Holland Casino worstelt met ...

In de wereld van de bedrijfsarchitectuur behoort Holland Casino tot één van curiositeiten. Dat komt aan de ene kant door de speciale relatie en afhankelijkheid met de overheid en daarmee verband houdend de speciale relatie met de klant. Onderstaand voorbeeld maakt dit misschien duidelijk:
In het najaar van 2006 is Holland Casino voor de rechter gedaagd door een gast die niet akkoord wilde gaan met de voorgestelde bezoekbeperking van maximaal acht bezoeken per maand. Volgens Holland Casino vertoonde zij kenmerken van gokverslaving en moest ze tegen zichzelf worden beschermd... (HC Inzicht 2006)

De klant die bescherming nodig heeft tegen mogelijke verslaving... Kijkend naar bedrijven als vormen van architectuur zoek je al snel een voorbeeld. Waarmee valt dit bedrijf te spiegelen?
Je zou de business van Holland Casino kunnen vergelijken met die van de Nederlandse zorg, die is ook regionaal georganiseerd en daar komt de klant ook bij de specialist; bij het casino is die rol vertegenwoordigd door het spel en is de specialist veelal een automaat die statistisch gezien altijd wint. Na een avondje casino is de klant dan wel genezen van zijn kwaal, een gezonde overdosis speelzucht, maar heeft er dan wel probleem bij dat hij een volgend moment moet goed maken. En wetende dat hij maar vijf keer terug kan komen per maand...

Maar waar zorg een noodzaak is, wordt de business in het casino verkocht als entertainment. Het is vooral een show en dat valt goed te zien aan de omgeving waar deze industrie leidend is: in Las Vegas. Daar zijn het hotels die als primaire business deze vorm van entertainment aanbieden. Het bedrijf is misschien ook te vergelijken met een bedrijf als bierproducent als Heineken, dat ook steeds meer maatschappelijk verantwoordelijk op zich neemt. In 2006 verstrekt het bedrijf voor 9 miljoen euro aan gratis consumpties.

De rol van de overheid is echter in zowel de zorg als bij het casino groot. Dit komt onder andere tot uitdrukking in de vele kwaliteitsregels: “Van elke Roulettecylinder wordt een dossier bijgehouden,” vertelt Miet Vangertruyden in een interview.
Ook is deze overheidsinmenging te merken aan het bestuur. De CFO (Kooijman) kwam regelrecht van het Ministerie van Economische zaken en was daar directeur deelnemingen.

In 2007 neemt de organisatie afscheid van de heer Kivits die een achtergrond heeft in bedrijven als Intercai, KPN multimedia en Sport 7. De nieuwe CEO – Flink - die hem opvolgde had zijn sporen verdiend in de entertainment industrie (Center Parcs). Er komt langzaam een nieuwe koers...

Het bedrijf groeit lange tijd zonder aanzienlijke problemen. De afgelopen twee jaren is echter de winst van HC behoorlijk teruggelopen:
Het bedrijf steekt de hand ook in eigen boezem en geeft toe dat er te weinig tegemoet is gekomen aan de wensen van de klanten. De verwachtingen van het uitgaanspubliek zijn de afgelopen jaren snel veranderd, zegt Flink. Daarom investeert het bedrijf in een restyling van de vestigingen.
Daarbij heeft Holland Casino volgens Flink te maken met een groeiende concurrentie. "Speelautomatenhallen ontpoppen zich tot casino-achtige uitgaanscentra met een breed aanbod aan vrijetijdsactiviteiten."
Ook voelt Holland Casino steeds meer concurrentie van online casino's. (Bron: Nos.nl)

Dat er veel ging veranderen was al enige tijd helder.

De in 2007 aantredende CEO Flink definieert o.a. de regionale structuur. Tot die tijd waren er enkel individuele vestigingen. Het is echter een continue vechten tegen de overheid:
“Zo werd de in 2007 verwachte lancering van Holland Casino Digitaal opnieuw uitgesteld. De stagnatie kan worden verklaard doordat de Eerste Kamer het wetsvoorstel nog niet heeft behandeld. (jv 2007)”

Overheid komt met regels en veranderingen die moeilijk te beheersen zijn:
Tot slot werd op Prinsjesdag 2007 voor de kansspelbranche een drastische verandering in het belastingregime aangekondigd. De voorgestelde verandering zou inhouden dat de BTW-heffing op Speelautomaten zou worden vervangen door een kansspelbelasting van 40,85%, gelijk aan het reeds geldende tarief voor Tafelspelen. Na de nodige informatieverstrekking en uitleg rondom de verwachte nadelige effecten van de zijde van Holland Casino heeft de overheid in november 2007 besloten een meer gematigde kansspelbelasting op zowel Tafelspelen als Speelautomaten te heffen: 29%. Deze wijziging zal ingaan op 1 juli 2008.

