Jaarverslag 2016: Aegon
Het jaarverslag van AEGON is bijzonder technisch geschreven. Je moet een echte kenner zijn van de verzekeringswereld, of van financiële informatie anders is e.e.a. lastig te plaatsen. De belangrijkste doelgroep lijkt daarmee de investeerder in het bedrijf. Op zich logisch voor een jaarverslag.
AEGON is een verzekeringsbedrijf dat vier business-lines voert, life & savings, pensions, Non-life en distribution. De Aegonbank in Nederland valt onder life & savings, net als KNAB. Over deze laatste geeft het verslag ook weinig informatie behalve dat de meeste aanwas van depositos bij deze bank vandaan komen. In totaal heeft Aegon 86 mrd aan depositos.
De verslaggeving is geheel geografisch.
Het zwaartepunt van het bedrijf ligt in de VS (Americas) en daarnaast in Nederland. Qua werknemers zit het merendeel in de VS, ca 40-45%, 15% in Nederland, 15% in Rest Europa, 20% in Azië en 5% zit bij Asset Management. Deze laatste is ook een belangrijke categorie, maar valt niet als directe business line onder de eerdere vier genoemde takken.
In Nederland is de competitie sterk: Its main competitors are Achmea, NN Group, ASR, Delta Lloyd and Vivat.
Het bedrijf heeft kernwaarden, die erg helder overkomen: Aegon’s core values: Working Together; Bringing Clarity and Exceeding Expectations.
Bringing clarity is duidelijk een waarde die nodig is om de complexiteit van de business te neutraliseren:de business van Aegon is bijzonder complex. Dat komt vooral door de regelgeving die in elk land anders is. Vandaar de geografische benadering. Dit - deze complexiteit - is ook terug te zien in de structuur van de organisatie, het bedrijf groeit buiten Nederland enkel door overnames van andere partijen, waarbij de naam meestal lokaal blijft (multibrand).
Aegon the Netherlands operates through a number of brands, including KNAB, TKP Pensioen, Optas and Unirobe Meeùs.
Het executive board bestaat uit de CEO en CFO.
Daarnaast is er een management board dat bestaat uit negen managers, de meeste als vertegenwoordiger van een regionale business unit, als ook: Asset manager, Global CTO (technology), CRO (risk) en HR.
Transformatie Aegon. Net als het 2015-verslag komt de benodigde transformatie aan bod, maar zonder veel details. De gefragmenteerde business moet meer integreren, zo lijkt het. In essentie is de business (functie) van Aegon en die van een verzekeraar in het algemeen heel eenvoudig, het innen van gelden, en het uitbetalen van gelden+ de zgn pay-in, en pay-out phase..
Qua innovatie komt en keer de term blockchain voor in het verhaal van de CEO, samen met andere Europese verzekeraars hebben ze een soort proef gestart - het B3i initiatief - om deze nieuwe technologie te testen. Maar de essentie hiervan ontbreekt, net als de bedreiging die menigeen ziet van deze technologie in de financiële wereld.
Een groot gedeelte van het verslag / na de financiële rapportage - verhaalt de risico´s van het bedrijf. Het belangrijkste risico is duidelijk regulatie.
Juist (details over) de organisatorische zaken blijven buiten beschouwing, zoals over de cultuur en diversiteit.
--
2013/05/verzekerd-beleggen-bij-aegon
2011/10/de-bank-van-morgen-de-klant-van-gisteren (KNAB)
AEGON is een verzekeringsbedrijf dat vier business-lines voert, life & savings, pensions, Non-life en distribution. De Aegonbank in Nederland valt onder life & savings, net als KNAB. Over deze laatste geeft het verslag ook weinig informatie behalve dat de meeste aanwas van depositos bij deze bank vandaan komen. In totaal heeft Aegon 86 mrd aan depositos.
De verslaggeving is geheel geografisch.
Het zwaartepunt van het bedrijf ligt in de VS (Americas) en daarnaast in Nederland. Qua werknemers zit het merendeel in de VS, ca 40-45%, 15% in Nederland, 15% in Rest Europa, 20% in Azië en 5% zit bij Asset Management. Deze laatste is ook een belangrijke categorie, maar valt niet als directe business line onder de eerdere vier genoemde takken.
In Nederland is de competitie sterk: Its main competitors are Achmea, NN Group, ASR, Delta Lloyd and Vivat.
Het bedrijf heeft kernwaarden, die erg helder overkomen: Aegon’s core values: Working Together; Bringing Clarity and Exceeding Expectations.
Bringing clarity is duidelijk een waarde die nodig is om de complexiteit van de business te neutraliseren:de business van Aegon is bijzonder complex. Dat komt vooral door de regelgeving die in elk land anders is. Vandaar de geografische benadering. Dit - deze complexiteit - is ook terug te zien in de structuur van de organisatie, het bedrijf groeit buiten Nederland enkel door overnames van andere partijen, waarbij de naam meestal lokaal blijft (multibrand).
Aegon the Netherlands operates through a number of brands, including KNAB, TKP Pensioen, Optas and Unirobe Meeùs.
Het executive board bestaat uit de CEO en CFO.
Daarnaast is er een management board dat bestaat uit negen managers, de meeste als vertegenwoordiger van een regionale business unit, als ook: Asset manager, Global CTO (technology), CRO (risk) en HR.
Transformatie Aegon. Net als het 2015-verslag komt de benodigde transformatie aan bod, maar zonder veel details. De gefragmenteerde business moet meer integreren, zo lijkt het. In essentie is de business (functie) van Aegon en die van een verzekeraar in het algemeen heel eenvoudig, het innen van gelden, en het uitbetalen van gelden+ de zgn pay-in, en pay-out phase..
Qua innovatie komt en keer de term blockchain voor in het verhaal van de CEO, samen met andere Europese verzekeraars hebben ze een soort proef gestart - het B3i initiatief - om deze nieuwe technologie te testen. Maar de essentie hiervan ontbreekt, net als de bedreiging die menigeen ziet van deze technologie in de financiële wereld.
Een groot gedeelte van het verslag / na de financiële rapportage - verhaalt de risico´s van het bedrijf. Het belangrijkste risico is duidelijk regulatie.
Juist (details over) de organisatorische zaken blijven buiten beschouwing, zoals over de cultuur en diversiteit.
--
2013/05/verzekerd-beleggen-bij-aegon
2011/10/de-bank-van-morgen-de-klant-van-gisteren (KNAB)
Reacties