Jaarverslag in Pdf: wat is de best-practice?

De meeste jaarverslagen hebben een standaard printlayout; een bladzijde per pagina (A4). Maar er zijn ook organisaties die hun verslag dubbelzijdig afdrukken, dus op een A-viertje passen dan twee bladzijden. Een verslag dat 80 pagina's heeft zal bij het printen slechts de helft aan papier verbruiken.
Dat is waarschijnlijk ook het motief om dit verslag zo vorm te geven.

Maar is het goed? Wat is hiervoor de norm? De meest gebruikte manier lijkt me ook de norm. Het voordeel van een pagina per bladzijde is de leesbaarheid en wanneer iemand het verslag of delen wil afdrukken kan hij alsnog kiezen voor een dubbelzijdige printoptie.

Het nadeel van de dubbelzijdige vorm is de moeilijke leesbaarheid; want op een tablet of op een notebook moet je horizontaal scrollen om de rechter- dan wel de linkerpagina geheel te lezen.

Dus is de best-practice, een pagina per A4tje. Maar waarom wijken sommigen organisaties darvan af?
Het zijn de vernieuwende bedrijven die dit doen, merk ik. Duurzaamheid speelt een rol, innovatie, en recent vond ik deze pasage in de beschrijving van de mensen: We encourage our employees to be creative, in particular to come up with unconventional solutions...

Unconventioneel, ok, maar is het ook een verbetering? Die duurzaamheidwedloop is op zich prima en zorgt voor mooie initiatieven. Maar het gaat hier om het dilemma, klantvriendelijk versus efficiency. Nu beslist het bedrijf voor de klant waardoor deze verplicht is om dubbelzijdig het verslag te printen, en die komt daar bovendien - ik heb het zelf getest - ook nog eens achter dat de leesbaarheid bijna niet aanvaardbaar is door het kleine formaat letter. Het duurzaamheidsmotief gaat hier trouwens verloren want omdat het online zo moelijk te lezen was, heb ik besloten het verslag te printen. En daaarmee belast ik dus het milieu, al mag je hier ook weer afvragen of de energie van een computer opweegt tegen het inschakelen van een printer, etc, etc.

Het is dus niet zomaar beter voor het milieu. Duurzaamheid is een begrip met vele facetten, en daarom zin er best-practices. De norm is vaak helemaal zo gek nog niet.

-- 22 mei, update
Gelukkig is er ook een bedrijf dat wel klantvriendelijkheid kan combineren met een afwijkende norm: Arcadis lost het als volgt op: een print versie en een versie om online te lezen. Zo kan het ook.
Je ziet hier ook gelijk de logica om het rapport dubbelzijdig te presenteren. Arcadis heeft veel mooie architectuurpresentaties en die passen beter op een dubbelzijdig formaat.

--
2011/11/einde-papieren-jv

-- 28 mei
Waar ook veel bedrijven op zouden moeten letten is op de naamgeving van hun pdf-document. Veel bedrijven vergeten daar de naam van het bedrijf in mee te kopieren, of het jaartal. Dat is een klein detail, maar een bepalend detail als het gaat om klantvriendelijkheid.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?