Het land van herkomst (du Perron)

Het land van herkomst is een boek dat me geraakt heeft in de zin dat ik verbaasd was over de inhoud en de relatie met cultuur. En eigenlijk direct begreep waarom dit zo'n belangrijk boek is geworden en misschien ook wel du Perron een schrijver van naam. Dat heeft minimaal met zijn bijzondere afkomst te maken. 

Onderstaand is een van de vele opmerkelijke passages in het boek, het land van herkomst:

het was een engels verhaal met alle ingrediĆ«nten van puberteitsdromen en jongensfantasie, een boek van zwerven, van boksen, van verliefd en toch kuis samenwonen met een vrouw die men uit de handen van een belager gered had, en die op een stormnacht was komen binnenvallen in het hutje in het woud dat men ook alleen toch al zo heerlijk bewoonde. Dit boek, in een quasi-literaire stijl geschreven, was een glorie voor de engelse gemiddelde lezer, en tot de karakteristiek engelseonderdrukte sexualiteit ervan was iets dat tegelijk weerklank bij ons vond en aan onze aandacht ontsnapte. Wij wilden allen Peter Vibart zijn, de held van The Broad Highway van Jeffery Farnol: zijn zwijgend trekken aan een pijp, zijn onhandige mannelijkheid, zijn ideaal om zelf geld te verdienen, liever als smid op het land dan als een windbuil van een gentleman in Londen, de gentlemanlike manier daarentegen waarop hij zonder mankeren als vrouwenbeschermer optrad, het was voor onze ‘inner soul’ even onverdeeld waar als prachtig; en dit is nog het beste bewijs hoe weinig op ons 18e jaar de libertinage met inlands vrouwvolk ons had aangetast.

1. Identiteit en cultuur (java, batavia, frans, ), wie ben ik: werk en context van de tijd. Frans, wit-russische vriend, puur. maar ook (jeugd)held (d'Artaignan), bastaard.

- "Maar de historie van het engelse tussenbestuur is haast nog mooier. Tegen deze rovers waren de onze niet opgewassen;"

- "De mystiek vooral amuseert mij, omdat ze misschien weer een verklaring geeft; hij zegt op het ene ogenblik: ‘Jij en ik hebben allebei behoefte aan mystiek!’ op het andere: ‘Ik weet als Rus wat ik van de mystiek denken moet, alle Russen worden idioot als ze daarover beginnen te praten.’"

- "‘Weet je wat ik nu denk? Dat dit tenslotte gewoonweg een Frans mysterie is; dat ik, al word ik een oud man in Parijs, toch nooit een Fransman zal begrijpen."

- "Hollanders in Parijs zijn veel minder onwillig dan je misschien veronderstelt, hoofdzaak is dat ook het zondige pad blijft lopen in traditionele banen"

2. Toeschouwen of betrokken zijn. Vorm of vent discussie.

3. Profesionaliteit en rolverdeling in economie (handel, Multatuli, ondernemers, burgers, beambten haat aan notarissen en advocaten). qua Afkomst militairen (voor)ouders, helden (nationalisten)

"Men kĆ n geen behoorlijk mens zijn en politicus, omdat men zich niet nobel gedragen kan in een strijd tegen technici zonder enig geweten. De ene politicus maakt de andere - zijn doodsvijand - gewetenloos.’" (p 353)

Over weerstand (bieden) en verzet:

Ik zou nu weer denken dat ik mij in mijn mogelijkheden tot verzet vergiste, als ik geloven kon dat de mensen voor dramatischer omstandigheden zonder uitzondering krachtfiguren waren, ongevoelig en enkel maar ‘gevaarlijk’, in plaats van te weten uit welke kwetsbare, impulsieve naturen de terroristen soms werden gevormd. Ik weet tegelijk mijn onmogelijkheid deze natuur in dienst te stellen van de politiek, omdat mijn weerzin voor de politicus nooit minder zou zijn dan voor de ‘notaris’, maar de grens tussen de anarchist-bommenwerper en de anarchist Ć  la Viala blijft voor mij vaag: ik geloof ook hier niet aan een verschil van temperament alleen, of liever, ik ben er zeker van dat bij een bepaalde intensiteit der omstandigheden de droom zelf zich intensifieert tot een daad, - en dat na de daad een geheel nieuwe wereld begint. Ik verbeeld mij dus eigenlijk nog altijd dat in iemand als Viala de potentie is voor een terrorist, dat hij en misschien ook ik, in Rusland geboren en na onze ouders te hebben zien ophangen, elkaar als bommenwerpers hadden kunnen assisteren. (p 415)

..

Een boekverslag van het boek is te vinden op scholieren.com, geschreven door "een scholier."

https://www.scholieren.com/verslag/boekverslag-nederlands-het-land-van-herkomst-door-charles-edgar-du-perron 

Een recensie van het boek is te vinden op de website van Arnold Heumakers.

http://www.arnoldheumakers.nl/wp-content/uploads/2017/02/Du-Perron.-Het-land-van-herkomst.pdf

--


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?