Human Action, Ludwig von Mises (2)

Inleiding. 

Economie is de jongste van alle wetenschappen. Maar het opende voor de menselijke wetenschap een domein dat voorheen ontoegankelijk was en waar nooit aan werd gedacht: de regelmaat in de volgorde en onderlinge afhankelijkheid van marktverschijnselen. Economisch wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd op de uniformiteit en onveranderlijkheid van de logische structuur van de menselijke geest. Het kan daarom resultaten behalen die geldig zijn voor alle tijdperken, rassen en sociale klassen. De theorie van catallactics (de wetenschap van uitwisseling, toelaten tot de commune of veranderen van vijandin vriend) moet worden gebouwd op het solide fundament van de algemene theorie van het menselijk handelen, de praxeologie. De economische theorie is duidelijk niet perfect. Maar de toename van rijkdom en welvaart was alleen mogelijk door het nastreven van dat liberale beleid dat de praktische toepassing was van de leerstellingen van de economie. 

I. Handelende mens 

Menselijk handelen is doelgericht gedrag, d.w.z. bewuste aanpassing aan prikkels en aan de omstandigheden van zijn omgeving. Het staat in schril contrast met onbewust gedrag - de reflexen en de onwillekeurige reacties van de lichaamscellen en zenuwen op prikkels.

Er zijn drie voorwaarden voor menselijk handelen: onbehagen, het beeld van een meer bevredigende toestand en de verwachting dat doelgericht gedrag de kracht heeft om het gevoelde onbehagen weg te nemen of op zijn minst te verlichten.

Zonder deze voorwaarden is menselijk handelen niet mogelijk. Concrete waardeoordelen en definitief menselijk handelen zijn niet vatbaar voor nadere analyse. Ze zijn ultiem gegeven. Menselijk handelen is noodzakelijkerwijs altijd rationeel. Het tegenovergestelde van actie is niet irrationeel gedrag, maar een reactieve reactie die niet kan worden gecontroleerd door de wil van de betrokken persoon. Omdat praxeologie subjectivistisch is (het neemt de waardeoordelen van de handelende mens als ultieme gegevens), is het universeel geldig (objectief). In een wereld zonder causaliteit en regelmaat van verschijnselen zou er geen veld zijn voor menselijk redeneren en menselijk handelen. Denken en handelen zijn de specifieke menselijke kenmerken van de mens. Er is maar één logica die begrijpelijk is voor de menselijke geest, en er is maar één manier van handelen die begrijpelijk is voor de menselijke geest. De enige geschikte methode om de omstandigheden van onze niet-menselijke omgeving te bestuderen, wordt geleverd door de categorie causaliteit. Voor het begrip van actie is er kennis en analyse van ons eigen doelgerichte gedrag. 

II. De Epistemologische Problemen van de wetenschap van Human Action 

Er zijn twee hoofdtakken van de wetenschappen van het menselijk handelen: praxeologie en geschiedenis. Het onderwerp van alle historische wetenschappen is het verleden. De studie van de geschiedenis maakt een man wijs en verstandig. Ook de natuurwetenschappen houden zich bezig met gebeurtenissen uit het verleden. Elke ervaring is een ervaring van iets dat is overleden, er is geen ervaring van toekomstige gebeurtenissen. Maar de ervaring waarmee de wetenschappen van het menselijk handelen te maken hebben, is altijd een ervaring van complexe verschijnselen. Er kunnen geen laboratoriumexperimenten worden uitgevoerd met betrekking tot menselijk handelen. De postulaten van het positivisme en verwante scholen van metafysica zijn daarom illusoir. Noch experimentele verificatie, noch experimentele falsificatie van een algemene stelling is op dit gebied mogelijk. Praxeologie is een theoretische en systematische, geen historische wetenschap. De kennis ervan is puur formeel en algemeen, zonder verwijzing naar de materiële inhoud en de bijzondere kenmerken van de feitelijke zaak. Het streeft naar kennis die geldig is voor alle gevallen waarin de voorwaarden precies overeenkomen met die geïmpliceerd in zijn aannames en gevolgtrekkingen. Het lijdt geen twijfel dat empirisme en pragmatisme juist zijn voor zover ze slechts de procedures van de natuurwetenschappen beschrijven. Maar het is niet minder zeker dat ze het bij het verkeerde eind hebben in hun pogingen om elke vorm van a priori kennis te verwerpen en logica, wiskunde en praxeologie te karakteriseren als empirische en experimentele disciplines. Het probleem van het a priori gaat niet over het probleem van hoe bewustzijn en rede zijn ontstaan. Het verwijst naar het essentiële en noodzakelijke karakter van de logische structuur van de menselijke geest. De fundamentele logische relaties zijn niet onderhevig aan bewijs of weerlegging. Het is onmogelijk ze uit te leggen aan een wezen dat ze niet voor eigen rekening zou bezitten. De huidige toestand van het universum is het product van zijn verleden. En de categorie van actie is logisch antecedent aan elke concrete handeling. We kunnen geen wereld bedenken zonder causaliteit en teleologie. Menselijke kennis wordt bepaald door de structuur van de menselijke geest. De inhoud van de gedachten van de primitieve mens verschilt van de inhoud van onze gedachten, maar de formele en logische structuur is voor beide hetzelfde. De logische structuur van de geest is uniform voor alle mensen van alle rassen, leeftijden en landen. Aprioristisch redeneren is puur conceptueel en deductief. Alle implicaties ervan zijn logisch afgeleid van de premissen en waren er al in vervat. Maar cognitie uit puur deductief redeneren is ook creatief en opent voor onze geest toegang tot voorheen afgesloten sferen. Zonder theorie, de algemene aprioristische wetenschap van het menselijk handelen, is er geen begrip van de realiteit van het menselijk handelen. Er is geen actie waarin de praxeologische categorieën niet volledig en perfect verschijnen. De ervaring met betrekking tot het menselijk handelen verschilt van die met betrekking tot natuurlijke fenomenen doordat het praxeologische kennis vereist en veronderstelt. Dit is de reden waarom de methoden van de natuurwetenschappen ongeschikt zijn voor de studie van praxeologie, economie en geschiedenis. Wij beweren niet dat de theoretische wetenschap van het menselijk handelen aprioristisch zou moeten zijn, maar dat dit zo is en altijd is geweest. De ervaring van een complex fenomeen - en er is geen andere ervaring op het gebied van menselijk handelen - kan altijd worden geïnterpreteerd op grond van verschillende antithetische theorieën. Praxeologie houdt zich bezig met de acties van individuele mannen. Alle handelingen worden uitgevoerd door individuen. Een collectief opereert altijd door tussenkomst van een of meerdere individuen wiens acties gerelateerd zijn aan het collectief als secundaire bron. Het leven van een collectief wordt geleefd in de acties van de individuen die zijn lichaam vormen. Dus de weg naar een kennis van collectieve gehelen is door een analyse van de acties van de individuen. Degenen die de studie van het menselijk handelen vanuit de collectieve eenheden willen beginnen, stuiten op een onoverkomelijk obstakel in het feit dat een individu tegelijkertijd tot verschillende collectieve entiteiten kan behoren. De problemen die worden veroorzaakt door de veelheid van naast elkaar bestaande sociale eenheden en hun onderlinge antagonisme kunnen alleen worden opgelost door methodologisch individualisme. Het Ego is de eenheid van het handelende wezen. Het is onbetwistbaar gegeven en kan niet worden opgelost of weggeroepen door enige redenering of gekibbel. Het Wij is altijd het resultaat van het optellen van twee of meer ego's. Het zijn altijd alleenstaanden die Wij zeggen. Praxeologie houdt zich niet bezig met concrete actie die een bepaalde man op een bepaalde datum en op een bepaalde plaats heeft uitgevoerd, maar alleen met wat noodzakelijk en universeel is in de uitvoering ervan. Universalisme, collectivisme en conceptueel realisme zien alleen gehelen en universalia. Zo vinden ze nooit oplossingen, maar alleen antinomieën en paradoxen. Het bekendste voorbeeld is de waardeparadox.  De inhoud van het menselijk handelen (de doelen die worden nagestreefd en de middelen die worden gekozen en ingezet om deze doelen te bereiken) wordt bepaald door de persoonlijke kwaliteiten van elke handelende mens. 

