Veldwerk: Inhoud versus relatie

 Vroeger toen ik nog voor een baas werkte ging ik wel eens naar een cursus. Ik denk dat ik meer geleerd heb over mezelf toen ik eenmaal begon te werken, dan in al die jaren ervoor. Nu is het natuurlijk ook zo, dat wanneer je begint te werken pas echt zicht krijgt op wie je bent , vooral door wat je doet. Het kiezen van een baan (zekerheid) is al richtinggevend natuurlijk. 


Een zo'n cursus - ik heb waarschijnlijk nog ergens het bijbehorende boek, ging over de tegenstelling inhoud (of zaak of taak) versus relatie. Ik was duidelijk iemand die meer taakgericht was dan relatiegericht. Die tegenstelling heeft e sindsdien niet meer los gelaten, en heb er mijn eigen theorie / visie over ontwikkeld:

- op korte termijn ben ik vooral relatiegericht.

- op lange termijn ben ik taakgericht of beter gezegd: inhoud.

De inhoud komt bij mij op de eerste plaats, maar er is een grote maar. Dat is enkel belangrijk voor zaken die me interesseren. Als het echt op mijn ideeën aankomt, wijk ik voor niemand. Dat gebeurt niet zo vaak, en gaat dan vooral ovr schrijven. Ik merk steeds meer dat het me niet uitmaakt wat anderen van me denken.

Dat is een "duurzaam" proces geweest van het vinden van je vrijheid.

Op korte termijn maakt de inhoud me niet zoveel uit. Dat is misschien die strijd in relatie tot de gehele oorlog. Of nog eenvoudiger, gewoon richtingloze materie. Ik laat me al snel overhalen, en doe mee met de groep, of ze nu links of rechts willen.

Ik kwam hierop door het veldwerk wat ik de afgelopen tijd op me genomen heb. Het interviewen van professionals, omdat het me een goede manier leek om zicht te krijgen wat iemand doet en hoe de ene professional van de andere verschilt.

Maar door in gesprek te gaan met iemand, beïnvloed je ook de situatie en zijn of haar uitspraken. Het kost tijd om echt iemand te leren kennen, dat vraagt dus een investering, van beide kanten, en de benodigde behendigheid. Ik heb gemerkt dat ik duidelijk geen Ivo Niehe kwaliteiten heb, iemand die breed ontwikkeld is, en goed kan luisteren, en zijn eigen ideeën op de achtergrond weet te plaatsen.

Vertrouwen speelt daarbij een belangrijke rol. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?