Jaarverslag 2017: Sligro

In deze korte samenvatting van het jaarverslag richt ik me op drie zaken die opvallen: de Sligro-Heineken-deal, Emté en België. De grote verandering in 2017 is de deal met Heineken, Sligro gaat de groothandelsactiviteiten van de bierbrouwer overnemen. Pascal Gilet, algemeen directeur HEINEKEN Nederland, zegt hierover:
We zien dat de Nederlandse horecamarkt verandert, steeds meer ondernemers bestellen hun producten het liefst bij één leverancier.  ... Door deze samenwerking is HEINEKEN Nederland in staat om zich te richten op de kerncompetenties: het brouwen, verpakken, verkopen en bouwen van bier en cidermerken.
Deze deal voegt ca. 150 miljoen toe aan de omzet. Qua bedrijfsarchitectuur is hier de vraag wat deze samenwerking betekent voor de neutraliteit van Sligro t.o.v. andere biermerken en hoe deze deal door klanten wordt ervaren. het geeft natuurlijk nieuwe mogelijkheden, maar zorgt ook voor beperkingen.

Sligro verandert met kleine stappen, de wijzigingen t.o.v. 2016 zijn niet groot, behalve dan de Heineken deal. De business is nog steeds opgesplitst in Foodservice / out of home (Een markt van 19 waar het bedrijf een marktaandeel in NL heeft van 24%, en een markt in België van ongeveer dezelfde omvang, maar waar het bedrijf slechts 3% marktaandeel heeft) en Foodretail / at home (een markt van ca. 40 mrd.)

In België is dus nog veel te doen. Daarvoor is er nu ook een directie voor het afzetgebied gekomen:
Directie Sligro Food Group Belgium N.V. Hoofddirectie alsmede:
de COO JAVA Foodservice ,  COO Sligro-ISPC en  CFO Sligro Food Group Belgium.  
In België is de Foodservice nog versnipperd en geeft mogelijkheden. Pas wanneer in België de infrastructuur is opgebouwd gaat het bedrijf verder denken aan expansie in Europa (enkel in foodservice).

De Foodmarkt - na jaren van krimp in de zorgmarkt, die ook onderdeel uitmaakt van ‘Catering’ ziet nu weer een bescheiden groei (2,5%).

De Nederlandse Foodretailmarkt is door pittige concurrentie en ook door beschikbaarheid en toepassing van marktdata veel professioneler dan de Foodservicemarkt.

Over de cultuur:
De kracht van onze unieke bedrijfscultuur is een belangrijke onderscheidende factor in zowel de foodservice- als de foodretailmarkt. De passie voor eten en drinken en de klantgerichtheid
zit in de genen en is niet aangeleerd. Dat maakt het 'echt' en moeilijk te kopiëren en dat wordt ook zo ervaren door onze klanten. Daar zijn we trots op en het lukt ons ook steeds beter om dat ook buiten de organisatie uit te dragen.

NPS: Promoters 37%, Passief tevreden, 59% Criticasters 4%.

"De onzekerheid omtrent Emté duurt voort." Sligro is serieus in haar business, maar wat onduidelijk richting haar medewerkers en strategie. Want het weet niet goed hoe het met deze supermarkt keten (130 winkels) om moet gaan: vasthouden binnen het concern of verkopen?




--
2017/03/jaarverslag-2016-sligro

-- 26 juni. De kogel lijkt door de kerk: Jumbo en Coop mogen Emté overnemen, lees ik (DJ nieuws)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?