AkzoNobel verzwakt haar vorm

Als criticus loop je het risico dat je een negatief imago krijgt. Daarom begin ik deze bijdrage met een positieve noot: ik ben zeer te spreken over de aankoop van Alberto Culver door Unilever. Qua bedrijfsarchitectuur is het prachtig ook al "is de overname duur" volgens de analisten. Ik realiseer me dat bedrijfsarchitectuur nog niet erg bekend is in de harde wereld van haute finance, beleggen en investeren. Daar vertrouwt men vooral nog op accountants en cijfers...EBITDA hetgeen natuurlijk ook niet onbelangrijk is...

De laatste bestuurswijziging van Akzo is m.i. niet erg geloogwaardig. Wie vertrouwen heeft in de uitbreiding van haar raad van bestuur (met vier managers) terwijl nog geen half jaar geleden de bonden wilden staken voor betere voorwaarden, heeft iets over het hoofd gezien.
Een vraag is namelijk hoe de ex-bestuurder van Vedior samen gaat werken met de nieuwe personeesfunctionaris. De eén zal het namelijk altijd beter weten op het gebied van resource management. En dan juridische zaken in het dagelijkse bestuur? Qua naamgeving kan e.e.a. wel een facelift gebruiken (persooneelszaken, juridische zaken...).

"Enkel de organisatie moet aangepast worden..." Wijers zegt dan: "er komt veel concurrentie van lokale spelers." En als antwoord voegt hij een centrale personeelsfunctie aan de RvB toe. Een dergelijk antwoord staat haaks op flexibiliteit en lokale kracht. Ik zou zeggen: "als er meer lokale concurrentie verwacht wordt, geef dan de lokale (business) managers meer ruimte," kortom meer decentralisatie en geen centralisatie. Dit wordt een logge boel zo, om het maar even deftig te stellen.

De afstraffing op de beurs kan ik helemaal begrijpen...

Hans Wijers: uitbreiding bestuur AkzoNobel cruciaal voor groeiscenario (Rtlz):

Akzo Nobel heeft de uitbreiding van zijn Raad van Bestuur hard nodig om zijn strategische ambities te verwezenlijken, ...
"Het enige dat onze groei belemmert zijn mensenkwesties en de manier waarop we georganiseerd zijn", zo stelde de CEO naar aanleiding van de strategische update. "Met deze uitbreiding denken we dat we veel kunnen verbeteren". Maandag kondigde het bedrijf in aanloop naar de 'Capital Markets Day' al aan de Raad van Bestuur uit te breiden met vier nieuwe leden. Daarmee wordt een negen leden tellend executive committee gevormd, bestaand uit de huidige leden van de Raad van Bestuur, aangevuld met vier nieuwe personen.
Marjan Oudeman, afkomstig van Tata Steel, wordt verantwoordelijk voor personeelszaken. Verder heeft in het nieuwe executive committee Graeme Armstrong als taken onderzoek en ontwikkeling, Sven Dumoulin juridische zaken en Werner Fuhrmann logisitiek en inkoop.
Vooral de rollen van Oudeman en Fuhrmann zijn van cruciaal belang bij de uitvoering van de strategie, zo bleek uit de uitspraken van Wijers.
"We zijn fors aan het groeien in de opkomende landen, en je kampt daar met een 'war on talent'. Daarnaast zullen we onze logistieke organisatie anders moeten inrichten om snel in te spelen op groei", aldus de topman. Over het geheel genomen denkt Wijers vooral dat de Raad van Bestuur sneller in staat zal zijn om strategische beslissingen te nemen.
De strategie-update die Akzo Nobel vandaag naar buiten bracht werd lauw ontvangen op de aandelenmarkt. Analisten noemden de doelstelling voor de EBITDA-marge van 13% tot 15% op middellange termijn weinig ambitieus en ook de dividend-verhoging bleef achter bij de verwachtingen. De marge is nu al 14%. Het dividend wordt met 5 cent verhoogd tot 1,40 euro.
Akzo Nobel wil in de komende vijf jaar groeien naar een omzet van EUR20 miljard, waarvan de helft afkomstig zal zijn uit opkomende landen. Groei van marktaandeel moet daarbij een belangrijke drijfveer zijn, en voor opkomende markten geldt dat het bedrijf daarom het hogere segment zal verlaten en zich in toenemende mate zal richten op het middensegment van de markt, waar meer groei te realiseren is.
Dat zal volgens Wijers betekenen dat Akzo Nobel ook andere concurrenten tegen zal komen, vooral "succesvolle lokale spelers", die ook in aanmerking zouden kunnen komen om te worden overgenomen. "Dat is ook eenmaal onderdeel van de strategie", aldus Wijers.
Verder maakte Akzo bekend sterker te gaan inzetten op 'breakthrough' innovations, waarbij in de toekomst meer dan 15% van de omzet zal moeten komen uit deze vernieuwende producten, die het bedrijf een concurrerende voorsprong moeten geven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan autolak, die uit zichzelf herstelt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa