Wat scheelt er toch aan die OnlineBibliotheek?

 Ik ben grootgebruiker van de onlineBibliotheek. Nadat ik zo'n beetje uitgekeken was op Blinkist ben ik maar gewoon weer hele boeken gaan lezen. Zoiets.

De onlinebibliotheek "app" (OBA) is in de afgelopen jaren iets veranderd en op sommige punten zelfs iets verbeterd. Er waren "vroeger" twee apps, een voor luisterboeken en de ander voor gewone boeken en toen kwam er de nieuwe all-in-one-app.

Het aardige van een bibliotheek is er ronddwalen en boeken en teksten tegen te komen waar je het bestaan niet van vermoedde...

Maar een feature verdween bij die efficiency-slag: het zoeken binnen een boek, verdween!

Ik heb lang gewacht, af en toe een vraagje erover gesteld, en later gehoopt dat deze virtuele knop zou terugkomen, maar ik geloof dat ik mijn illusie nu moet begraven. Het zoeken binnen een boek is definitief voorbij.

Why?

Ik denk iets van Hollandse betutteling. Kosten kan geen motief zijn, wat kost dat nu om een zoekfunctie - die er ooit geweest is - in ere te herstellen?

Dus blijft mijn focus op de vraag, waarom. Hoe komt het dat dit gebeurd is? Er schieten me geen aanleidingen te binnen. Er zal ergens een motief zijn. Iemand in de bibliotheekwereld staat met een rode vlag omtrent dit punt in zijn of haar handen, maar het zal niet duidelijk worden wat hiervan de reden is.

De OBA is daardoor toch veel minder waard. Het is een beetje alsof iemand ons de gemakken van de moderne wereld wil onthouden, want digitalisering biedt zoveel extra rijkdom aan mogelijkheden, maar juist die mogelijkheden zijn niet beschikbaar...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?