Toch spreekt het jaarverslag van 2008 vol vertrouwen uit:
Holland Casino heeft ambitie. De ambitie om een toonaangevend casinobedrijf in Europese context te worden. Daar geloven we in. We geloven ook dat dat alleen gerealiseerd kan worden als we iedere dag, met elkaar, betekenis en inhoud geven aan ons Mission Statement:
Wij brengen Spel & Glamour met Plezier!

Holland Casino geeft bij haar bedrijfsvoering invulling aan de doelstellingen van het Nederlands kansspelbeleid, waarvan de uitgangspunten zijn geformuleerd in de Wet op de kansspelen. Deze zijn in drie kernpunten samen te vatten:
• het beschermen van de consument;
• het tegengaan van gokverslaving;
• het tegengaan van illegaliteit en criminaliteit.

In 2008 wordt er een nieuwe strategie gedefinieerd waardoor er onder andere een vacature komt voor een Chief Operations Officer in de raad van bestuur.

‘Structure follows strategy’, wat betekent dat Holland Casino in 2008 besloten heeft haar organisatiestructuur platter te maken en haar besturingsprincipe te herformuleren om op deze wijze de strategie beter te kunnen faciliteren en om adequater op veranderende marktomstandigheden te kunnen inspelen.
In 2009 wordt de nieuwe strategie verder geïmplementeerd, zo verschijnen er onder andere kernwaarden. Bijna elke grote organisatie die een verandering ondergaat richt zich wel op dit middel. En de kernwaarden zijn zeer typerend:
• Speelsheid / De mens centraal / Integriteit/fair / Excelleren en ... Openheid
Alvorens tot die kernwaarden te komen heeft het bedrijf opnieuw haar missie tegen het licht gehouden en kwam op het ‘Homo Ludens’ gedachtegoed van “de hand van de Nederlander Johan Huizinga:”
De spelende mens zit in iedereen, zo constateerde Huizinga. Spelen neemt in ieders leven een belangrijke rol in. Holland Casino belooft in haar missie dat zij mensen samenbrengt (Share), ze plezier laat beleven (Joy) en dat zij het leven van mensen verrijkt (Playful living). Voor Holland Casino geeft deze missie richting aan het denken en doen van de organisatie.
In de bijbehorende visie richt HC zich op “vrijetijdsbesteding in een maatschappelijk verantwoorde, veilige omgeving. We bieden plezier en beleving. Door spel en speelsheid betoveren en versieren we het leven. “De strategie van Holland Casino voortkomend uit de missie en visie laat zich vertalen naar drie strategische doelstellingen:
1. Maatschappelijk relevant, (bijdragen bescherming consument en kwaliteit samenleving).
2. Optimaal rendement.
3. Uniek aanbod van spel en speelsheid.

Uit het 2009 jaarverslag blijkt dat er een COO is gevonden in de persoon van Noël Leise (1959): hij ... “werd in juni 2009 benoemd in deze functie, waarmee de centrale aansturing versterkt werd. De heer Leise heeft 25 jaar ervaring binnen het casinobedrijf in diverse leidinggevende functies, waaronder vestigingsdirecteur en laatstelijk als regiodirecteur Zuid."
Met de komst van Leise in het bestuur lijkt het erop dat de hierarchische organisatie, te zien aan het groot aantal stafafdelingen, in evenwicht wordt gebracht met de primaire business die uit de vestigingen komt.

