De Patiënten van dokter Garcia

 Op de Spaanse TV kijken we op dit moment naar deze serie. Het is verfilming van het boek van Almudena Grandes, van wie ik niet eerder een boek las, maar waar wel (ergens) een boek in de kast ligt (Malena...tango). Ze overleed niet zo lang geleden in 2012.

Ik lees weinig romans. En romans die over de oorlog gaan spreken me ook niet zo aan. Ik heb nooit echt stil gestaan waarom dat is. Maar deze roman krijg ik ingegoten via de televisie en daar kan je geen nee tegen zeggen.

Het is een bijzonder verhaal, waar voldoende samenvattingen van zijn te vinden, het boek maakt deel uit van een groter geheel.

Maar wat vooral bijzonder is, is de relatie van Spanje met Europa, Franco en Hitler, die de basis vormen van de roman en die is zowel belangrijk als veelzeggend. Want Spanje was altijd dat land, aan de rand van Europa, het liep nooit synchroon met Europa.

Dat begon met de burgeroorlog in het land, die startte voordat de oorlog in Europa begon in 1936.

Deze historische roman gaat in op de rol van handel richting Nazi-Duitsland gedurende de oorlog. "Duitsland betaald goud voor wolfraam," is een zin uit de serie (...). En dat metaal komt uit Spanje.

Hoe anders zou de rol van Franco geweest kunnen zijn als Spanje meer bij Europa zou betrokken geweest zijn, is een vraag die ik me stel na (bij) het zien van dit verhaal.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?