Blogger's Block

Na tien jaar McenV zit ik vast, die mogelijkheid zag ik al langer aankomen. Langzaam lijkt het schrijven te stoppen. Die jaarverslagen-serie ben ik begonnen om er toch nog wat vaart en vooral continuïteit in te houden...

Waar komt dit door?

Ik heb de afgelopen tijd een grote verandering doorgemaakt. Van maart tot ca. begin juni heb ik een boek geschreven [Het Schilderij, De bank en het staatslot]. Iets - voor mijn doen - met een bijzonder persoonlijke focus. Ik weet nog niet precies wat ik met dat boek wil. En hoe het dit MCenV-gebeuren beïnvloeden zal.

-- 10 juli (Over schrijvers blok)
In zijn boek Creativiteit (Creativity. Flow and the psychology of discovery and invention) schrijft Mihaly Csikszentmihalyi () over tien aspecten van complexiteit als het gaat om creatieve mensen, die namelijk meestal een complex karakter hebben waarin uitersten samengaan terwijl "gewone mensen" meestal een eenvoudiger karakter hebben, meestal een meer één-dimensionaal karakter. Bij de tiende factor - openheid en gevoeligheid - haalt hij een  dichter Mark Strand aan die stelt,
Ja, er is inderdaad een tijdelijke sereniteit, een gevoel van bevrediging, wanneer je een idee hebt dat perspectief lijkt te bieden. Maar als je iets hebt afgerond, als een een waardevol idee voledig hebt uitgeput, dan doet zich dit in een andere vorm voor. Dan koester je je als het ware een dag of zo in het behaaglijke gevoel van voltooiing. Je drinkt 's avonds lekker een paar glazen wijn omdat je niet het gevoel hebt dat je nog even naar boven moet om iets te doen.
En dan begin je opnieuw. Althans, dat hoop je. Soms is het een leemte van een nacht, maar soms van weken, maanden , jaren. En hoe langer die leemte tussen twee boeken die je wilde schrijven duurt, des te pijnlijker en frusterender wordt het leven. Als ik ''pijnlijk'' zeg, dan is dat waarschijnlijk een te groot woord voor de onbeduidende frustratie die je ervaart. Maar het leven gaat verder en verder en langzaamaan ontwikkel je een zogenaamd schrijversblok, wat vrij pijnlijk is, omdat je identiteit op het spel staat. Je bent schrijver, je staat bekend als schrijver, maar je schrijft niet, dus wat ben je dan?

-- 30 aug 2023
Schrijver of blogger. Ik moet zeggen dat ik behoudens deze ene keer - zo zie ik het nu - geen nieuwe blokkering meer heb gehad. Maar dat kan natuurlijk weer komen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?