Mijn naam is ... en ik eet Vlees

 Dankzij de boeren weet nu heel Nederland dat er een vervanger voor Vlees is. Ongelooflijk. Er blijken zelfs biefstukken uit de 3D-printer te komen en ook Beyond Meat, herinner ik me nu, bestaat al enige tijd.

Destijds (...) was het Roos Vonk die te strijd ging tegen de vleesindustrie (het woord boer, agrarische sector, of landbouw zie ik daar niet in terug), want het argument was dat vleeseten leidde tot "meer" agressief gedrag. [Diederik Stapel die concludeerde dat vleeseters asocialer en egoïstischer waren dan niet-vleeseters

Hoe de energietranstitie, voedseltransitie zal verlopen is de grote vraag van deze tijd.

Ik wordt door mijn dochter een keer per jaar naar een vegetarisch restaurant gedwongen, maar los van dat ik het eten erg kunstmatig vind overkomen, vind ik het gewoon te duur. Je betaalt je blauw aan spullen die blijkbaar erg goed voor je zijn. Toen ik het restaurant uit liep, was mijn agressie niveau tot extreme hoogte gestegen.

Maar zelf eet ik wel minder vlees. Wanneer ik gehaktballen - op zich al een probleem want gehakt heeft een industrieel gehalte en volgens de wetenschap daardoor meer kans op kankerverwekkende ingrediënten - maak mix ik deze al met allerlei groente-ingredienten, maar dat kan ook een efficiency probleem van mij zijn: ik hoef zo maar een keer te koken en sla de rest op in de vriezer.

Nu hebben we in ieder geval Schouten, wiens marketing eruit bestaat om de problemen van vlees aan te kaarten. Dat vind ik bijzonder, Dat je als producent je concurrent gaat afzeiken. Als we op die manier andere producten moeten consumeren zie ik die vleestransitie niet erg hard lopen.

Er leeft veel emotie onder de bevolking. Boeren komen volgens mij in opstand door een heel ander probleem: de agrarische sector krimpt al decennia, en we zijn daardoor ons boeren verstand verloren.

Wat zeggen de kunstmatige vleesvervangers daarvan?

Zelf geloof ik wel in Algen als voedsel of broodje kakkerlak, maar ik denk dat over dit onderwerp het laatste nog niet over gezegd is.

--

-- Josep Borrell, niet over vlees maar over de oorlog: "we kunnen niet herbivoor zijn in een carnivore wereld" Dat viel niet overal even goed, die vergelijking.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?