Cursus Marketing voor het CPB

Ik ben een paar dagen in Nederland. En met plezier loop en kijk ik rond. De radio stemde ik af op #BNR waar ik werd getrakteerd op een hoop nuttige informatie, onder andere het vertrek van Robert Dijkgraaf naar het prestigieuze Princeton. Daar mag Nederland trots op zijn; export van kennis. Diezelfde avond zie ik op de tv  - bij VPRO tegenlicht - dat we ook Chinese kennis (kennissen) gaan importeren, "want anders gaat het mis met Nederland als kennisland". Het was een uitzending over het DPI (Dutch Polimer Institute) en International Top Talent die Chinese PhD'ers aan de tand voelden voor een carriere bij een van de Nederlandse universiteiten.

Bij het gewone journaal kwam Wilders' guldenstudie aan het licht. Hij had aan een onderzoeksbedrijf uit GB de opdracht gegeven om te terugkeer naar deze munt te onderzoeken. "Vooral doen," dacht ik. Maar vreemd genoeg - op dezelfde dag - kwam ook het Centraal Plan Bureau bij monde van Coen Teulings aan het woord; ter presentatie van het lijvige boek "Europa in Crisis" betoogde hij dat de Euro de Nederlander 500 euro scheelt en dat de Europese integratie zelfs 2000 euro opbrengt.
Maar dat bericht is totaal emotieloos en kan zich niet meten met het taalgebruik van de geblondeerde Geert.

Het CPB zou eens moeten nagaan of ze qua marketing iets zou moeten bijleren om zich beter te kunnen wapenen in deze moeilijke tijden. Toevallig weer, op dezelfde dag, hoorde ik een opmerkelijk verhaal over neuro-economics. Martin de Munnik vertelde in hetzelfde BNR dat zijn bedrijf Lamarque onderzoek doet naar het effect van de verkoopboodschap. Deze studie heeft de zogenaamde koopknop gevonden en die blijkt op die momenten cq. locaties te zitten. Het gaat om begeerte, (prijs)pijn en deal- of obtainplek. Door een investering van ca. 30,000 euro (of gulden dat weet ik na deze dag niet meer) kan men nagaan wat het effect is van een marketingverhaal bij een prospect. Op deze manier weet het bedrijf dat "een wasmachine" niet verkoopt, maar "schone was" wel.
Die 30 mille zou voor het CPB een goede investering zijn om niet enkel goede onderzoeken te doen op het juiste moment, maar ook om het marketing verhaal kloppend te krijgen. Want dat Europa ons twee mille oplevert koopt niemand iets voor.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?