Project-leider of manager?

Onlangs kreeg ik een productiviteitsprofiel onder ogen waar ik moeilijk een beroep uit kon destilleren. Even later zag ik dat de persoon manager was en toen viel het kwartje; het productiviteitsprofiel van een manager is anders dan elk ander profiel. Opeens werd alles duidelijk. De grote vraag die open bleef is wat voor soort managementrol deze professional uitvoerde. De twee belangrijkste stromingen qua productiviteitsverschillen zijn: algemeen business management of meer de organisatorische managementkant.

In de eerste situatie is de manager direct verantwoordelijk voor een bepaald business onderdeel, zoals verkoop, logistiek, operations waar meestal concrete targets bij passen. Aan het begin van het jaar krijgt de manager een opdracht – 10% meer omzet dan vorig jaar en 2% minder kosten – en daarmee gaat de manager aan de slag.
De manager die aan de organisatiekant opereert heeft in veel gevallen een minder duidelijke doelstelling. Een projectmanager heeft steeds weer een ander doel en uitdaging, en voor een kwaliteitsmanager is de doelstelling vaak nog moeilijk uit te drukken aan de hand van targets. Het grootste probleem bij deze laatste is dat zijn doel niet altijd direct te meten is en hij afhankelijk is van de medewerking van anderen.

Op een onverwacht moment in mijn productieve biografie werd ik benoemd tot projectmanager. De verandering was onderdeel van een algemene cultuurverandering waar de titel projectleider omgedoopt werd tot projectmanager. Een van de motieven destijds was om de functie meer gewicht te geven, vooral ook om de verantwoordelijkheden aan te scherpen. De projectmanager werd direct verantwoordelijk voor het slagen of mislukken van het project, terwijl de projectleider voorheen voornamelijk een inspanningsverplichting had. De cultuuromslag leidde in het begin tot een grote toename van de overhead die later terugverdiend zou worden...

De vernoeming van projectleider tot projectmanager behelst meer dan de wijziging van de titel doet vermoeden en de wijziging heeft alles met stijl te maken.
Aan de ene kant is er de inspanningsverplichting tegenover een bepaald verantwoordelijkheidsbegrip dat ook past bij de business manager. Maar hier wordt het verschil direct duidelijk. Daar waar de business manager veel meer gericht is op het hier-en-nu van de operatie en de target die dat uitdrukt, is de projectmanager c.q. leider toch meer een inhoudelijk gedreven manager. Zelfs de ultiem procesgedreven projectmanagers die zich weinig met de inhoud bemoeien, verschillen op een belangrijk punt met de business managers: het te-meten-resultaat ligt altijd ergens in de toekomst, terwijl de business manager op dagbasis kan afgerekend worden...

De stijlverschillen tussen beiden functies of rollen zijn dan ook groot.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa