Jaarverslag 2016: Intertrust

Intertrust werd in 1952 opgericht as  one of the first professional T&CS providers. Het bedrijf kwam later in handen van Mees Pierson, dat weer opgenomen werd bij de ABN AMRO. Fortis nam dat deel van de ABN over en na de ondergang van deze eerste kwam Intertrust op eigen benen, als offspring net zoals ASR, ageas, etc.


Voor de organisatiecultuurminnaar springen direct de kernwaarden in het oog: We never put our name to anything unless it lives up to our core values:
We are dedicated to helping others succeed.
• We build our company on talent.
• We seek long-term commitments with our clients.
• We always act with integrity.
• We deliver to the highest standards.

Deze lijken wel duidelijk, maar het zijn geen echte kernwaarden.  Zoals de eerste, dat is juist een business driver. Het ligt in de natuur van de business van Intertrust om anderen te helpen. Die ondersteuning is de primaire focus van het bedrijf. (De essentie van de business van Intertrust is dat andere bedrijven hun financiĆ«le administratie outsourcen). De vraag voor een kernwaarde is dan - op welke manier doen we dat? "We build our company on talent," is nog minder een kernwaarde. Kernwaarden moet je aan een persoon kunnen opdragen. Kunnen meegeven aan hoe iemand / een professional zijn werk doet, zoals bij integrity. daar kan je iemand op afrekenen. Je kan niet iemand de opdracht geven met let op "we build on talent." Long term commitments... is ook vaag. Het blijkt dan trouwens dat de gemiddelde medewerker 3,8 jaar bij het bedrijf blijft (zie linkedin). Hoezo long term commitments?

Verderop komen de kernwaarden wederom in beeld in iets andere bewoording. Dit geeft m.i. aan hoe dit verslag is opgebouwd, volgens het principe dat Intertrust zelf ook gebruikt: modulair, diegene met de beste / meest toepasselijke expertise lost de vraag op. En zo is elk onderdeel van het verslag door een andere partij geschreven. Dat het onderdeel kernwaarden daardoor diverse keren aan bod komt, daar heeft niemand op gelet. Het komt wat overdone over.

Tweede voorkomen ("Our corporate values"):
  • Partnership.We are dedicated to helping others succeed (Voorbeeld: Supporting offices globally. Our Asian teams and clients benefit from the experience and know-how of our Regulatory Compliance Services team in Guernsey, who have developed a truly global solution).
  • People. We build our company on talent
  • Commitment.We seek long-term commitments with our clients
  • Integrity. We always act with integrity
  • Quality. We deliver to the highest standards
Nu heet de kernwaarden dedicated to helping others to succeed, partnership. Wat bedoelen ze met partnership op individueel niveau? Wanneer wordt bijvoorbeeld een expert uit een andere vestiging geraadpleegd, en wanneer is die vraag om expertise een gebrek aan ownership? Kan die medewerker zijn eigen probleem niet oplossen? Kernwaarden zijn er om dit soort conflictsituaties inzichtelijk te maken.

Het is duidelijk dat deze kernwaarden niet gebruikt worden in de business, maar dat ze door een consultant zijn opgesteld voor het verslag omdat het bedrijf nu verplicht is jaarverslagen te produceren.

Verdere opmerking of uitingen van - over de bedrijfscultuur, is de melding: As we grow in scale and reach, we are mindful to foster a culture in which best practice, collaboration and information sharing are at our core.

We provide integrated services to companies in four distinct segments: Corporate services (zoals Accounting and reporting, Corporate secretarial services), Funds (zoals Legal administration), Capital markets (Treasury management services) and Private Wealth (admin services).

Intertrust heeft nauwelijks concurrenten, er zijn slechts twee bedrijven (TMF and Citco) die min of meer hetzelfde doen. Het bedrijf heeft 41 kantoren over de wereld, zit in 30 landen en heeft ca. 2400 medewerkers. Including the world’s most important financial centres. We meet our clients’ goals by offering local expertise and by leveraging our global strengths.

Our markets
Intertrust’s diversified base of clients is based in over 100 countries and includes corporate clients, funds, financial institutions and private wealth clients, and comprises:
• 70% of the Top 10 of the Fortune Global 500
• 44% of the Top 50 of the Fortune Global 500
• 70% of the Top 50 of the Private Equity International 300

De markt is veerkrachtig bij economische recessies en biedt gezonde groei bij oplevingen.

Competitive landscape. Bestaat voornamelijk uit multiregionale en regionale service-providers, naast de kleinere lokale spelers. Regional players may offer a broad range of services, but are often focused on specific jurisdictions in one or more regions. Local providers meanwhile, tend to have a narrow service offering and can only provide limited geographical coverage. ... In addition, some major banks, fund administrators, legal and accounting firms also operate in specific segments of our markets.

Trends:
• Increasing globalisation and economic growth.
• Increasing and more complex compliance requirements and regulation.
• Outsourcing of non-core legal and financial administrative tasks.
• Increasingly complex and specialised service requirements.
• Consolidation of a fragmented industry in which smaller players are less competitive.
• Client preference to work with a single trust, corporate and fund services provider with a full service proposition and a global reach.

