Jaarverslag 2016: Abn Amro
Het jaarverslag van ABN Amro is zeer communicatief, Daar zijn ze altijd wel goed in geweest. ABN is terug op de beurs en qua omvang is er niet zo heel veel veranderd: de totale assets zijn 2/3 van destijds in 2004, en de omzet (baten) zijn iets minder dan de helft (8,5 van de 19 mrd in 2004). Netto winst was toen ca. 4 mrd, nu 1,8.
De inkomsten zijn voor 73% afkomstig uit rentebaten, en voor 20% afkomstig uit commissies en fees. 46% van de omzet komt uit retail, 37% uit corporate banking, en 15% uit private banking. 80% van de business komt uit Nederland hetgeen direct een van de uitdagingen is: de verzadiging in de markt.
Het bedrijf heeft een aantal key trends gedefinieerd waarop ze wil of moet inspelen met de organisatie (client behavior, regulation, disruption en monetary conditions).
Kernwaarden zijn duidelijk: trusted, professional en ambitious. Maar passen ze nog? "Professional" is een zeer veel gebruikte, en ik zou "teamwerk" logischer vinden, te meer in het verslag ook een ander probleem wordt geschetst: de organisatie moet sneller en wendbaarder, Agility! Daarvoor wil het bedrijf met allerlei partijen gaan samenwerken, zowel grote partijen als kleine nieuwe toetreders. En intern heeft ze agility-teams, multidisciplinaire teams die van end-to-end verantwoordelijkheid moeten bieden. De cultuur moet meer result-driven worden
IT is een ander grote uitdaging, er zijn teveel systemen en daar moet een versimpeling optreden. Trends in de IT zijn: open banking, advanced analytics en blockchain. Een voorbeeld van die laatste trend is er nog niet.
Genderverdeling: 47% is vrouw, maar in het management blijft dit tot 26% (upper management) of 25% senior management beperkt.
De purpose statement is erg fraai (zie image).
De executive board bestaat uit de CEO, CRO (risk) en CFO. En er is een Executive committee waar tevens de vier business managers inzetten (retail, corporate, private banking en group inzitten, als ook een innovation and technology manager en een Transformation en HR manager. Transformatie staat dus op de agenda.
--
2015/11/terug-van-weggeweest-abn-amro
De inkomsten zijn voor 73% afkomstig uit rentebaten, en voor 20% afkomstig uit commissies en fees. 46% van de omzet komt uit retail, 37% uit corporate banking, en 15% uit private banking. 80% van de business komt uit Nederland hetgeen direct een van de uitdagingen is: de verzadiging in de markt.
Het bedrijf heeft een aantal key trends gedefinieerd waarop ze wil of moet inspelen met de organisatie (client behavior, regulation, disruption en monetary conditions).
Kernwaarden zijn duidelijk: trusted, professional en ambitious. Maar passen ze nog? "Professional" is een zeer veel gebruikte, en ik zou "teamwerk" logischer vinden, te meer in het verslag ook een ander probleem wordt geschetst: de organisatie moet sneller en wendbaarder, Agility! Daarvoor wil het bedrijf met allerlei partijen gaan samenwerken, zowel grote partijen als kleine nieuwe toetreders. En intern heeft ze agility-teams, multidisciplinaire teams die van end-to-end verantwoordelijkheid moeten bieden. De cultuur moet meer result-driven worden
IT is een ander grote uitdaging, er zijn teveel systemen en daar moet een versimpeling optreden. Trends in de IT zijn: open banking, advanced analytics en blockchain. Een voorbeeld van die laatste trend is er nog niet.
Genderverdeling: 47% is vrouw, maar in het management blijft dit tot 26% (upper management) of 25% senior management beperkt.
De purpose statement is erg fraai (zie image).
De executive board bestaat uit de CEO, CRO (risk) en CFO. En er is een Executive committee waar tevens de vier business managers inzetten (retail, corporate, private banking en group inzitten, als ook een innovation and technology manager en een Transformation en HR manager. Transformatie staat dus op de agenda.
Uit de structuur blijkt de grote diversiteit van de organisatie:
--
2015/11/terug-van-weggeweest-abn-amro
Reacties