KPN - Zakelijk groter probleem dan Consument?

Zakelijk tak van KPN onder druk
Rotterdam, 27 okt. KPN houdt zijn winst op peil, maar het telecom- en ict-bedrijf zag het afgelopen kwartaal opnieuw de omzet teruglopen op de zakelijke markt. Die heeft het meest te lijden onder de economische crisis.
Vanmorgen maakte KPN de resultaten van het derde kwartaal bekend, die volgens KPN topman Ad Scheephouwer "een enorme tik in de omzet" toonden. Over de gehele linie verdiende het bedrijf 5,1 procent minder dan in het zelfde kwartaal vorig jaar: 3,3 miljard euro. In 2009 en 2010 denkt het telecombedrijf zijn winst op peil te houden en een jaaromzet van 13,6 tot 13,8 miljard euro te realiseren.
De consumentenmarkt blijft redelijk vlak, maar de zakelijke KPN-klanten geven beduidend minder uit. De reden: er wordt minder gereisd, de internationale tarieven zijn gedaald en bedrijven schroeven hun ict-budgetten terug.
Zakelijke bellers (goed voor een kwartaalomzet van 602 miljoen euro) gaven 5,6 procent minder uit en de omzet van IT-dochter Getronics (485 miljoen) daalde met 9 procent. KPN's wholesale-tak (844 miljoen), die geld verdient met verbindingen voor andere partijen, kromp in zijn geheel met 10 procent. De grootste daler (minus 20 procent) was iBasis, het Amerikaanse bedrijf waar KPN al een meerderheidsaandeel in heeft. KPN wil Basis helemaal hebben, maar het bod op de laatste aandelen is afgewezen.
iBasis sleepte KPN voor de rechter omdat het telecombedrijf de cijfers zou manipuleren om een laag bod aannemelijker te maken. Scheephouwer: "Het is logisch dat er wordt gereageerd op een openingsbod. Maar de theorie dat er al jaren een plan zou liggen om de laatste aandelen voor weinig geld over te nemen, slaat echt nergens op." Wel verhoogde KPN onlangs het bod op iBasis met 45 procent, tot 2,25 dollar per aandeel.
KPN probeert de kosten en winstmarges te beheersen en marktaandeel vast te houden, in afwachting van betere tijden. "Wat dat betreft is het een goed kwartaal geweest", aldus topman Ad Scheephouwer. Het bedrijfsresultaat steeg met 4,4 procent. KPN bespaarde geld door versneld te schrappen in het personeelsbestand. Geplande reorganisaties, onder meer van het zakelijke segment, worden naar voren gehaald. In het derde kwartaal verdwenen 250 vaste en 300 tijdelijke banen. Daarnaast snijdt KPN scherp in de kosten bij Getronics, waar dit jaar tot nu toe 1.400 banen verdwenen.
De investeringen van KPN vielen iets lager uit dan de begrootte 1,9 miljard euro op jaarbasis. Er is volgens Scheephouwer minder capaciteit nodig en er wordt efficiënter geïnvesteerd. De uitrol van glazvezelverbindingen ligt op schema. KPN heeft met joint venture-partner Reggefiber 450.000 Nederlandse huishoudens ontsloten. Dat wil nog niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk diensten afnemen via glasvezel.
KPN bepaalt eind dit jaar wat er gebeurt, maar Scheephouwer geeft nu al aan dat een landelijk uitrol onwaarschijnlijk is. "We gaan niet uitrollen naar 6,7 miljoen huishoudens. Niet omdat we het geld niet hebben, maar omdat we kritisch zijn. We zullen regio's uitkiezen waar er veel vraag naar is, en dat zal vooral in de stedelijke gebieden zijn, op plekken waar we onze concurrentiepositie moeten verbeteren." KPN zal vermoedelijk glasvezel inzetten op plekken waar de kabelaars al verbindingen van 100 Mbit per seconde aanbieden en KPN alleen adsl (maximaal 20 Mbit) als alternatief heeft.
KPN wil ook gaan investeren in nieuwe mobiele dataverbindingen. Het bedrijf wil met dochter E-Plus meedoen met de frequentieveilingen in Duitsland, maar is het niet eens met de voorwaarden. "Vodafone en T-Mobile zijn voorgetrokken", aldus Scheephouwer. Deze maand maakte het ministerie van Economische Zaken bekend dat ook Nederland nieuwe mobiele frequenties gaat veilen. Onlanks gaf KPN - onder dwang van het ministerie - nog de UMTS-frequenties van Telfort terug.
KPN heeft als doel voor ogen om een miljoen tv-klanten te verwerven. Het zijn er nu 924.000, die voornamelijk het goedkope Digitenne-product afnemen. Ondanks een recente prijsstijging blijft de opbrengst per klant vrij laag: 8 euro. KPN heeft zijn hoop gevestigd op uitbreiding van de 70.000 vaste tv-aansluitingen via adsl. Dat product levert meer op, onder meer door toevoeging van interactieve diensten. KPN wordt bij zijn tv-ambities geholpen door de groeiende interesse van consumenten voor zogeheten triple play-bundels: telefoon, internet en tv worden daarbij in één pakket geleverd. Het aantal triple play-pakketten groeide afgelopen jaar met 25 procent tot 271.000.


Tot nu toe waren het op de beurs vooral de B2B bedrijven die beter bestand waren tegen de crisis. De consument was nog niet in voor nieuwe uitgaven. En kostenbesparingen bij bedrijven deed de winst groeien. Maar bij KPN lijkt het net andersom te zijn. En dat is eigenlijk niet vreemd, want KPN is een dienstverlener, maar in veel gevallen een kostenpost voor andere bedrijven. En die snijden nu extra in de kosten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?