De kracht van het bedrijf zit duidelijk in haar globale scope. En het bedrijf maakt gebruik van een globaal netwerk van 42000 business partners om de concurrentie met regionale en lokale spelers aan te kunnen.

De belangrijkste (externe) gebeurtenis van 2016 was de wikileak opening naar de Panama Papers. De schade hiervan was beperkt, Intertrust had geen relatie met de panameese Trustkantoor en er waren ook weinig klanten die dat wel hadden. In hoeverre de reputatie voor trustkantoren in het algemeen geschaad is is moeilijk te stellen. Intertrust conducted additional compliance portfolio reviews
and revisited IT security arrangements, neither of which resulted in changes to existing policies. 
Intertrust meent zelfs gesterkt uit deze strijd te komen, omdat de klant acceptatie procedures aangescherpt gaan worden en er ook een grotere nadruk komt op complaince.
‘Panama Papers’: The incident underlined the importance of doing business with market operators that are transparent, well-regulated and financially strong...

Het effect van Brexit zal mogelijk leiden tot een gefragmenteerde belasting landschap, zonder duidelijke waarneembare / te voorspellen consequenties voor de business. 

De CEO vertelt over de implementatie van het Business Application Roadmap, a company-wide standard software platform, further strengthened our operational excellence. En een verbetering richting klanten door inzet van een "service-line leadership." 

Het Business model. Ongeveer 85% van de omzet komt uit nondiscretionary services that clients, ... generally require, such as taking minutes of board meetings, accounting, filing annual reports,regulatory reporting, and holding shareholder  meetings, as well as transactional or activity-based work.
De belangrijke overname in 2016 is Elia. Een bedrijf dat juist om Capital Market Services actief is. Elian (which acquired Structured Finance Management (SFM) Europe in 2015) brought us a strong
presence in some key capital markets jurisdictions.

Strategie.
Op de eerste plaats staat human capital. Het belangrijkste structuurmiddel hierbij is om werknemers aandeelhouder te maken via Long-Term Incentive Plan (LTIP). En (voor 108 managers) het Executive Ownership Plan (EOP). Voor de rest van de werknemers bestaat er een Employee Stock Ownership Plan (ESOP).
Human capital in het bijzonder talent is ook het primaire risico van het bedrijf.

Zeer interessant in het verslag is het inzicht in architectuurkenmerken (business-wise) van de diverse regios. Zoals voor Nederland: een lange traditie van politieke en sociale stabiliteit een sophisticated legislation en een hoogwaardig en consitent belastingsysteem. In increasingly uncertain times, the Netherlands continues to be a popular jurisdiction in Europe where corporates look to establish their base for international operations, international group structures, and for structuring complex cross-border transactions. In populaire termen: Nederland is een belastingparadijs voor grote ondernemingen.


Luxemburg... bekend voor banking en investment funds (denk aan Robeco) expertise, welleducatedworkforce, ... Maar om werknemers te vinden is Luxemburg een lastige omgeving ... which do not have a large local labour market.
The Cayman Islands is a popular jurisdiction for the establishment of funds and tax-efficient structures
Guernsey.High net worth individuals...

Verdeling van de Werknemers
  •  Netherlands. 438
  •  Luxembourg. 388
  •  Cayman Islands126
  •  Elian. 606 (strong in capital markets)
  •  Guernsey. 123
  •  Rest of the World541
  •  Group functions137
De werknemers van het bedrijf kennen een totaal aan 75 nationaliteiten. 75.4% van de werknemers zijn verbonden aan klanten (billable) de rest is support functions and operations.Wat ontbreekt is inzicht in genderverdeling, het aantal vrouwen, incl. in management posities (in de executive board zit Ć©Ć©n vrouw, afkomstig uit Zuid Afrika).
De aandeelhouders zijn voor 35% "free," publiek / anoniem,  de rest is bij blackstone (34%) en andere soortgelijke investeerders ondergebracht.

De risico´s: People and compliance, integration of other companies (standards), IT, data, competition, regulation, public opinion (Panama Papers).

In de Supervisor board staat een meeting "house for whistleblowers." Dat lijkt me dan ook een serieuze functie voor dit bedrijf, meer dan willekeurig voor elk ander bedrijf:
Intertrust also has a whistleblower policy in place, allowing employees to report activity which concerns them through an alternate channel, side-stepping their reporting line in order to ensure independence. (People and compliance).

Het Management Board bestaat een CEO en een CFO (onlangs aangetreden, april 2017)
Het Executive board bestaat uit de rollen: Chief HR, MD Cayman, MD Netherlands, Chief Commercial Officer, Chief Information Officer (V), MD Luxembourg, MD Atlantic Region



--
Linkedin:
Average tenure: 3,8 years (Philips: 8,3 Yrs, FlowTraders: 3,4 Yrs,Unilever: 7,3 Yrs)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?