Austerity als gevaarlijk (Duits) idee ()

Austerity komt van het Latijn, austerus dat verschillende betekenissen heeft: wrang, bitter, of  ernstig of streng, knorrig of onvriendelijk. Austeritas betekent wrangheid of ernst of strengheid.

Austere From the Latin austerus, meaning dry, harsh, sour, in turn derived from the 
Greek austeros, meaning to make the tongue dry and rough. In the sense of harsh 
taste it was used up until the second half of the nineteenth century after which its 
metaphorical meaning of stem and severe became dominant. (Perception Methaphors)

...

"Austerity" is ook een boek van Mark Blythe uit 2013, geschreven dus na en als motief voor de financiele crisis van 2008. Is austeriteit een tijdloos begrip, puur economie of juist ook cultureel? En hoe actueel is het nog, gegeven de hoge schuldgraad in de hele wereld?

Al deze vragen worden nu niet beantwoord. Dit thema heeft mijn interesse omdat ik een biografie aan het lezen ben [A.M.] waar het begrip om meerdere redenen fundamenteel is...

""Ons wordt verteld dat we in een tijdperk van bezuinigingen moeten leven, omdat we allemaal boven onze stand hebben geleefd en nu de broekriem moeten aanhalen. Deze visie vergeet gemakshalve waar al die schulden vandaan komen: niet van een orgie van overheidsuitgaven, maar als het directe gevolg van het redden, herkapitaliseren en toevoegen van liquiditeit aan het kapotte banksysteem, schrijft Mark Blyth in Austerity: "

 ... De auteur stelt dat bezuinigingen om drie redenen een gevaarlijk idee zijn: het kan in de praktijk niet werken, het legt een onevenredige last op aan armere huishoudens, en het negeert de misvatting van de samenstelling die zegt dat niet alle landen tegelijkertijd bezuinigingen kunnen hebben.

... Het boek is opgebouwd in drie delen. In het eerste deel zet Blyth de bronnen en gevolgen van de huidige economische crises uiteen. De hoofdstukken in dit deel beschouwen de Amerikaanse en Europese ervaringen en bevatten een indrukwekkend duidelijke en gedetailleerde maar toch beknopte uitleg van hoe we in de huidige puinhoop terecht zijn gekomen. Het is een van de beste beschrijvingen van ons pad naar de crisis die ik heb gelezen en wordt ten zeerste aanbevolen aan iedereen die het huidige economische klimaat wil begrijpen. De auteur zet zijn betoog perfect neer, waarbij hij de 'pop-economie'-benadering vermijdt die veel lezers betuttelt, terwijl hij ook de ruimte neemt om de meer complexe elementen van het bankwezen en de financiële wereld uit te leggen die resulteerden in de perfecte storm die de westerse economieën ervaren. Blyth betoogt op overtuigende wijze dat wat er sinds 2007 is gebeurd “het grootste lokaas en de grootste verandering in de moderne geschiedenis” is (p. 73), aangezien bedrijfsleiders, bankiers en Europese politici een private banking-crisis aan burgers hebben verkocht als een soevereine crisis.

Hoewel de auteur op overtuigende wijze laat zien dat de wortels van de problemen waarmee de wereldeconomie wordt geconfronteerd eerder in een bankencrisis liggen dan in een staatsschuldencrisis, is er één klein punt van kritiek: ik denk dat hij te vergevingsgezind is ten aanzien van de rol die overheden en hun toezichthouders spelen. Ze bleken tekort te schieten toen de zaden van de crisis werden geplant (in financiële instellingen en speculatieve zeepbellen die in veel economieën verschenen) en besteedden te veel tijd aan het begrijpen van de omvang en de oorzaken van de daaropvolgende crises.

