Jaloers op dit business model

 Ik ben niet vaak jaloers, maar dit business model van Autoxxx... roept een jaloezie op, dan wil je niet weten. 

Hoe werkt het. Je bestelt een auto voor verhuur bij het bedrijf. Die huur je een paar dagen of gewoon een dag. Je kan niet met creditcard betalen - later wordt duidelijk waarom - en na afloop retourneer je het vehicle. Vooraf krijg je inzicht in de kosten, de bruto huur prijs, maar ook een EIGEN RISICO. dat is 700 euro. In mijn geval. Dat wilde ik afkopen, omdat ik niet vaak in Nederland meer rijdt en geen gezeur wil. Ik deed dit altijd bij rentalc.rs, en dan hoefde ik de auto niet te controleren op schade, ik had toch het risico afgekocht. Wel zo makkelijk.

Maar bij deze kan je geen Eigen Risico afkopen. Er blijft altijd 300 eigen risico staan. Zo werd me verteld. En het bedrag moet je contact vooral betalen, dus de huurprijs en die 300 euro.

"Wij werken niet met credit cards." 

Omdat ik de auto slechts een dag gehuurd had, en veel had gereden kreeg ik een extra betaling voorgeschoteld. normaal huur ik een auto voor langer en dan heb ik blijkbaar dat probleem niet. OF andere dealers werken met kilometers vrij. Dat weet ik niet. Maar dit detail ben ik bereid door de vinger te zien. Ze hadden het wel even mogen zeggen.

Ik lever de volgende dag de auto in. En zij vragen mijn pas om het bedrag terug te storten. "Dat staat direct op uw rekening." NEE dus. Dat bedrag doet er minimaal twee dagen over.

Ik stuur via klantenvrtllen.nl een reactie (ik kan deze niet terugvinden, maar met een sterke onvoldoende) dat me dit is overkomen: geen transparantie in het verhaal en dat ik mijn geld drie dagen moet uitbesteden aan een verhuursbedrijf, omdat zijn "niet met creditcards werken."

Daar reageren ze op als volgt:

Hoi ..., Het klopt inderdaad dat je 300,- Eigen Risico betaald en dat dit ook afgeschreven wordt van je rekening. Bij elke autoverhuurder betaal je namelijk borg (dit is er o.a. voor om garant te staan als je meer kilometers en/of schade rijdt). De terugbetaling is gedaan door middel van retour pinnen. Helaas duurt altijd Ć©Ć©n of twee werkdagen voor dit op je rekening staat. Dit wordt door de banken bepaald en is dus buiten onze macht om. Je hebt per dag 100 km vrij. Dit staat op onze website en in de algemene voorwaarden. Als je dus meer dan de vrije km's rijdt klopt het inderdaad dat je daar iets meer voor moet betalen. Mocht je verder nog vragen hebben dan horen we het graag! ...

Of retourpinnen altijd twee dagen kost, geloof ik niet. Ik zie vaak genoeg dat dit gelijk gebeurt. Hoe dan ook stuur ik dit keer het bedrijf een mailtje, dat zij EIGEN RISICO en BORG door elkaar halen en de klant niet over dit verschil informeren.

Als toelichting voeg ik een berekening toe hoe dit ongemak van de banken en het niet gebruiken van een creditcard, waar de borg alleen maar als reservering staat, en niet als feitelijk bedrag wordt afgeboekt:

Gemiddeld 1000 klanten. gemiddeld looptijd huur 3 dagen, totaal ca. 6 dagen borgbehoud, en gemiddelde borg van ca. 500 euro. Dat betekent dat het verhuursbedrijf ca. 3 miljoen euro aan klantengeld op haar rekening geparkeerd heeft. Others People Money dus!

Zo'n business model. Dat wil ik ook wel...

Dat heeft alles te maken met Financial Intelligence. Dat de financiƫle sector in de wereld zo'n omvang heeft genomen is (dus) niet enkel te verklaren door de financiƫle sector zelf. Iedere ondernemer zoekt via slimme financiƫle trucs om naast het gewone business model, er financieel nog wat bij te snoepen. Chapeau voor deze jongens, want die begrijpen hoe zoiets werkt.

-- 
Ik werd wel door het autobedrijf, iemand van de centrale organisatie, niet de persoon die de auto verhuurde, teruggebeld. Hij geeft aan dat mijn projectie van hun financiƫle situatie rond de autoborg niet centraal bijgehouden wordt, maar op een tussenrekening staat van de specifieke autodealers die bij hun zijn aangesloten. "Dat geld op die tussen-rekening mag ook niet voor financiƫle business gebruikt worden." Wel had die extra vergoeding voor kilometers boven de norm van 100 vermeld moeten worden door de persoon, en daar is deze op aangesproken. Dat het geld niet direct teruggeboekt wordt is echt een probleem van de bank, meent hij verder. Op zich netjes dat ik opgebeld wordt hierover... Mijn verhaal klopt dus niet over de financiƫle engineering. Niet helemaal in ieder geval. Maar het beleid om met cash te werken en niet met een creditcard blijft m.i. een structuurkenmerk dat zwaarder weegt dan een persoonlijke toelichting. Dat is allemaal sales.
Ook vertelt hij dat het minimaal laten van een eigen risico ervoor zorgt dat mensen zuiniger met een huurauto omgaan... Maar iedereen die wel eens een auto gehuurd heeft weet dat deze vol zit met kleine schades, waar jij je eigen risico voor heb moeten opgeven, maar die schades worden NOOIT gerepareerd! En maar klagen dat huurder niet zuinig zijn... 
Ze kunnen wel een mooi verhaal houden. Op de vraag, waarom ze geen creditcards accepteren krijg ik een vaag antwoord: dat is nu eenmaal het BELEID... Heb maar geen medelijden met deze jongens.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?