Nog meer veranderingen. Uit het Jaarverslag wordt duidelijk dat de Markt verandert.
De uitgaansmarkt heeft, met uitzondering van de bioscopen, in 2009 een forse krimp te zien gegeven. Holland Casino is duidelijk harder geraakt dan de markt als geheel.
Een combinatie van factoren speelt daarbij een rol, zoals de toenemende directe en indirecte concurrentie in de uitgaansmarkt. In directe zin verbreden automatenhallen, die zich steeds meer als casino-plus profileren, hun productaanbod. Ook wordt het illegale aanbod op internet inmiddels zeker zo groot geschat als de omzet van Holland Casino. In indirecte zin is al langer zichtbaar dat het productaanbod van Holland Casino onvoldoende innovatief is om de steeds veeleisender consument te bedienen. De in 2008 ontwikkelde strategische aanpassing van het productaanbod ontving inmiddels goedkeuring van de betrokken minister.
De grote gevolgen van het rookverbod en de recessie maken ruimte om producten en diensten te vernieuwen en op aantrekkelijke wijze te positioneren des te belangrijker.

"Voor het jaar 2010 zijn de vooruitzichten niet bemoedigend," meldt het verslag vervolgens. "De dalende trend in bezoeken en besteding per bezoek zal zich in 2010 voortzetten, zodat opnieuw kostenreductieprogramma’s geïnitieerd zullen moeten worden."

Op het moment dat de lezer hier aangekomen is, denkt deze zeer waarschijnlijk nog even aan de zojuist geformuleerde kernwaarden; hoe zat het ook al weer met speelsheid? En integriteit? Bovenstaande woorden laten namelijk een soort boosheid zien en dat wordt nog een stap erger, als het gaat om het rookverbod:

“Rookverbod. De effecten van het anti-rookbeleid blijven zeer groot. In 2010 worden proeven genomen om de dienstverlening zodanig in te richten dat het aantrekkelijk wordt voor de rokende gasten, terwijl tevens de rookvrije werkplek gewaarborgd kan worden. Dat vergt opnieuw investeringen."

In het 2007 JV staat deze zelfde inhoudelijk boodschap nog als volgt verpakt:
Rookbeleid. Aanvankelijke inschattingen waren dat het rookverbodeffect na twee jaar zou zijn ingelopen. De vrees bestaat dat dit langer gaat duren, ook omdat een deel van de gasten uitwijkt naar het internetaanbod.
Dat is een vrees, maar objectief geformuleerd. De huidige formulering tegen het rookverbod lijkt direct aan het adres van de overheid geadresseerd; HC is nu echt boos! Een weinig speelse houding voor alsnog ...

Winstgevendheid. Gezien de algemene marktvooruitzichten en de blijvende stagnatie in de consumentenbestedingen, zal de druk op de resultaten vooralsnog voortduren.
En de echte verandering? Wat houdt deze nu precies in? Enkel een meer platte organisatie zal niet tot een cultuuromslag “leiden.” Hoe vaak beginnen bedrijven niet met alvast de nieuwe kernwaarden op te stellen. Dat is zoiets als een programmeur alvast te laten programmeren en zeggen dat het ontwerp er in loop der tijd wel zal verschijnen.

De eerste vestiging van Holland Casino werd in 1976 geopend (in Zandvoort). Anno 2010 is net de eerste COO aangetreden in het bestuur waarmee er (na 35 jaar?) een vertegenwoordiging vanuit de (lokale) business is gekomen. Laat de organisatie daar eerst maar even aan wennen.

---
Onlangs (20 februari) kwam ik dit twitterbericht tegen:
@patrickspijkers. Wanneer krijgt #horeca personeel #holland #casino een keer gastvrijheidstraining? Arrogantie op en top, ach, het zijn ambtenaren?

Ok, dit is een enkele tweet van een bezoeker, maar gastvrijheid komt niet als kernwaarde voor, terwijl het bedrijf HC toch een soort van hotel is dat tijdelijk onderdak biedt aan gasten. Hoe zou dat met online-casino's zijn?

15 november 2011 HC verliest zaak ex-werknemer. Een oud-medewerker van Holland Casino kan doorgaan met het schrijven van een boek over het bedrijf. Ook hoeft de ex-werknemer Holland Casino geen inzage in het manuscript te geven. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag in hoger beroep bepaald.

--
15 sept 2016
De Staat heeft ING ingehuurd om te helpen bij de privatisering van Holland Casino. Zodra de Tweede en Eerste Kamer akkoord zijn, kan de verkoop beginnen. In 2017 moet dat afgerond zijn. De Financiële Telegraaf meldt dat woensdag op basis van het ministerie van Financiën.
http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/ing/26610470/___ING_moet_casino_s_helpen_verkopen___.html

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?