Nekt conservatief klimaat De Producers?

Problemen "De Producers" staan niet op zichzelf, schrijft de Volkskrant: ... Al langer maken musicalproducenten zich zorgen over de ontwikkelingen in de markt en met name de afnemende publieke belangstelling voor dit kostbare genre in de podiumkunsten. Eerst werd de schuld gegeven aan het overaanbod, toen aan de btw-verhoging, maar nu blijken de problemen veelomvattender. De consument is bedachtzamer, koopt minder kaartjes en wacht langer met de aanschaf daarvan. ... Daarbij komt dat musical een kunstvorm is waar de vaak minder gefortuneerde medemens naartoe gaat, en een kaartje voor De Producers kost toch al gauw 50 euro. Dat publiek wacht bovendien liever tot een actie van de supermarkt (2 kaartjes voor de prijs van 1) of ...
Producent Mark Vijn vertelt bij Pauw en Witteman dat Joop van de Ende de productie niet wilde uitvoeren. Kort onderzoek leert dat er in Nederland slechts twee succesvolle producenten zijn van musicals: Joop en Albert Verlinde.

Er zijn vele redenen waarom dit project mislukt is; op twitter schrijft men het toe aan onvoldoende marketing of Pauw (P &W) stelt dat "als er zoveel moeite gedaan moet worden om het onder de aandacht te brengen - door Paul de Leeuw en anderen - dan wordt het publiek misschien wantrouwend (vrij vertaald)".

Aan de inhoud kan het niet liggen; The Producers is een bekende musical die door komiek Mel Brooks is gemaakt en in vele landen (op andere momenten) zeer succesvol is vertolkt.

"Ook de entertainmentsector heeft last van de crisis," schrijft Vk vervolgens. Waarschijnlijk is het hieraan te wijten, maar hoe dan precies? Ik schat in  -  in aanvulling op de al aangehaalde oorzaken - dat men als cultuurpubliek conservatiever is bij een crisis. Bij economische groei probeert men vaker iets nieuws. Zoals Sushi restaurants destijds in de mode waren (een voorbeeld uit mijn tijd). Wanneer het slecht gaat kruipt men terug naar de meer ouderwetse, traditionele en bekende middelen of merken; en in zo'n klimaat past het oude-en-vertrouwde Joop van de Ende (producties) veel meer dan de onbekende nieuwkomer Mark Vijn.

--
11 november, foutje?
'Grappen over Hitler werken niet in Europa’
De musical De Producers is in Nederland mede geflopt omdat grappen over Adolf Hitler te gevoelig liggen in Nederland. Dat stelde theaterproducent Joop van den Ende vrijdagavond in het programma Pauw & Witteman.

Volgens Van den Ende: hebben Europeanen Hitler van Dichtbij meegemaakt, de afstand ontbreekt om er de humor van in te zien... "een risicovol project, ... dat betekent niet dat je het niet moet doen, maar de voorstelling is in Madrid, Berlijn en Oostenrijk al eerder geflopt, dus je moet wel een goed business plan hebben" (marketing, Groupon met kortingsbonnen inschakelen (mijn woorden) ...).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?