Overerving en milieu diregeert de acties van een man. Hij leeft niet alleen als mens in abstracto. Zodra hij ontdekt dat het volgen van de gebruikelijke weg het bereiken van doelen die als wenselijker worden beschouwd, kan belemmeren, verandert hij zijn houding. De studie van alle ervaringsgegevens met betrekking tot het menselijk handelen is de omvang van de geschiedenis die wertfrei (neutraal ten opzichte van alle waardeoordelen) zou moeten zijn. Aan dit postulaat van Wertfreiheit kan gemakkelijk worden voldaan op het gebied van de aprioristische wetenschapslogica, wiskunde en praxeologie - en op het gebied van de experimentele natuurwetenschappen. Maar geschiedenis kan nooit iets anders zijn dan een verdraaiing van de feiten. Economische geschiedenis is alleen mogelijk omdat er een economische theorie is die licht kan werpen op economische acties. Als er geen economische theorie zou zijn, zouden rapporten over economische feiten niets meer zijn dan een verzameling niet-verbonden gegevens die voor elke willekeurige interpretatie vatbaar zijn. Wetenschappen van menselijk handelen zijn het begrip van de betekenis en relevantie van menselijk handelen. Hiervoor passen ze twee verschillende epistemologische procedures toe: conceptie en begrip. Conceptie is het mentale instrument van de praxeologie, begrip is het specifieke mentale instrument van de geschiedenis. Op het gebied van fysische en chemische gebeurtenissen bestaan er constante relaties tussen grootheden, en de mens is in staat om deze constanten met een redelijke mate van precisie te ontdekken door middel van laboratoriumexperimenten. Dergelijke constante relaties bestaan niet op het gebied van menselijk handelen. We kunnen 'kwantitatieve economie' niet vervangen door 'kwalitatieve economie'. Er zijn geen constante relaties en bijgevolg is er ook geen meting mogelijk. Verschillende individuen waarderen dezelfde dingen op een andere manier, en waarderingen veranderen met dezelfde individuen met veranderende omstandigheden. Iedereen gebruikt begrip bij het omgaan met de onzekerheid van toekomstige gebeurtenissen waaraan hij zijn eigen handelen moet aanpassen. Actie is noodzakelijkerwijs altijd gericht op toekomstige onzekere omstandigheden en is dus altijd speculatie. De geschiedenis gaat over unieke en onherhaalbare gebeurtenissen, over de onomkeerbare stroom van menselijke aangelegenheden. Ideaaltypen zijn de specifieke begrippen die worden gebruikt in het historisch onderzoek en in de representatie van de resultaten ervan. Het ideaaltype heeft helemaal niets te maken met statistische gemiddelden en gemiddelden. Het ideaaltype is altijd de representatie van complexe fenomenen van de werkelijkheid, hetzij van mannen, van instellingen, of van ideologieën, daarom is Homo oeconomicus geen ideaaltype. Het enige dat nodig is voor de afleiding van alle praxeologische stellingen is kennis van de essentie van het menselijk handelen. Net als logica en wiskunde is praxeologische kennis in ons. Het doel van wetenschap is om de werkelijkheid te kennen. Daarom beperkt de praxeologie haar onderzoek tot de studie van het handelen onder die voorwaarden en vooronderstellingen die in de werkelijkheid worden gegeven. Alle economische stellingen zijn noodzakelijkerwijs geldig in elk geval waarin alle veronderstelde veronderstellingen zijn gegeven. Natuurlijk hebben ze geen praktische betekenis in situaties waarin deze voorwaarden niet zijn vastgesteld. Praxeologie - en dus ook economie - is een deductief systeem. Geen enkele economische stelling kan als deugdelijk worden beschouwd als deze niet stevig op dit fundament is bevestigd door een onweerlegbare redenering.

III. Economie and the opstand tegen de rede 

De economen hadden alle socialistische schema's die tot hun tijd waren geproduceerd volledig vernietigd. Daarom kon er maar één manier zijn om de socialisten uit deze impasse te halen. Ze zouden logica en rede kunnen aanvallen en mystieke intuïtie kunnen vervangen door rationaliteit. Marx had beweerd dat de menselijke rede constitutioneel ongeschikt is om de waarheid te vinden. De logische structuur van de geest is verschillend met verschillende sociale klassen. De essentie van de marxistische filosofie is deze: we hebben gelijk omdat we de woordvoerders zijn van de opkomende proletarische klasse.

