Heineken (UK) koopt extra Pubs
Heineken neemt Galaxy Pub Estate in het Verenigd Koninkrijk over voor 480 miljoen euro. Als het gaat om bier en pubs moet ik direct aan de affaire Kooistra denken. De ‘Methode Kooistra’ wordt vaak beschreven als een slimme manier exploitanten en leveranciers af te knijpen... Het is een harde wereld, de bierwereld.
De pubs waren in de handen gekomen van RBS en die moet als elke bank zoveel mogelijk verkopen. Blijkbaar was Heineken bereid, of waren er geen andere kopers in deze crisistijd (volgens de diverse media worden elk moment pubs gesloten in het VK).
Maar wat moet een bierbrouwer met vastgoed? Heineken bestuurt de pubs via de in 2008 overgenomen S&N.
De Belgische concurrent AB-InBev verkocht haar vastgoed aan Cofinimmo en least de cafés terug in een langlopend leasecontract.
Galaxy, dat eigendom was van Royal Bank of Scotland, bestaat uit 918 pubs. Het stond sinds 1999 onder beheer van Scottish & Newcastle Pub Company, tegenwoordig een onderdeel van Heineken. Het bedrijf voegt Galaxy samen met het bestaande portfolio van 462 verkooppunten in het Verenigd Koninkrijk. Daarmee wordt de onderneming naar eigen zeggen een van de grootste pubeigenaren van het land (Bron: de Telegraaf)
De constructie waar een (bier)producent ook eigenaar is van retail-winkels, wat pubs in principe zijn, is uniek in de bedrijfswereld. Een verticale integratie. Meestal zijn die twee gescheiden.
De pubs waren in de handen gekomen van RBS en die moet als elke bank zoveel mogelijk verkopen. Blijkbaar was Heineken bereid, of waren er geen andere kopers in deze crisistijd (volgens de diverse media worden elk moment pubs gesloten in het VK).
Maar wat moet een bierbrouwer met vastgoed? Heineken bestuurt de pubs via de in 2008 overgenomen S&N.
De Belgische concurrent AB-InBev verkocht haar vastgoed aan Cofinimmo en least de cafés terug in een langlopend leasecontract.
Galaxy, dat eigendom was van Royal Bank of Scotland, bestaat uit 918 pubs. Het stond sinds 1999 onder beheer van Scottish & Newcastle Pub Company, tegenwoordig een onderdeel van Heineken. Het bedrijf voegt Galaxy samen met het bestaande portfolio van 462 verkooppunten in het Verenigd Koninkrijk. Daarmee wordt de onderneming naar eigen zeggen een van de grootste pubeigenaren van het land (Bron: de Telegraaf)
De constructie waar een (bier)producent ook eigenaar is van retail-winkels, wat pubs in principe zijn, is uniek in de bedrijfswereld. Een verticale integratie. Meestal zijn die twee gescheiden.
Reacties