Het tweede deel van het boek is een beschouwing van de intellectuele grondslagen van bezuinigingen en een fascinerende beschrijving van eerdere historische pogingen tot bezuinigingen als middel om het concurrentievermogen en de economische groei te herstellen. In dit deel combineert de auteur de sobere aanpak met een liberaal economisch beleid dat de staat wantrouwt en een zeer beperkte rol voor de staat ziet in het reguleren van een markteconomie. Door een lijn te trekken van Locke, Hume en Smith naar de Oostenrijkse School, Schumpeter en Friedman naar de cruciale rol die economen aan de Bocconi Universiteit in Milaan spelen, toont de auteur de volharding van het bezuinigingsbeleid aan, ondanks perioden waarin het lijkt alsof het is opgebruikt. Het sterkste element van dit onderdeel is de ‘natuurlijke geschiedenis’ van het bezuinigingsbeleid, waarin verschillende voorbeelden worden besproken (enkele toetssteenvoorbeelden voor voorstanders van bezuinigingsbeleid) en wordt aangetoond dat de rol van een restrictief begrotingsbeleid wordt overschat. De ervaringen met bezuinigingen in de VS en Groot-Brittannië in de jaren twintig en dertig, en Denemarken en Ierland in de jaren tachtig, worden bekeken in de context van de huidige REBLL-landen (Roemenië, Estland, Bulgarije, Letland en Litouwen).

Het derde en laatste deel is helaas het kortste. In de woorden van de auteur biedt het een “vermoeden in plaats van een conclusie” en wordt nagegaan wat er zou zijn gebeurd als regeringen de bezuinigingsagenda niet hadden omarmd en een bankencrisis in een staatsschuldencrisis hadden omgezet. De IJslandse ervaring wordt voorgesteld als een ‘positieve les’. Ik vermoed dat de auteur de IJslandse ontwikkelingen en de vraag of deze kunnen worden gegeneraliseerd, te simpel maakt. De IJslandse regering beschermde haar burgers tegen de volledige impact van het bankroet, maar alleen ten koste van buitenlandse depositohouders die hun spaargelden weggevaagd zagen worden. Zelfs in landen met een aanzienlijk deel van de buitenlandse deposito's en obligatiehouders was dit voor staten in een monetaire unie wellicht geen optie. De argumenten voor financiële repressie en Tobin-belastingen op financiële transacties zijn goed gemaakt en het is jammer dat er geen langere behandeling van deze ideeën plaatsvindt.

Dit doet niets af aan wat een mooi boek is en dat zeker een belangrijk referentiepunt zal worden voor iedereen die deze turbulente periode bestudeert. De auteur heeft een grote dienst bewezen door het pad naar de crisis op zo’n interessante en heldere manier te beschrijven en ook door het huidige beleid in de context van de ideeënstrijd te plaatsen. Het zou geweldig zijn om te denken dat ministers van Financiën en Economie over de hele wereld een exemplaar van het boek over feestdagen mee zullen nemen. Als dat het geval zou zijn, zouden we bij hun terugkeer een nieuwe aanpak kunnen verwachten, en de duidelijke boodschap van het boek is dat we een nieuwe manier van denken nodig hebben om onze economieën en samenlevingen in staat te stellen zichzelf te vernieuwen. " (bron: Declan Jordan, https://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/book-review-austerity-the-history-of-a-dangerous-idea/)

In het boek van Blythe komt specifiek het voorbeeld van de Duitse situatie (The German Ideology): [De omarming van Keynes waarin overheden voor extra uitgaven kozen om een recessie re voorkomen werd in Duitsland niet geaccepteerd]
Waarom waren de Duitsers vastbesloten de omhelzing van Keynes te stoppen? Er zijn drie factoren vaak aangehaald. De eerste is het Duitse collectief neuralgie over de inflatie van de jaren twintig, die onvermijdelijk de Duitse beleidsmakers zal leiden tot de conclusie dat “geld rond strooien"  nooit een goed idee is. Maar terwijl de inflatie-fobie  enige impact had, is de realiteit  wel genuanceerder en interessanter.
De Duitse inflatie van de jaren twintig was dat niet eigenlijk het resultaat van monetaire stimuleringsmaatregelen in om een ​​recessie te voorkomen. Om te beginnen gebeurde dat niet gebeurt gewoon met Duitsland. Andere Mittel-Euro- landen, waaronder Oostenrijk en Hongarije en Polen maakten allemaal episoden van hyper-inflatie, en geen daarvan was te wijten aan Keynesiaans prikkel. Hun gemeenschappelijke oorsprong lag in plaats daarvan hoe de Eerste Wereldoorlog was gefinancierd – door middel van
schulden in plaats van via belastingen – die voerde naoorlogse wisselkoersen in en importeerde duurder, wat op zijn beurt de inflatie bevorderde.
 
