Jaarverslag 2016: Philips Lighting

De business van PL wordt gemanaged d.m.v. vier "groups:"  Lamps 33%, LED 21%, Professional 38%, Home 8%.
De CEO vertelt in de inleiding over het belang van performing while transforming. Transforming duidt erop dat het bedrijf een koerswijziging wil maken meer van product naar service-verlener voor grote institutionele klanten en de overheid. Dat gebeurt via de verkoop van systemen, ipv producten. Hier speelt het bedrijf in op Internet of Things, smart city en soortgelijke concepten.

Na de afsplitsing heeft het bedrijf nieuwe kernwaarden geformuleerd:
customer first, game changer, greater together, passion for results. (De kernwaarden van Philips zoals destijds bij Accelerate gedefinieerd zijn waren in 2012 zijn: Eager to win, Take Ownership, Team up to excel) Het is bijzonder te zien hoe de cultuur van een bedrijf zich zal ontwikkelen na de afsplitsing van een ander bedrijf. Het wortel en oorsprong Philips zie je terug in deze kernwaarden. het is grappig dat Philips zelf geen kernwaarden mer publiceert. Verstandig. Game Changer is wat ambitieuzer dan innovatief of entrepreneurship. Wat de nieuwe leiding hiermee precies bedoelt zal moeten blijken.
Customer first lijkt me de ultieme uitdaging voor dit nieuwe bedrijf, want hier zit het essentiële verschil met het moederconcern: Philips had meer een retail focus, maar begint nu ook steeds meer systeem-oplossingen (en niet enkel producten) voor Health Care te bieden.In die zin gaan beide bedrijven een soortgelijk pad op.

Strategie
1. nieuw groei bekostigen uit optimaliseren van conventionele product verkopen
2. innoveren in LED naar vergroten marktaandeel
3. verleg focus naar systemen, bouwen aan de grootste installed base.
4. nieuwe waarde creëren door nieuwe services te bieden
5. zorg voor klant's eerste keuze door lokale business partner, leverage global scale
6. verbeter operational excellence

In het verslag komen de Smart City voorbeelden voorbij, zoals Bay Lights in San Francisco. Ook richt het bedrijf zich op smart buildings.

Voor de diverse business units geeft het verslag inzicht in de prioriteiten en mijlpalen;
1. Lamps. het verminderen van het aantal fabrieken (reduce maufacturing footprint) van 21 naar 16. Divestments.

2. LEDs. a. dubai lamp, b. Scene switch, c. core pro led

3. Professional. a.arenavision. b.power-over-ethernet (Europa building in Madrid), c.citytouch, Jakarta, 90000 city ligths connected smart city.
4. Performance Home, a.philips hue, b.prtnerships, c.hue app 2.0

Het management board bestaat uit de CEO, CFO en de business group leader van Lamps.
De CEO van Philips zit in de supervisor board.

De strategische risico's komen van: macroeconomics, industry / market, emerging market grows, joint ventures, acqisitions, intellectual property rights.

Dit is duidelijk het eerste verslag van het nieuwe zelfstandige bedrijf. Veel informatie ontbreekt die wel in het Philips verslag zaten, zoals gegevens over de organisatie, het personeel, man-vrouw-verdeling, KPI's, etc. (als ook een paragraaf over Stakeholders Engagement)


--
2011/06/philips-licht-slechter

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?