Jaarverslag 2016: IMCD

IMCD. IMCD is a market-leader in the sales, marketing and distribution of speciality chemicals and food ingredients
In vijf jaar is de omzet van het bedrijf gegroeid van 1100 miljoen (2012) tot 1740 in 2016. De omzet komt voor het grootste gedeelte uit Europa (61%, voor de de ebitda ligt dit percentage op 65%).

In het openingswoord stelt de CEO de onzekere geopolitieke en macroeconomische omstandigheden aan het licht, en dat het onduidelijk is hoe de Brexit en toenemende protectionisme uit zal vallen. IMCD is namelijk een puur handelsbedrijf. We saw modest growth in European economies, more or less flat demand for chemicals in the US, continuing difficulties in Brazil and a stable environment in Asia- Pacific.
IMCD is selectief als het gaat om overnames, maar zowel overnames als autonome groei hoort bij de strategie.

Het bedrijf is in 2014 naar de beurs gegaan en sinds 2001 van drie verschillende Private equity bedrijven van de hand gegaan (Management and NIB Capital Private Equity namen dele in 2001 en gaven het bedrijf de huidige naam), AAC Capital Partners neemt het in 2005 over, en Bain Capital neemt het vervolgens opnieuw over. Het moet een zeer winstgevende onderneming zijn geweest met hoge groei. Het is de vraag hoe die groei in de toekomst doorzet. IMCD stelt dat er nog veel consolidatie mogelijk is omdat de sector veel diverse familiebedrijven werkzaam zijn.
Americas EMEA Azië 
regional HQ HeadQ regional HQ
5 offices 39 offices 18 offices
15 warehouse locations 36 warehouse  24 warehouse locations
3 laboratories 16  laboratories 9  laboratories

Het Management bestaat uit een CEO, en een CFO. Beide zijn sinds 1995/1996 aangetreden en treden gezamelijk af in 2018! Daarnaast is er een vijftallig Executive Committee (inclusief het management board).
Het business model voor IMCD is de efficientie en effectiviteit die het bedrijf biedt aan klanten om met een partij in zee te gaan in plaats van diverse kleinere lokale distributeurs. De kansen zijn dat de gefragmenteerde markt verder consolideert en IMCD marktaandeel kan winnen.
IMCD has built a strong base of over 34,000 customers and a balanced portfolio of approximately
28,000 products.
With a focus on face-to-face customer interaction, approximately 70% of IMCD’s employees are part of the technically and commercially skilled sales force that is able to understand customer needs and grow the business.
Verder is hetbedrijf bezig met diverse innovaties die voor een verdere verbreding van het productenaanbod leidt, zoals de aanbieding van coatings (net als Akzo).

Human resources.
The global nature of the chemical industry and the international spread of the activities requires men
and women in leadership positions with different national and cultural backgrounds who possess strong intercultural skills. Het bedrijf gebruikt geen kernwaarden.
Wat vooral opvalt is de gelijkheid in aantal mannen en vrouwen, een ratio die dicht bij de 1,0 ligt (1.12). Ook komen vrouwen vaker in management-posities. Echter in het executive committee is daar nog niets van te zien. Het bedrijf heeft een groot valuta exposure door handel in acht verschillende valuta's.


--
2015/08/nieuwkomer-imcd

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?