Anders is het met het polylogisme van de racisten. De racisten beweren dat er tussen verschillende rassen een verschil bestaat in de logische structuur van de geest. Maar de categorieën van menselijk denken en handelen zijn geen willekeurige producten van de menselijke geest of conventies. Het zijn biologische feiten en hebben een duidelijke functie in het leven en de werkelijkheid. Daarom is de stelling dat de belangen van alle proletariërs uniform de vervanging van het kapitalisme door het socialisme vereisen, een willekeurig postulaat van Marx en de andere socialisten. Sommige aanhangers van de leerstellingen van marxisme en racisme zijn bereid toe te geven dat de logische structuur van de geest voor alle rassen, naties en klassen uniform is. Ze zeggen dat historisch begrip, esthetische empathie en waardeoordelen worden bepaald door de achtergrond van een man. Maar een theorie is juist of onjuist. Het kan nooit geldig zijn voor een bourgeois of een Amerikaan als het ongeldig is voor een proletariër of een Chinees. 

IV. Een eerste Analyse van de Categorie van Action 

Het einde, doel of doel van elke actie is altijd de verlichting van een gevoeld onbehagen. Een middel is wat het bereiken van een doel, doel of doel dient. In dit universum bestaan alleen dingen. Een ding wordt een middel wanneer de menselijke rede van plan is het te gebruiken om een bepaald doel te bereiken en het menselijk handelen het werkelijk voor dit doel gebruikt. Economie gaat niet over dingen en tastbare materiële objecten, het gaat over mensen, hun betekenissen en acties. Als de middelen niet schaars waren, zou er geen actie met betrekking tot hen zijn. Economische goederen die geschikt zijn om rechtstreeks menselijke behoeften te bevredigen, worden consumentengoederen genoemd. Middelen die slechts indirect aan behoeften kunnen voldoen, worden producentengoederen genoemd. De producentengoederen die het dichtst bij de productie van een consumentengoed staan, worden in de tweede orde gerangschikt, en overeenkomstig

Met name die welke worden gebruikt voor de productie van goederen van de tweede orde in de derde orde enzovoort. Het doel van een dergelijke ordening van goederen in bestellingen is een basis te verschaffen voor de theorie van waarde en prijzen van de productiefactoren. De eerste en ultieme waardering van externe zaken heeft alleen betrekking op consumentengoederen. Alle andere dingen worden gewaardeerd op basis van de rol die ze spelen bij de productie van consumptiegoederen. Deze schalen zijn niets anders dan een instrument voor de interpretatie van het handelen van een man. Waarde is niet intrinsiek. Het wordt weerspiegeld in menselijk gedrag. Op het gebied van economie is er geen ruimte meer voor een schaal van behoeften die verschilt van de schaal van waarden die wordt weerspiegeld in het feitelijke gedrag van de mens. Actie is een poging om een meer bevredigende stand van zaken te vervangen door een minder bevredigende, d.w.z. uitwisseling. Het verschil tussen de waarde van de betaalde prijs (de gemaakte kosten) en die van het bereikte doel wordt winst genoemd. Winst is puur subjectief en ordinaal. Daarom is elke berekening van waarden onmogelijk. 

V. Tijd 

De begrippen verandering en tijd zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De menselijke rede is zelfs niet in staat om ideeën te bedenken van een tijdloos bestaan en van een tijdloze actie. Het praxeologische systeem omvat de categorieën zowel van tijd als van causaliteit. De mens wordt zich bewust van de tijd wanneer hij van plan is een minder bevredigende huidige staat om te zetten in een meer bevredigende toekomstige staat. De tijd van de mens is schaars. Hij moet het bezuinigen zoals hij andere schaarse factoren doet. De besparing van tijd is onafhankelijk van de besparing van economische goederen en diensten. Twee acties van een individu zijn nooit synchroon. Ze volgen elkaar op. Waardeoordelen zijn niet onveranderlijk en daarom kan een waardeschaal, die wordt geabstraheerd van verschillende, noodzakelijkerwijs niet-synchrone acties van een individu, met zichzelf in tegenspraak zijn. 

