Jaarverslag 2017: IMCD

Een heel degelijk verslag met weinig veranderingen t.o.v. 2016. Een overname die veel van de groei van het aantal FTE´s verklaart, een zeer positieve business in Europa (EMEA) en twee duidelijk gescheiden business units. Ook de risico´s zijn hetzelfde gebleven: afname van de vraag van de klant, afhankelijkheid van een kleine aantal leveranciers en het risico dat te maken heeft met overnames en de integratie daarvan.

IMCD is een hele slagvaardige organisatie, want het heeft weinig assets in feite, het is een intermediair tussen vraag en aanbod van chemische speciaalcomponenten.

Over de cultuur van de organisatie schrijft men in termen van: client focused, decentralised, entrepreneurial, with freedom to act, open and transparent with short decisionmaking lines. ... has only few management layers in between the CEO and customer facing staff and is hungry for success externally. Since IMCD conducts business on two sides with suppliers and customers IMCD also observes in its best people a certain humility or genuine desire to support its counterparties. In major countries, such as France and Canada, IMCD currently is or has been recognised externally as a Great Place To Work (GPTW).
Dat op twee kanten business doen is uniek voor het bedrijf, maar dat geldt natuurlijk voor meer bedrijven die een sterke inkoopafdeling hebben. Bij IMCD in het element handel wat nadrukkelijker.

Even verderop bij de kernwaarden staat deze passage:
... has certain core values and principles that are essential to IMCD's business operations ...  By giving people the freedom to act and empowering them to drive business forward, IMCD has established a dynamic and entrepreneurial culture. Integrity, transparency and compliance are IMCD's core business values that promote a climate of trust and respectful relationships with its business partners, investors and authorities. Through a continuous focus on operational excellence, the constant development of product know-how and technical expertise and further strengthening of its market position, IMCD can be trusted to be a reliable and transparent link in its partners' value chain.

Aan de ene kant schrijft men over entrepreneurial, client focused, decentralized aan de andere kant noemt men integrity, transparency, complaince reliable, operational excellence, etc. Dat zijn twee totaal verschillende termen en visies over een zelfde cultuur. Als pure handelsonderneming verwacht je bij kernwaarden zaken als neutraliteit, wendbaarheid, agiliteit, maar klantfocused past juist niet bij een handelsonderneming. Dat zegt het bedrijf ook zelf, we bemiddelen tussen leverancier en klant. Ze zoeken een winstgevend compromis.

De voertaal van het verslag is Engels en niet Amerikaans, dat valt ook op. En IMCD doet nog niet mee aan de UN SDG doelen. Als handelsonderneming ligt daar de prioriteit misschien ook minder.

Verder viel me de attrition rate op, het verloop binnen de organisatie. Het bedrijf rapporteert hier voor het eerst over en dat niveau is vrij fors: 11,7%. Voor sales is het verloop 10,9% en in EMEA is dit nog lager, 7,3%. Azië is altijd de regio met het hoogste verloop bij bedrijven en ik denk dat je dit kan verklaren dat daar de salarissen lager zijn, en juist in EMEA gebied hoger, en dus een lager verloop opleveren.

Dan valt op dat het managementteam uit zes mannen bestaat terwijl IMCD een van de meest gelijkmatige genderverdeling heeft die een bedrijf maar kan kennen, haast 1 op 1. Echter bij het management merk je daar niets van. wel is het bedrijf bezit om vrouwen op hogere management posities te zetten, maar erg natuurlijk - gegeven de gelijkheid van de m/v-verhouding - is het niet, het puur omdat het moet.

Ondanks een forse toename van de totale activa blijft het EV gelijk, dat valt ook op. Maar het zijn details in een bedrijfsomgeving die verder bijzonder positief te noemen is. Groei all over.

--
2017/06/jaarverslag-2016-imcd

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa