Crucell en Johnson & Johnson: van strategische partners naar...
Ik bladerde door de laatste drie jaarverslagen van Crucell nu het bedrijf een overnamebod heeft ontvangen van Johnson & Johnson. Ook las ik ergens op het Internet dat een analist of fondsbeheerder “het openingsbod” interessant vond. En Delta Lloyd laat weten dat de overname "nog geen gelopen race is."
Wat me opviel in de jaarverslagen was dat na de overname en integratie van de Zweedse (SBL) vaccine producent, de CEO Björn Sjöstrand niet langer in de raad van bestuur zit. Hij blijkt sinds januari 2010 CEO te zijn van een pharmaceutische dochteronderneming (UnitechPharma) van een groter biotechnologisch bedrijf (Unitech BioPharma).
Aangezien er met geen woord over deze wijziging gesproken wordt in het verslag ga ik ervan uit dat de kandidaat niet langer paste bij het bedrijf. Hij was de enige echte noorderling waar de andere bestuurders affiniteit met Nederland of Nederlandse bedrijven hebben. Dit gebeurt wel vaker dat bij een overname de voormalige CEO in de Raad van bestuur komt van de nieuwe groei, maar dat door onvoldoende chemie (bij bij Akzo Nobel die ICI over had genomen) deze positie herzien wordt.
Een andere speculatie waarom deze ex-CEO niet bij de Crucell bleef, is dat zijn academische achtergrond niet van het zelfde niveau was als dat van de andere bestuurders. Zo stond er te lezen: “...He also studied Financial Investment theory and Commercial law,” alsof zijn “bachelor of Science (BSc) degree in Economics and Business Administration at the University of Örebro” niet voldoende zou zijn. Duidelijk is dat zijn achtergrond – zijn professionele biografie - duidelijk afweek van de medebestuurders.
Naast Dr. Ronald Brus (President and Chief Executive Officer) zijn de overige bestuurders bij Crucell: Arthur Lahr (Chief Strategy Officer / Business Development), René Beukema (Corporate Secretary), Dr. Jaap Goudsmit (Chief Scientific Officer), Leonard Kruimer (Chief Financial Officer) en dr. Cees de Jong (Chief Operating Officer).
Crucell heeft een professional aangewezen die verantwoordelijk is voor de strategie. Dat doen wel meer bedrijven, maar ik ben er zelf geen voorstander van. Net als ik vind dat bewustwording van solide bedrijfsarchitectuur ook geen bedrijfsarchitect vraagt; iedereen kan over een goede samenhang nadenken...
De jaarverslagen 07 en 08 openen met: “Combating infectious diseases,” in 2009 is het ambitieniveau hoger: “Bringing innovation to global health”
De CEO spreekt vervolgens de lezer aan met “dear shareholder.” Ook hier zijn varianten, waarvan de best-practice volgens mij het wat meer neutrale: “dear stakeholder” is... en vooral omdat het jaarverslag veel illustraties toont van de derde wereld bevolking in nood. (het zojuist overgenomen Alberto Culver toont zeven jaar achter elkaar mooie vrouwen op de voorpagina van het jaarverslag, en stelt trots: “schoonheid is onze business”).
Maar het gaat op dit moment om de vraag of de overname (prijs) definitief is. Daarbij is het belangrijk om het strategische partnership tussen Crucell en Johnson & Johnson mee te nemen. Deze heeft volgens het jaarverslag een waarde van ca. één miljard euro. De omzet van Crucell die in minder dan zes jaar vertienvoudigd is naar 300+ miljoen lijkt me dus erg afhankelijk van de business van Johnson & Johnson.
Het geheel doet me denken aan de huurders van een huis die de woning willen kopen. Die hebben meestal ook geen optimale onderhandelingspositie. De metafoor past natuurlijk niet helemaal, maar ik ben benieuwd naar de volgende fase in dit verhaal.
Reacties