VI. Onzekerheid 

Voor de handelende mens is de toekomst verborgen. Als de mens de toekomst kende, zou hij niet hoeven te kiezen en niet handelen. Hij zou als een automaat zijn, reagerend op prikkels zonder enige eigen wil. Het hoogste dat met betrekking tot de werkelijkheid kan worden bereikt, is waarschijnlijkheid. Er zijn twee totaal verschillende gevallen van waarschijnlijkheid. We kunnen ze klassenwaarschijnlijkheid (frequentiekans) en gevalswaarschijnlijkheid (het specifieke begrip van de wetenschappen van het menselijk handelen) noemen. Klassekans betekent: we weten of veronderstellen, met betrekking tot het betreffende probleem, alles te weten over het gedrag van een hele klasse van gebeurtenissen of verschijnselen, maar van de werkelijke enkelvoudige gebeurtenissen of verschijnselen weten we niets anders dan dat het elementen van deze klasse zijn. . Gevalswaarschijnlijkheid betekent: we kennen, met betrekking tot een bepaalde gebeurtenis, enkele van de factoren die de uitkomst ervan bepalen, maar er zijn andere bepalende factoren waarover we niets weten. De kans op een geval staat niet open voor enige vorm van numerieke evaluatie. Praxeologische kennis maakt het mogelijk om de uitkomst van verschillende handelingswijzen te voorspellen. Maar het kan nooit iets betekenen met betrekking tot kwantitatieve zaken.

VII. Actie binnen een wereld 

Actie hecht niet dezelfde waarde aan de verschillende onderdelen van een aanbod van homogene middelen. Elke portie wordt afzonderlijk gewaardeerd. Wat altijd en alleen telt bij het waarderen van een verbinding van verschillende eenheden, is het nut van deze verbinding als geheel, d.w.z. de toename in welzijn die ervan afhankelijk is. Het praxeologische begrip nut (subjectieve gebruikswaarde in de terminologie van de vroegere Oostenrijkse economen) moet scherp worden onderscheiden van het technologische begrip nut (objectieve gebruikswaarde in de terminologie van dezelfde economen). Actie meet geen nut of waarde, het kiest tussen alternatieven. Er is niet zoiets als een berekening van waarden. De mens beslist op basis van marginaal nut. Marginaal nut is het nut afgeleid van de minst dringende inzet van een eenheid van een homogeen aanbod. De wet van het rendement (in de volksmond de wet van de afnemende meeropbrengsten genoemd) stelt dat er voor de combinatie van economische goederen van de hogere orden (productiefactoren) een optimum bestaat. Als men van dit optimum afwijkt door de input van slechts één van de factoren te verhogen, neemt de fysieke output ofwel helemaal niet toe, of althans niet in de verhouding van de verhoogde input. Als het effect van een van de complementaire factoren ondeelbaar is, is het optimum de enige combinatie die tot de beoogde uitkomst leidt. Het gebruik van de fysiologische functies en manifestaties van het menselijk leven als middel wordt arbeid genoemd. Arbeid is een middel, geen doel op zich. Mensen werken alleen als ze het rendement van arbeid hoger waarderen dan de afname van de tevredenheid als gevolg van het inperken van vrije tijd. Werken brengt onbruik met zich mee. Arbeid is het meest schaarse van alle primaire productiemiddelen, omdat het in deze beperkte zin niet-specifiek is en omdat elke variëteit van productie de besteding van arbeid vereist. Er kan alleen overvloed zijn in segmenten van de arbeidsmarkt. Elk product is het resultaat van de inzet van zowel arbeid als materiële factoren. De mens bezuinigt zowel op arbeid als op materiële factoren. Arbeid bevredigt de artiest. Enerzijds in het bereiken van het product (direct bevredigende arbeid) en anderzijds in de voldoening die de prestatie zelf aan de arbeider geeft (direct bevredigende arbeid). Productie is geen scheppingsdaad. Het is een transformatie van bepaalde elementen door middel van rangschikking en combinatie. Het is de methode die de mens, geleid door de rede, gebruikt voor de best mogelijke verwijdering van onbehagen.  

