelijk zijn er kleine wijzigingen, zoals een acquisitie en een desinvestering die nodig zijn om de kredietwaardigheid te vergroten. Een (kleine) verandering in de Asset Managment Tak. Aegon en alle verzekeraars opereren net als de banken in een sterk gereguleerde wereld. In de VS heeft het een issue met de Securities and Exchange Commission, SEC: The investigation relates to the operation or existence of errors in the quantitative models in question and disclosures regarding these matters. Aegon had discovered these errors in its asset management operations in the United States. Het bedrijf is wel bezig met de toekomst maar het is net alsof de aandacht hiervoor wat verslapt. Let bv op de verschillen in taalgebruik.
De CEO in 2017: Our company’s transformation. Customers’ needs and expectations are continuously evolving and we are therefore changing the way we serve them. In 2017, we made significant progress across our company in becoming a more innovative and digital company, positioning us well for future growth.

De CEO in 2016:
Transforming our company. Meeting our purpose of helping people achieve a lifetime of financial security demands that we constantly evolve as a business so that we can continue to serve our customers’ changing needs. For this reason we, once again, invested significantly in developing innovative digital solutions – from new apps and customer-friendly platforms that enable people to better understand their finances, to exploring the future of the insurance industry through co-launching the Blockchain Initiative B3i.

Dit is duidelijk een verschil, niet alleen in toon van het actieve transforming naar het passieve Our company’s transformation, maar ook inhoudelijk, want de voorbeelden "new apps, blockchain" ontbreken in 2017.

Er is wel een cultuurverandering nodig en die noodzaak stond niet in het verslag over 2016: Culture change. To execute its strategy successfully, Aegon realizes that it needs to adapt its corporate culture to new circumstances. In 2016, the Company introduced Future Fit. With this program, Aegon’s goal is to create a more flexible organization, able to adapt quickly to new ways of working and doing business. Future Fit is built on four themes:
Agility (adapting quickly to new opportunities); Accountability (owning both problems and solutions); Acting as One (building on the ideas of others); Customer centricity (getting closer to customers and better understanding their needs).
Wanneer je de future fit themas vergelijkt met de kernwaarden (Working Together; Bringing Clarity and Exceeding Expectations) dan zie je toch een groot gat. Bijvoorbeeld bij exceeding expectations / dat gaat erom om bij klanten net iets meer te doen, maar bij customer centricity staat in feite dat Aegon meer moet begrijpen wat nieuwe klanten willen. Dus niet harder werken voor de klant maar de veranderende klantbehoeften beter serveren.

In die zin heb ik een van de nieuwe formules KNAB gechecked, maar daar staat in het jaarverslag weinig nieuws over (wel een blijvende groei van assets), en in het annual review staat dan deze bank nu 175 duizend rekeningen bezit, echter in het voorgaande review stond geen vergelijkbare informatie.

Hoe zit het met blockchain?

In het parallele verslag het Anual Review staat iets meer informatie, bijvoorbeeld over blockchain:
Blockchain’s potential. Nobody quite knows yet what the impact of blockchain
will be. But it’s clear it has the potential to transform the finance and insurance industry. In 2016, Aegon set up the Blockchain Insurance Industry Initiative (B3i) with four other insurers. B3i’s aim is to develop uses for blockchain technology in insurance. The initiative’s first project – a common platform for reinsurance – launched a prototype in December 2017. ... Using blockchain has several advantages: it’s quicker, easier and more efficient than the current pen-and-paper approach, so it should lower costs. More importantly, it’s secure. Once data is verified and stored in its block, it can’t be changed, which should help further strengthen trust in financial services. Reinsurance is an ideal starting point for our work on blockchain; it’s a business-to-business industry, involving a relatively small number of players. But there’s no reason why blockchain, once tried and tested, shouldn’t also revolutionize other parts of the insurance industry.  

Echter deze positieve visie komt niet terug in het officiele jaarverslag. Daar staat in 2017 - in tegenstelling tot 2016 - Blockchain bij de risico´s New technologies and digital transformation.
Competition may become tougher, not just from peers, but also new disruptors. There may be job losses as a result of automation and increased use of artificial intelligence /robotics.... 
Action taken:
Aegon is investing in emerging technologies to update its own internal processes, as well as to develop new business models, such as blockchain (B3i). Aegon has also stepped up recruitment and training in digital to ensure the Company has the skills it needs to implement its strategy successfully.


--
2017/08/jaarverslag-2016-aegon

-- juli 2023. Is Aegon met nieuw logo, en door de verkoop van de Nederlandse activiteiten aan asr, nauwelijks meer een Nederlands bedrijf en verandert haar bestuurszetel naar Bermuda: 
https://www.veb.net/artikel/09173/vijf-keer-vraag-en-antwoord-over-de-verhuizing-van-aegon-naar-bermuda

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa