Unilever ... of toch liever Ahold?

Met de presentatie van de derde kwartaalcijfers daalde het aandeel Unilever. Tegelijkertijd kwam Ahold met een aantal berichten naar buiten, dat aandeel "schoot" omhoog.
Toeval?
Unilever boekte meer omzet, maar tegen een lagere prijs. Kwaliteit wordt blijkbaar nogsteeds gevraagd, maar er is toch een lichte voorkeur voor het huismerk.. zo interpreteer ik dit; Ahold zal de komende tijd waarschijnlijk beter performen op de beurs dan Unilever.

17 november 2009:Mensen eten goedkoper uit supermarkt
DEN HAAG - Meer dan de helft van alle Nederlanders kiest door de kredietcrisis voor goedkoper eten. Dat toont een consumentenonderzoek aan onder negenhonderd mensen in opdracht van het Voedingscentrum. Ruim een kwart van de ondervraagden zegt minder te besteden te hebben, sinds de crisis is losgebarsten.

Van de negenhonderd ondervraagden geeft ruim 60 procent aan vaker aanbiedingen te kopen in de supermarkt en ruim 50 procent pakt vaker dan normaal het huismerk en andere goedkopere merken.

''Dit geldt vooral voor mensen die aangeven dat ze minder te besteden hebben'', aldus de onderzoekers.
Die zagen dat sinds het uitbreken van de kredietcrisis Nederlanders ook andere producten kopen. Een derde van de ondervraagden bezuinigt bijvoorbeeld op de kant-en-klaarmaaltijden of kiest goedkopere vleessoorten.

''Bijna 25 procent koopt goedkopere vleeswaren en 16 procent eet vaker groente uit blik of een potje. Fastfoodrestaurants, snackbars en afhaalmaaltijden zijn sinds de kredietcrisis minder populair'', zo toont het onderzoek aan.

Het onderzoek is dinsdag bekendgemaakt tijdens een symposium over Goedkoop eten moet gezonder. Daar roept het Voedingscentrum bedrijven op om veel gegeten, bewerkte producten gezonder te maken.
''De veel gegeten bewerkte producten, zoals soepen, sauzen en snacks, moeten gezonder worden, zonder dat deze producten veel duurder worden'', aldus het Voedingscentrum.

Ook vraagt de organisatie aan supermarkten om vaker gezonde producten in de reclame te doen. ''Dit omdat consumenten tijdens het boodschappen doen steeds meer letten op aanbiedingen.''


18 november is er een nieuwe update: Ahold maakte vanochtend de cijfers over het derde kwartaal bekend. De Zaanse grootgrutter boekte een winst van 238 miljoen euro, aanzienlijk meer dan analisten vooraf hadden gedacht. De toename werd voornamelijk veroorzaakt door een lagere belasting.

In een toelichting liet CEO John Rishton weten dat hij voor het vierde kwartaal weinig veranderingen in de markt voorziet. De deflatie houdt aan en consumenten zullen hun bestedingen niet aanpassen. Wel verwacht Rishton dat de concurrentie zal toenemen, wat reden voor de grootgrutter is om zijn prijzen scherp te houden. Een deel van het 350 miljoen euro kostende besparingsprogramma zal worden aangewend om te kunnen investeren in het prijsbeleid van de onderneming. Dit betekent dat Ahold wil besparen op zijn inkoopkosten. Nu Jumbo heeft aangekondigd met een nieuwe inkooporganisatie te starten, Bijeen, zijn er voortaan drie van dergelijke organisaties in Nederland actief (Ahold en Superunie).


Tot slot ging de CEO nog in op de ''''terug naar groei'''' strategie die Ahold recent presenteerde. Rishton liet weten dat de toekomstige overnames in Europa en Amerika zullen plaatsvinden. Hierbij kijkt Ahold zowel naar grote als naar kleine overnames (Robert du Bois, ABM Financial News).

3 december 2009:
De Nederlandse supermarkten hebben in november de laagste omzetgroei van dit jaar geboekt. De groei bedroeg 0,8 procent bij een omzet van 2,4 miljard euro. Oorzaak was een stagnatie van het aantal bezoeken, aldus het GfK. Over 2009 is tot op heden een omzetgroei van 3,6 procent geboekt ten opzichte van een jaar eerder. De verwachtingen voor de feestmaand december, zijn positief, het GfK rekent op een groei van ongeveer 3 procent. Als gevolg van de crisis, zullen meer mensen besluiten de feestdagen thuis door te brengen (Robert du Bois, ABM Financial News).

9 september 2011:
A-merken in de voedingsindustrie leveren steeds minder winst op doordat de kosten harder stijgen dan de omzet. Voor huismerken van supermarkten geldt juist het omgekeerde. Dat blijkt uit onderzoek van EFMI Business School en PwC waarvan de resultaten vandaag zijn gepubliceerd... (AD)

24 april 2012:
A-merk in problemen (Richard van de Crommert, DFT) AMSTERDAM - A-merken verliezen de controle over de manier waarop supermarkten hun merken op de schappen presenteren. Ondertussen wordt het gevecht op prijs tussen fabrikanten en supermarkten scherper dan ooit gespeeld. Veelzeggend is het voorbeeld van inkooporganisatie Superunie om de flessen Spa niet meer in te kopen. De Belgische fabrikant wil 15% meer in rekening brengen, maar de supers vinden dat veel te veel.


19 juni 2017
Na het bericht dat Amazon de retailer Whole Foods over heeft genomen dalen de retailers als Ahold en Carrefour..Wat betekent dat voor de vraag tussen Ahold en Unilever, wie wint dan? "Retailen kan iedereen," en (maar) vooral een bedrijf als Amazon. Maar produceren, dat kunnen er maar een paar, zoals Unilever en Nestle, etc.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?