Wijsheid verklaard voor wie haar zoekt

 Wijsheid verklaard voor wie haar zoekt, is een boek van Frédéric Lenoir. Een heel fenomeen in Frankrijk. De filosoof en socioloog heeft vele boeken over soortgelijke onderwerpen geschreven. En de kaft - zie foto - en de titel zijn wel uitnodigend. Deze laatste bijvoorbeeld: "... voor wie haar zoekt."

Dat is al intrigerend. Wie zoekt nu precies wijsheid? Ik niet denk ik dan. Maar wijsheid refereert aan filosofie en dan zegt de titel, wie wil niet praktiserend filosoof worden. En dan is het antwoord: iedereen wel.

Zingeving is belangrijk. De schrijver gaat in op het dilemma van de huidige tijdgeest.

Toch vond ik weinig echte recensies. In het Nederlands, nauwelijks, maar in Frankrijk ook niet zo veel. Hieronder een van een blogger:

Gebaseerd op de filosofen van de Oudheid, maar ook op bepaalde filosofen van de Renaissance, zoals Montaigne en Spinoza, legt Frédéric Lenoir ons uit dat het zoeken naar wijsheid is om te slagen in het leven, dat wil zeggen een goed en gelukkig leven te leiden. Van daaruit ontwikkelt hij wat het is en hoe daar te komen. Het geeft praktische adviezen om in ons dagelijks leven toe te passen.

Dit essay is verdeeld in negen delen. Het wordt gepresenteerd in de vorm van vragen en antwoorden tussen de lezer en de auteur rond het thema wijsheid. De antwoorden van de auteur geven dus zijn standpunt weer. Ik vind dat dit formaat het gemakkelijk maakt om in de lezing te komen en je echt betrokken te voelen bij de woorden van de auteur, aangezien de vragen goed overeenkomen met de vragen die je echt zou kunnen stellen. Daarnaast zijn de gegeven antwoorden helder, expliciet en concreet.

Nadat ik al werken van [hem] had gelezen en meer in het algemeen werken over dit thema van het gelukkige leven, merkte ik dat hij geen bijzonder nieuwe aspecten ontwikkelde. De belangrijkste interesse die ik erin vond ligt in de link die de auteur legt tussen een goed leven leiden in harmonie met jezelf en met de wereld om ons heen en de klassieke filosofen. Het zorgde ervoor dat ik de werken van filosofen als Plato, Montaigne maar ook Lao-Tseu wilde ontdekken en lezen. Gewend aan het lezen van romans, ben ik niet erg geneigd tot filosofische werken en dit soort boeken zorgt er altijd voor dat ik dit gebrek in mijn bibliotheek en mijn algemene kennis wil compenseren. Het is een makkelijk te lezen boek waar ik veel plezier aan beleefde. Ook al heb ik niet veel nieuws geleerd, het is altijd goed om in de drukte van ons dagelijks leven regelmatig even de tijd te nemen om na te denken over de richtingen die we in ons leven willen inslaan. Door deze lezing kon ik me opnieuw concentreren op de grondbeginselen, namelijk een leven leiden in overeenstemming met mijn interesses en mijn verlangens door het overbodige dat me tijd kost, kwijt te raken zonder me welzijn of persoonlijke vervulling te brengen. Ik denk dat dat het belangrijkste doel van de auteur is bij het aanbieden van dit boek, dus voor mij is het gelukt.

bron: https://aubonheurdemadame.wordpress.com/2019/03/04/la-sagesse-expliquee-a-ceux-qui-la-cherchent-frederic-lenoir/

Deze recensist geeft aan niet te veel filosofieboeken te lezen. Dus dan valt ook de doelgroep op. Mensen die populaire filosofie zoeken. Maar word je wijs van het lezen van samenvattingen van andere filosofen?

Dat vraag ik me toch af.

Desondanks las ik het met plezier. De vragen en stellingen waarmee de hoofdstukken zijn uitgedrukt - wil je een geslaagd leven leiden - zijn leerzaam. Zowel als schrijver, hoe zorg je dat je publiek naar je luistert? En als lezer: door uit te leggen wat het verschil is tussen religie en spiritualiteit, bijvoorbeeld. Dat legt hij trouwens mooi uit. Praktisch. Het geluk ligt in jezelf... Jezelf zijn en toch afgestemd op het leven. Of deze: van de gevangenis van het ego naar de vrijheid van het zelf.

Ik denk dat wijsheid in deze termen vooral te begrijpen is met het woord: balans. De middenweg van Aristoteles is zijn uitgangspunt, en daar in die eeuwenoude "wijsheid" zit al de grootste vinding. Een formule die gewoon uit de garage gehaald wordt en opnieuw ingevet moet worden om bruikbaar in te zetten in deze tijd waar iedereen in een eigen profielleven het wiel opnieuw probeert uit te vinden.

Hier nog een korte bloemlezing, die daar enigszins op aansluit:

  • "Geluk laat zich niet dwingen, maar je kunt het wel sturen." 
  • De Taoïstische filosofie is er een van wanorde, niet van orde
  • Iedereen draagt de wereld in zijn blik
  • We hebben - zoals Schopenhauer stelt - een neiging tot (wel) geluk of ongeluk
  • La fatigue d'etre soi (Alain Ehrenberg)
  • De vier kardinale westerse deugden zijn rechtvaardigheid, matiging, moed en voorzichtigheid
  • Leven is geen kwestie van wilskracht zoals Spinoza al zei
  • Kinderen zouden op school al moeten leren filosoferen
  • Woody Allen: het leven is een opeenstapeling van problemen en het ergste is dat er een eind aan komt
  • Jezelf zijn en toch afgestemd op de wereld...

Vooral belangrijk om dit boek te begrijpen is de grote verspreiding. Lenoir is een bestseller-auteur. "Het wonder van Spinoza" is misschien een ander boek dat de moeite waard is om van hem te lezen. Als het dan aanzet om meer over en van Spinoza zelf te lezen is dat mooi meegenomen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?