VIII. Human Society 

Het totale complex van de onderlinge relaties die door gezamenlijke acties ontstaan, wordt de samenleving genoemd. Het is het resultaat van een doelgericht gebruik van de hogere productiviteit van de arbeidsdeling. De samenleving is geen entiteit die haar eigen leven leidt, onafhankelijk van en gescheiden van de levens van de verschillende individuen, die voor eigen rekening handelt en haar eigen doelen nastreeft die verschillen van de doelen die door de individuen worden nagestreefd. Individualisme is een filosofie van sociale samenwerking en de geleidelijke intensivering van de sociale nexus. Aan de andere kant kan de toepassing van de basisideeën van het collectivisme niet leiden tot iets anders dan sociale desintegratie en het voortduren van gewapend conflict. Liberalisme is een politieke doctrine. Het is een toepassing van de theorieën die zijn ontwikkeld door de praxeologie en vooral door de economie om problemen van menselijk handelen in de samenleving te definiëren. Zij stelt dat het mogelijk is de overgrote meerderheid ervan te overtuigen dat vreedzame samenwerking in het kader van de samenleving hun goed begrepen belangen beter dient dan onderlinge strijd en sociale desintegratie. Coöperatief optreden is efficiënter dan geïsoleerd optreden van zelfvoorzienende individuen. Arbeidsverdeling verhoogt de productie per eenheid arbeid. Het versterkt de aangeboren ongelijkheid van mannen. De Ricardiaanse wet van associatie laat zien dat zelfs samenwerking van de meest efficiënte in alle opzichten met minder efficiënte in alle opzichten tot voordeel voor beide leidt. De geïsoleerde asociale man is een fictieve constructie. Vanuit het oogpunt van het individu is de samenleving het grote middel om al zijn doelen te bereiken. Mensen werken samen omdat dit hun eigen belang het beste dient. De samenleving is niet alleen interactie. Het gaat altijd om mannen die samenwerken met andere mannen om alle deelnemers hun eigen doelen te laten bereiken.

14 Vrede is de bron van alle sociale relaties. De mens moet beseffen dat respect voor andermans leven en gezondheid zijn doel beter dient dan het tegenovergestelde gedrag. Utilitaristische filosofie en klassieke economie bevelen volksregering, privébezit, tolerantie en vrijheid aan, niet omdat ze natuurlijk en rechtvaardig zijn, maar omdat ze heilzaam zijn. 

IX. The Rol van Ideeen 

Praxeologie houdt zich alleen bezig met de rede voor zover ze de mens in staat stelt te handelen. Handelen zonder nadenken, oefenen zonder theorie zijn ondenkbaar. Het is altijd de persoon die denkt. De samenleving denkt niet. We hebben van onze voorouders niet alleen een voorraad goederen geërfd; we hebben niet minder overgeërfde ideeën waaraan ons denken zijn productiviteit te danken heeft. Een wereldbeeld is een mening over de beste manier om onbehagen zoveel mogelijk weg te nemen. Ideologie is het geheel van onze doctrines met betrekking tot individueel gedrag en sociale relaties. Het zijn niet alleen wetenschappelijke theorieën, maar ook doctrines over de uiteindelijke doelen die de mens moet nastreven in zijn aardse aangelegenheden. Er kan nooit enige samenwerking zijn tussen mensen die verdeeld zijn door verschillende wereldbeelden. Logisch denken en het echte leven zijn geen twee afzonderlijke banen. Wat in theorie tegenstrijdig is, is in werkelijkheid niet minder tegenstrijdig. Het belangrijkste doel van praxeologie en economie is om consistente correcte ideologieën te vervangen door de tegenstrijdige principes van populair eclecticisme. De samenleving is altijd de creatie van ideologieën die tijdelijk en logisch voorafgaan. Actie wordt altijd geleid door ideeën en macht is de kracht om de acties van andere mensen te sturen. Hij die machtig is, dankt zijn macht aan een ideologie. Mannen zijn niet onfeilbaar, ze vergissen zich vaak. Alleen als mensen uiteindelijk een beleid voeren dat redelijk is en waarschijnlijk de beoogde uiteindelijke doelen zal bereiken, zal de beschaving verbeteren. 

X. Exchange binnen een maatschappij 

Een handeling die door een individu wordt uitgevoerd zonder enige verwijzing naar samenwerking met andere individuen, kunnen we autistische uitwisseling noemen. Binnen de samenleving vervangt samenwerking interpersoonlijke of sociale uitwisseling door autistische uitwisselingen. Er zijn twee verschillende soorten sociale samenwerking: samenwerking op basis van contract (de logische relatie tussen de samenwerkende individuen is symmetrisch) en samenwerking op basis van ondergeschiktheid (de logische relatie tussen deze twee klassen van mannen is asymmetrisch). Geen ander onderscheid is van grotere betekenis, zowel voor het menselijk leven als voor de studie van het menselijk handelen, dan dat tussen berekenbare actie en niet-berekenbare actie.  

(bron: https://mises.org/library/human-action-chapter-chapter-summary, Vertaling)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?