Ten tweede, terwijl het door de overheid werd veroorzaakt beleid werd de Duitse hyperinflatie geïnitieerd nauw verbonden met de wens van de WeiMar-regering om de wurggreep te doorbreken die herstelbetalingen hadden op de economie.
Frankrijk wilde dat Duitsland de herstelbetalingen zou afbetalen in goud of vreemde valuta. Maar om te verdienen vreemde valuta wanneer het zijn eigen wisselkoers heeft
viel, had steeds meer Duitse marken nodig, en dus was de inflatie nog steeds hoger.
Tegenwoordig is dit schrikbeeld van ‘hyperinflatie’ aanwezig aangewakkerd door het Duitse en (meestal) ECB-beleid makers wanneer ze de kritiek erop willen inperken
bezuinigingsmaatregelen en/of in de aanval gaan tegen stimuleringsvoorstellen. Toch lijkt dit een vreemd ding om te betogen als de hyperinflatie ervaring die Europa nog steeds het meest achtervolgt machtig land werd in het bijzonder niet veroorzaakt
door monetaire stimulering.
 
Een tweede, subtieler ideologisch argument die in dezelfde richting duwt is
dat Duitse beleidsmakers werkelijk “ordo-liberalen” ([de ideologische variant van het angelsaksische denken, waar het neo-liberale idee vandaan komt]) in plaats van neoliberale als – dat is de filosofie van de Duitse economie elites is nooit het neoliberale mantra geweest “markten goed, staat slecht.” Integendeel, de ordo-liberale traditie benadrukt het belang van staatsvoorziening van de rahmenbedingungen
(randvoorwaarden) waarbinnen markets kunnen ordelijk opereren. Volgens
Vanuit deze opvatting moeten staten adequate voorzieningen bieden sociale vangnetten en extra-economische steun instellingen waar de arbeid de vaardigheden aan kan aanpassen aansluiten bij de behoeften van de markt, om ervoor te zorgen dat posters dat niet doen onproductieve speculatie te ontwikkelen en te beperken. Kortom, regulering om de markt te maken mogelijk de kern wordt van een sociale mark-twirtschaft (sociale markteconomie). Ordnung-spolitik – een politiek van orde en stabiliteit, vooral
cieel financiële stabiliteit gecontroleerd door een sterke onafhankelijke centrale bank – is het resultaat. 
 
Ten derde: niets slaagt zo goed als succes, en de Duitse economie is zeer succesvol geweest, op zijn zachtst gezegd. Ondanks de bijna totale verwoestingen  in de Tweede Wereldoorlog herwon Duitsland zijn positie door de Europese Unie uitgeroepen tot de grootste economie van Europa begin jaren zestig. Zijn kracht was (en is nog steeds) gebaseerd op de export van hoogwaardige producten. Dit maakte West-Duitsland niet alleen rijk, het zorgde er ook voor dat staat de Bondsrepubliek failliet Oost-Duitsland, om het met het Westen te integreren de jaren negentig en om de recessie van 2008-2009 af te wenden met een schouderophalen. bijgevolg de terugkeer van de meester en zijn stimuleringsmaatregelen werden gezien door de Duitsers en hun bondgenoten bij de ECB als de  kameelneus van inflatie  onder de tent."
 
Dit is natuurlijk economie ten voeten uit. Maar zelf ben ik ook benieuwd naar de meer culturele zijde van dit verhaal van austeriteit. Streng zijn. Is er een psychologische of antropologische dimensie waarin dit fenomeen in een extra licht geplaatst kan worden?

-- zoeken op bijpassende plaatsjes in het Duits, "Strenge," levert meer fotos van vrouwen op. Is dat niet vreemd?

--

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)