Met Spaanse hersens in Holland

Weer een opmerkelijk bericht. Dit keer in de Spaanse krant El Pais. Die hield een onderzoek naar de arbeidssituatie zo vlak voor de algemene staking van 29 september.

De onderstaande brief is van Laura, ze woont in Nederland (vertaald met Google/translate):

Een van die hersens die weglopen
In mijn land voel ik me klein en onbeduidend. Mijn titel is waardeloos. Niet behandelen mij met respect en ze kon nooit een fatsoenlijke baan, of lading genoeg om zelfstandig te wonen of hebben kinderen
Mijn verhaal is net als veel jonge mensen die we zijn gedwongen om te emigreren naar andere landen omdat ons geeft ons weg.
Net als ik velen van ons, het afromen van de jaren dertig, maar al te goed voorbereid en geheel gewijd aan ons beroep. Maar in plaats daarvan voelen we ons verloren, totaal verkeerd begrepen. In Spanje kunnen we niet trots op onze prestaties, of een groep enorm populair in de wereld ... nee, in Spanje hebben we klein zijn en moeten worden mishandeld, omdat de elite en hebben te verbergen dat we artsen.
Kon duidelijk mijn naam en dit verhaal van toepassing zou zijn voor veel mensen die graag terug te keren naar ons land en van onze families staan als we vooruit in ons vak. Ik heb 31 jaar en ik heb niet genoteerd op een dag in Spanje. Ik spreek Castiliaans, Catalaans, Engels, Frans en Italiaans. Ik heb talloze bezoeken aan laboratoria. Ik ben een expert. Ik heb een graad in de biologie en een doctoraat in de microbiologie. Ik heb twee postdocs, een aan de Harvard University. En toch maar mijn familie is trots op mijn werk, zo veel opoffering, zoveel dagen die ik doorbracht manier ... dagen die hen hebben beroofd van mijn aanwezigheid.
En in mijn eigen land voel ik me klein en onbeduidend. Mijn titel is waardeloos. Niet behandelen mij met respect en ze kon nooit een fatsoenlijke baan, of lading genoeg om zelfstandig te leven. Laat staan overwegen het kopen van een appartement of het hebben van kinderen.
Ik besloot te gaan op zoek naar een betere toekomst, zoals zo veel immigranten naar Spanje te komen om hun families. In de verte Ik miste familiebijeenkomsten, verjaardagen, de bevoegdheid om een vriend die in het bezit wanneer al het andere faalt hebben. Ik hou van vele anderen die praten met hun families via video, het opslaan naar huis te gaan voor de kerst, kan het niet helpen, maar een traan wanneer zij weer vertrekken vallen. Veel vrienden van mij, ook artsen, besloten om te blijven, omdat het verlaten van hun familie was het erg hard en leefde een echte reis mileuristas leven als precaire contracten aan de Universiteit ... jonge ruimschoots voorbereid en grote wetenschappers.
Sommigen zullen zeggen dat ik geluk had, want ik volgde mijn droom, maar ik heb zes jaar uit Spanje en mijn gevoel van ontworteling is enorm. Net als dingen nooit kan er terug om te blijven.
Ik ben 31 jaar oud en ik heb wetenschappelijk verrijkend een land dat niet van mij is. Ik ben een van die hersens die weglopen uit Spanje ....

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?