Mensenkennis. En wat doe je er dan mee?

 Mijn zoektocht naar het begrip van de coach kwam op een keerpunt, na het bijwonen van een inspiratiemeeting van een groep coaches. Op zich was ik wel positief, maar in de zoommeeting werd naar mijn reactie gevraagd en ik was op zoek naar de economische kant van coaching en ik voelde de weerstand die ik wel vaker voel. Dat kan te maken hebben dat ik vaak een buitenstander ben... Maar er speelt ook iets tegen / tegenover de economen of de economie van nu.

 

En daar is misschien alle reden voor. De winnaars nemen alles, de verliezers blijven met lege handen, het klimaat lijdt onder de economie, de stikstofcrisis begrijpt niemand waarom boeren hun land moeten opgeven, voor de bouw en ander kapitaal.

Maar bij mij gaat het enkel om mensenkennis. Dat was de reden dat ik bij de coaches aanklopte. Coaches heb ik geleerd zijn hier niet erg opgesteld. Dat je in hun keuken komt kijken. Datzelfde merkte ik wel bij Beleggers en economen, maar bij de coach had ik dat niet verwacht.

Mijn idee was, als ergens mensenkennis te vinden is, dan is het onder coaches. Maar goed, als dat zo is, wat doe je dan met die mensenkennis?

Uit mijn nu nog beperkte ervaring met coaches, ontstaat ook een nieuw inzicht: namelijk dit idee van kennis: Als je het hebt, kennis in het algemeen, of mensenkennis specifiek. Wat doe je er dan mee? Gebruik je het op de juiste manier?

En een stelling / boektitel die ook in me opkwam was deze: "Mensenkennis maar wereldvreemd:" coaching als economisch fenomeen. 

... Wat je nog meer met mensenkennis kan doen: een goede film maken. Los Amantes uit 1991, is een Spaanse film die speelt in 1953 in Madrid en waar een jong verloofd stel plannen maakt om te gaan trouwen. Hij komt net uit het leger, zij heeft voor hem al een kamer gevonden omdat samenwonen (als ook andere vrijheden) voor het huwelijk niet geaccepteerd worden in de maatschappij. Het adres dat de jonge verliefde vindt voor haar vriend en verloofde wordt echter bewoond door een jonge weduwe die direct de jongen verleidt. Deze verleidster doet echter zaken met de onderwereld, en komt in de problemen. De andere, de gewone verloofde zegt wanneer ze achter deze affaire komt: "het enige wat ik wilde is jou liefde geven," maar het was niet genoeg want tegen de rationele denkwereld in kiest de jongeman voor het heroische leven met zijn Amante en het - Het is een Spaanse film en die lopen vaak - verkeerd af. De moraal van het verhaal is dat het jonge echtpaar voor het gewone geluk had kunnen kiezen, voor de regels in de gewone wereld, maar een van hen kiest voor een heldenbestaan, tegen de regels is... En zo zegt mensenkennis, gaat het vaak met mensen, we kiezen vaak iets wat niet goed voor ons is. OF als we het wel doen, kiezen voor een gewoon leven waarin twee mensen van elkaar houden, dan is het toch vaak niet genoeg, omdat we ook zien hoe echte passie eruit ziet. En dat willen we dan ook.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?