Adios J.

 Kan je dat wel zeggen, een tweedehands boekhandelaar? Vandaar maar gewoon, Adios boekhandelaar. of Adios J.

De boekhandel ging door onder de naam J. en het echt een naam opgebouwd (vooral onder buitenlanders die vaak terugkeerden), was altijd een vast punt, ontmoetingspunt soms, maar altijd een inspirerende omgeving voor de boekliefhebbers.

Vandaag - 28 juni - doet het kleine winkeltje zijn deuren dicht.

Ik had daar samen met velen anderen een kaartje, waar mijn "saldo" opstond. Ik heb niet meer gevraagd naar de waarde ervan. 

De eigenaar, een man op leeftijd al weet ik niet echt hoe oud hij is, houdt er mee op. Op Facebook stond als reden, gezondheid, maar het is vooral fiscaal of economisch.*

"Ik moet stoppen van mijn fiscaal adviseur."

Wat of wie dat precies is, weet ik niet maar ik denk iemand die heeft gezegd: dit is teveel verlies, je moet nu echt ophouden.

Vele, vele boeken blijven achter. 

"Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen," vertelde J. me later toen ik bijna wegging.

"Ik moet nu stoppen."

Misschien gaat zijn gezondheid er toch verder onder lijden.

Hij gaf me een hand en ik bedankte hem voor de plezierige tijd. Achteraf had ik meer boeken willen kopen, maar ik ben juist afscheid aan het nemen van mijn eigen boeken. Ik wil ervan af. Enkel nog een selectie wil ik overhouden. Boeken die ik ooit cadeau heb gekregen, bijvoorbeeld.

Er zaten soms echte pareltjes tussen - zoals het verhaal over Peron, van de Valenciaanse schrijver. Waar vind je zo'n uitgave?

Maar het verhaal stopt hier.

Dit is een moderniseringsslag. De oude wereld verdwijnt onder de druk van de digitale giganten.

Adios.

-- Het verhaal van de eigenaar (Javier) is bijzonder, maar typisch voor hoe het vaak in Spanje gaat. Zijn ouders hadden een pand waar een jongere Amerikaan (Jacobson) ooit een tweedehandsboekhandel startte. Dat werd een succes en toen de Amerikaan in 1991 stierf nam hij de business over... Het is niet enkel door zijn gezondheid dat hij de zaak moet sluiten, maar onlangs kwam er een inspectie - waar hij zelf zelf dat het hacienda is, de belasntingdienst, maar ik denk zelf ook dat de gemeente in deze kust  niet geheel gediend van rommelige zaakjes, en een uitstraling zoekt van luxe. Onlangs is er weer een nieuw appartementencomplex geopend van "pisos" waarvan de duurste,  tegen een miljoen euro kosten. Bij een dergelijk imago past geen tweedehandsboekhandel. 

--


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)